حضور پررنگ مردان در جشنواره تئاتر بانوان
?? نمایش به كارگردانی ?? مرد و ? نمایش به كارگردانی ? زن، ? روز دیگر بهمدت ? روز چراغ هفتمین جشنواره سراسری تئاتر بانوان را روشن میكنند.
از این تعداد نمایش، ?? تا در بخش مسابقه صحنهای و ? نمایش در بخش جنبی اجرا میشوند و جالب اینكه از ?? نمایش مسابقه اصلی، ? تا از شهرستانهستند؛
عروس پیامبر مجید واحدیزاده از اردبیل، سوزماهی علیرضا زارعی و باقر رمضانزاده از میناب، یك روز روشن خدا پوریا كریمی از لاهیجان، رستگاری در ساعت ?? سعید جمشیدی از كرمانشاه، شكل پنجم آفرینش یاسر محمودی از ساری، ماه در محاق كریم علیخواه از ارومیه، خیال روی خطوط موازی هادی شیبانی از تربت حیدریه كه ? نمایش با ? كارگردان مرد شهرستانیاند و شب هزار و یكم سارا نیكطبیعت و خانه تلما حسینپور از رشت كه ? نمایش با ? كارگردان زن شهرستانیاند.
اما در تهران قضیه برعكس است. از ? نمایش تهرانی، ? نمایش را خانمها كارگردانی میكنند؛
ماندانا عبقری با نمایش تنهایی و سكوت بر پهنه برهوت، پریناز آل آقا با زنان مشروطه، بهار كریمزاده با مثل هیچ كس، بهناز جعفری با بازیگر و زنش، بنفشه اعرابی با ماریانا پیندا و پرستو گلستانی با گاردن پارتی در برف.
? كارگردان مرد تهرانی هم آرش فصیح و مسعود منصوریاند با ? نمایش بیست سال و نه ماه و سیزده روز و راحیل.
اما در بخش جنبی هم باز اكثریت با مردان است؛ همسری برای زندگی امیر قربانی از تربت حیدریه، مثل خاری در انگشت حنانه قشنگی از تبریز، سیاوش و سودابه علی برجی و عروس پستی دوقبضه فرهاد تجویدی هر دو از تهران.
با این وصف و با توجه به آمار و ارقام، طبق معمول سالهای گذشته، امسال نیز مردان در جشنوارهای كه با نام بانوان برگزار میشود، حضور پررنگتری دارند.
دبیر جشنواره هفتم در این باره میگوید: «هدف جشنواره زنمحور بودن آن نیست. در تئاتر نیز مانند زندگی نمیتوان زن و مرد را از هم جدا دانست و نیت اصلی جشنواره پرداختن به سوژههایی با محوریت بانوان ایران و فعالیت آنها در تئاتر كشور است. البته میتوان مانند گذشته از حضور كارگردانان یا نمایشنامهنویسان زن نیز بهره برد.»
مریم معترف كه در یكی دیگر از دورههای جشنواره تئاتر بانوان دبیر بوده است، ادامه میدهد: «من نیز سعی كردم در بخش بازخوانی و بازبینی جشنواره شرایطی را برای حضور پررنگ تر بانوان هنرمند در هیاتهای داوری ایجاد كنم.»
معترف در گفتوگو با مهر، اهداف محتوایی این جشنواره را نیز نهادینه كردن پرداختن به زندگی، رشادت و ارزشهای بانوان ایرانی در ذهن نمایشنامهنویسان و الهام گرفتن از آثار كهن ایرانی در این عرصه میداند؛
اهدافی كه به گفته او در دورههای اول چندان محقق نشده است؛
«در دورههای اولیه كارها به لحاظ كیفی ضعیفتر بود، اما در ? دوره اخیر كه اعظم بروجردی دبیری جشنواره را بر عهده داشت شاهد نزدیك شدن جشنواره به اهداف مد نظر بودهایم.
البته این به معنای رسیدن به ایدهآل نیست، بلكه اگر جشنواره بهصورت مستمر و با حمایت بیشتر در دورههای بعد نیز برگزار شود میتواند هر چه بهتر در این مسیر گام بردارد.»
دوره اول جشنواره تئاتر بانوان به همت وزارت ارشاد برگزار شد، اما مثل خیلی دیگر از كارها كه در همان گامهای اول گیر میكند، این جشنواره هم پس از آن ? سال فراموش شد تا اینكه سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران با بودجهای نه چندان دندانگیر، ? دوره را برگزار كرد و راه دوباره باز شد تا در ? دوره اخیر كه مشكل همیشگی پول ظاهرا تا حدود زیادی حل شد.
حالا مسئله دیگری مطرح است؛ بینالمللی شدن جشنواره. معترف در این باره نیز میگوید: «اگر امكان بینالمللی برگزار شدن جشنواره باشد بسیار خوب است، ولی باید به لحاظ فراهم كردن امكانات و تامین بودجه حمایت گستردهتر از جشنواره به عمل آید. در این صورت صحنه رقابت زیبایی بین هنرمندان در سطح بینالمللی فراهم میشود كه میتوانند به تبادل اطلاعات نیز بپردازند.»
هفتمین جشنواره سراسری تئاتر بانوان از ? تا ?? تیر در ? بخش خیابانی و صحنهای در تهران برگزار میشود.
تولد یك جشنواره تئاتری دیگر
از امسال یك جشنواره تئاتری دیگر نیز به همه جشنوارهها و همایشهایی كه تا كنون برگزار شده، اضافه خواهد شد.
این جشنواره كه با نام «همایش اجراهای كارگاهی نمایشهای ایرانی» برگزار میشود، امسال در نخستین دورهاش به نمایشهای تكنفره اختصاص دارد.
به گزارش روابط عمومی خانه تئاتر دانشگاهی، تا كنون ?? اثر به دبیرخانه این همایش رسیده و كار بازخوانی متنها توسط رحمت امینی، مهدی مكاری و عباس اقسامی در حال انجام است.
منبع : همشهری