تبیان، دستیار زندگی
پژوهشگر مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ایران در جایگاه 95 دنیا در زمینه دولت الکترونیک قرار دارد و گفت: در زمینه آمادگی دیجیتالی ایران در خاورمیانه رتبه آخر را دارد و ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایران ضعیف‌ترین کشور خاورمیانه در آمادگی دیجیتالی

یک پژوهشگر خبر داد:

پژوهشگر مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ایران در جایگاه 95 دنیا در زمینه دولت الکترونیک قرار دارد و گفت: در زمینه آمادگی دیجیتالی ایران در خاورمیانه رتبه آخر را دارد و در فیلترینگ، اینترنت ملی، خدمات MMS و تولید محتوایی وب با ابهام مواجه هستیم.

دکتر حمید ضیائی پرور در نشست تخصصی بررسی زیرساخت فناوری اطلاعات با اشاره به سند چشم انداز 20 ساله کشور گفت: بر اساس سند چشم انداز 20 ساله کشور باید در سال 1404 در 5 فناوری هسته ای، هوافضا، نانو، محیط زیست و ICT دارای رتبه اول در منطقه باشد. فناوری اطلاعات در این سند با فناوری هسته‌ای در یک ردیف قرار گرفته است از این رو اهمیت پرداختن به فناوری اطلاعات مشخص می‌شود.

it in world

وی 4 بخش را در حوزه فناوری اطلاعات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار دانست و گفت: این چهار بخش شامل تلفن ثابت، تلفن همراه، پست و اینترنت می‌شود که همگام با دیگر کشورهای جهان خواهد بود.

پژوهشگر مرکز تحقیقات استراتژیکی مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به ضریب نفوذ اینترنت و تعداد کاربران در ایران و جهان گفت: آسیا بیشترین تعداد کاربر را در کل دنیا دارد ولی از نظر ضریب نفوذ اینترنت در سطح پائینی قرار دارد به طوریکه ضریب نفوذ اینترنت در سال 2008 نسبت به میزان رشد کاربران در آسیا و ایران بسیار پائین است.

وی افزود: در حال حاضر ایران دارای 18 میلیون نفر کاربر اینترنت و ضریب نفوذ 34 درصد است این وضعیت ضریب نفوذ، رتبه 5 را در خاورمیانه به ایران اختصاص می‌دهد که جایگاه مناسبی نیست.

این پژوهشگر با اشاره به وضعیت ضریب نفوذ در آمریکای شمالی و استرالیا گفت: آمریکای شمالی با ضریب نفوذ 73.1 درصد و استرالیا با ضریب نفوذ 72 درصد مقامهای اول و دوم ضریب نفوذ اینترنت دنیا را به خود اختصاص داده‌اند این در حالی است که خاورمیانه تنها 14 دهم درصد ضریب نفوذ دارد.

وی با بیان اینکه کشور ما در زمینه وبلاگ نویسی در دنیا پیشرفت خوبی داشته است گفت: زبان فارسی جزء ده زبان اول دنیا در این حوزه به شمار می‌رود اما از نظر ضریب نفوذ اینترنت از ترکیه، کویت، امارات و قطر عقب‌تر هستیم.

ضیائی پرور افزود: در سال 2007 تنها 465 هزار نفر معادل 7 دهم درصد از کل کشور به اینترنت پر سرعت دسترسی داشتند و قطعی‌های اینترنت و اختلالات کیفی باعث ضربه زدن جدی به این حوزه شده است.

منبع: خبرگزاری مهر