تبیان، دستیار زندگی
خلاق و خلاقیت واژگانی جذاب برای همه ما هستند اما آیا تلفیق فرمهای مختلف هنری همچون موسیقی کلاسیک با موسیقی دی جی و یا الهام گرفتن از علم اکولوژی برای خلق یک تریو را میتوان خلاقیت نامید ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خواهران خلاق کره ای

خواهران خلاق کره

خلاق و خلاقیت واژگانی جذاب برای همه ما هستند اما آیا تلفیق فرمهای مختلف هنری همچون موسیقی کلاسیک با موسیقی دی جی و یا الهام گرفتن از علم اکولوژی برای خلق یک تریو را میتوان خلاقیت نامید؟ پاسخ این سوال و اینکه هنرمندان و نوازندگان تا چه حد مجاز به قالب شکنی هستند خود مقاله ای جدا میطلبد.

تریوی موسیقی "آن" (Ahn) از سه خواهر آمریکایی-کره ای تشکیل شده است که موسیقی را در مدرسه معروف جولیارد در نیویورک سیتی فرا گرفتند.

در سال 1987 هنرمندان کره ای تبار به جلد مجله تایم (Time Magazine) راه یافتند و این مجله با نام خواهران بسیار موفق آسیایی از آنان یاد کرد و این را باید سرآغازی برای شهرت و دیده شدن این تریو در ایالات متحده دانست. جالب تر آنکه آنها در سال 2003 از سوی مجله مشهور و مردمی "مردم" (People) به عنوان سه تن از زیباترین مردمان دنیا انتخاب شدند!

همان طور که قبلا اشاره شد تریوی "آن" را نمیتوان یک گروه موسیقی عادی و روتین دانست و آنچه این تریو را از تریوهای معمول متمایز میکند، شکستن مرزهای هنری و تلفیق علوم مختلف با موسیقی است، به طوری که سه خواهر برای خلق موسیقی از موسیقی رقص و پایکوبی، موسیقی خوانندگان پاپ و دی جی، نقاشها و عکاسها، اکولوژیستها و حتی سازندگان کایت الهام میگیرند و بهره میجویند!

1 - بشنوید قسمتی از اجرای این تریو را

به لحاظ هنری اولین ضبط موفق این گروه ضبط تریو هایی از راول (Ravel) آهنگساز فرانسوی و ویلا لوبوس (Villa-lobos) آهنگساز برزیلی میباشد که تحسین منتقدین و علاقه مندان موسیقی را به همراه داشت. مجله آئودیو (Audio) با تمجید از اجرای تریو های راول اجرای گروه "آن" را از این تریو ها، جز بهترین اجراها از یک اثر دانست و عنوان "دست نیافتنی" را برای این اجرا بکار برد. این اجراهای موفق منجر به همکاری گروه با کمپانی معظم EMI شد که حاصل این همکاری، ضبط و ارائه پیانو تریوهایی از شوستاکوویچ (Shostakovich)، دوژاک (Dvoral) و ساک (Suk) در سال 1999 بود که جایزه معتبر اکوی (Echo) کشور آلمان را برای خواهران به ارمغان آورد.

کار بعدی این تریو "پلاژ" (Ahn Plugged) نام داشت که کاری انرژیک و باطراوت بود و جرقه های ابتدایی آن در سال 97 هنگام حضور نوازندگان در شوی تلویزیونی ام تی وی (Bryan Adams' Unplugged) همراه برایان آدامز زده شد.

فعالیت های اخیر تریوی "آن"

کنسرت اخیر تریو با تاتا باجز (Tata Bojs) در کشور چک توجه و تحسین زیادی را برای دوقلوها و خواهر ویلونیست شان به همراه داشت و مهر تاییدی بر شناخته شدن گروه در سرتاسر دنیا بود؛ حتی در یک کشور اروپای شرقی مثل چک!

آخرین اثر گروه، اسم نامتعارف اما زیبایی دارد، "لالایی برای بی خوابه محبوب من" که در سال 2008 و با همکاری کمپانی سونی بی ام جی وارد بازار شده، اجراهایی است از آهنگسازان معاصر همچون کنجی بانچ؛ اجرای سفارشی کارهایی ازآهنگساز مایکل نایمن و دوباره نویسی و اجرای کارهایی از آستر پیازولا که پدید آورندگانش آن را "لالایی هایی برای بیخوابه های قرن بیست و یکمی" مینامند.

آلبومهای تریو موسیقی "آن"

1995 Paris Rio

1999 Dvorák, Suk, Shostakovich: Piano Trios

2000 Ahn-Plugged

2002 Groovebox

2008 Lullaby For My Favorite Insomniac

یکی دیگر از فعالیت های مهم گروه طی چند سال اخیر تاسیس کمپانی ضبط و پخش موسیقی اختصاصی آنان با نام ال ای ام پی L.A.M.P Lucia Angella Maria Production است. سه خواهر معتقند این کار آزادی هنری بیشتری به آنها میدهد و اکنون میتوانند با فراغ بال آثار مبتکرانه خود را ضبط و پخش کنند و با تلفیق موسیقی کلاسیک و مدرن مخاطب خود را راضی نگاه دارند؛ در حال حاضر گروه در یک تور بین المللی به سر میبرند تا بتوانند مقدمات را برای ضبط و ارائه آثار بعدی فراهم کنند.

2 - بشنوید قسمتی از اجرای تریو AHN را از تریویی از دورژاک