تبیان، دستیار زندگی
مدیر مرکز مشاوره حوزه علمیه قم گفت: در دو سال اخیر، 5 نفر از اشخاص حقیقی، در قالب فعالیت‌های مضاربه‌ای، موجب خسران 47 میلیارد تومانی، 3700 نفر شده‌اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هشدار مدیر مرکز مشاوره حوزه در خصوص شرکت‌های مضاربه‌ای

مشاوره حوزه

مدیر مرکز مشاوره حوزه علمیه قم گفت: در دو سال اخیر، 5 نفر از اشخاص حقیقی، در قالب فعالیت‌های مضاربه‌ای، موجب خسران 47 میلیارد تومانی، 3700 نفر شده‌اند.

حجت‌الاسلام حق‌جو، در گفتگو با خبرنگار مرکز خبر حوزه، بیان داشت: بسیاری از مردم با قصد سودجویی و پول‌افزایی رو به شرکت‌های مضاربه‌ای نمی‌آورند، بلکه هدفشان تأمین ضروریات زندگی است، ولی باید توجه داشت که عرصه اقتصادی، لغزنده و خزنده است.

وی با بیان این که مردم، بیشتر به افراد ظاهرالصلاح و حتی منتسب به برخی ارگان‌ها و سازمان‌های مورد اعتماد مراجعه می‌کنند گفت: براساس تجربه، بسیاری از اینها با شکست مواجه شده‌اند.

مسئول فرهنگی-تربیتی مدیریت مدارس علمیه قم اظهارداشت: برخی از این‌ها قصد فریب مردم و سرمایه‌گذاران را ندارند و افراد ساده، متدین و دلسوزی هستند؛ اما هر کسی برای فعالیت‌های اقتصادی از ظرفیت‌ خاص و محدودی برخوردار است و آن گاه که فوق توان و ظرفیت خود اقدام می‌کنند، دچار بحران و لغزش می‌شوند و به تدریج، انحراف دامن‌گیر آنها می‌گردد.

وی با انتقاد از ضعف نظارت بر چنین افراد و مجموعه‌هایی گفت: باید بر فعالیت اقتصادی کسی که تا دیروز حساب بانکی او گردش قابل توجه نداشته و امروز معامله‌های میلیاردی انجام می‌دهد، نظارت شود.

حجت‌الاسلام حق‌جو، تصریح کرد: پیشگیری، یکی از وظایف دستگاه قضایی است؛ اما متأسفانه بیشتر، رویکرد پدافندی داریم و بعد از بروز مشکل به دنبال حل آن بر می‌آییم.

وی با تأکید بر ضرورت تحقیق افراد قبل از ورود به چنین عرصه‌هایی گفت: ممکن است مشابه این فعالیت‌ها در قالب‌های مختلفی بروز کند و باید مراقب بود.

مدیر مرکزمشاوره حوزه علمیه قم، خاطرنشان کرد: وقتی ما می‌خواهیم امری را از جامعه حذف کنیم، باید امر دیگری را جایگزین آن کنیم و شایسته است که مسئولان کلان حوزه جهت جلوگیری از خسران طلاب و سرمایه‌گذاری برای این عزیزان برنامه‌ریزی کنند.

وی افزود: در حال حاضر ارگان‌هایی، چون سپاه، نیروی انتظامی و بسیج چنین اقداماتی را راه‌اندازی و صندوق‌های قرض‌الحسنه و مؤسسات مالی و اعتباری تشکیل می‌دهند و مناسب است حوزه نیز در این زمینه اقدام جدی و فراگیر داشته باشد.