تبیان، دستیار زندگی
تور من پس از آنكه در دهه ۸۰ بیشتر در فیلم‌های تجاری ایفای نقش كرد، پس از بازی در «قصه‌های عامه‌پسند» تولدی دوباره یافت. تارانتینو كه متخصص احیای بازیگران است، در كارهای بعدی‌اش هم از تورمن استفاده كرد ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چشم‌ها هرگز دروغ نمی‌گویند

تورمن

شاید بتوان گفت هیچ بازیگر زن دنیا در این سال‌ها به اندازه تورمن نقش‌های متفاوت و دور از هم بازی نكرده است.

تور من پس از آنكه در دهه ?? بیشتر در فیلم‌های تجاری ایفای نقش كرد، پس از بازی در «قصه‌های عامه‌پسند» تولدی دوباره یافت. تارانتینو كه متخصص احیای بازیگران است، در كارهای بعدی‌اش هم از تورمن استفاده كرد.

روزهای اولی كه گفته شد او در فیلم‌های اكشن «بیل را بكش» نقش محوری را ایفا خواهد كرد، خیلی‌ها او را گزینه‌ای نامناسب می‌دانستند. در حالی كه الان نمی‌توان بازیگر دیگری را برای این دو ساخته تارانتینو متصور شد.

در «زندگی پیش چشماهایش» هم تورمن در نقش متفاوت ظاهر شده است. به گفته خودش ابتدا قصد بازی در این فیلم را نداشته ولی نتوانسته در برابر فیلمنامه عالی اثر مقاومت كند!

بازیگری كه می‌گوید بیشتر علاقه‌مند بازی در نقش‌های درام است ولی در این سال‌ها كمدی‌های جذابی را هم بازی كرده است.

تورمن با تأكید بر اینكه به نقش‌های متفاوت علاقه دارد می‌گوید با حضور در كاراكترهای جدید جست‌وجوگر دنیای تازه‌ای است!

• درباره نقشتان در این فیلم بگویید؟

نقش زنی را دارم كه در سالهای نوجوانی شاهد یك قتل درست و حسابی در دبیرستان محل تحصیلش بوده و اكنون از تأثیرات آن اتفاق رهایی ندارد.

•  نقش سختی است، چگونه از پس ایفای چنین نقشی برآمدید؟

فكر می‌كنم هرچه زمان می‌گذرد و تجربیات شما عمیق‌تر می‌شود، دیدگاه دیگری به زندگی و نور انسانیت نسبت به سالهای قبل از كسب این تجارب پیدا می‌كنید. ولی این را هم بگویم كه برای فهمیدن اینكه یك داستان را چگونه باید تعریف كرد یا یك كاراكتر را چگونه باید بازی كرد، نیاز به كارهای عجیب و غریبی نیست.

اگر این‌كاره باشید، از پس آن برخواهید آمد و برای كاراكترهای سخت‌تر نیاز به عملیاتی چون جراحی مغز و عوض كردن مغز و فكرتان با آن شخصیت خاص را ندارید! در ثانی، یك داستان، اگر جذاب باشد، شما را با خودش خواهد برد. غیرممكن است اگر هنرپیشه باشید و «آناكارنینا» را بخوانید، سمپاتی نسبت به آن حس نكنید و خودتان را به جای آن كاراكتر نگذارید. همین دقیق شدن به كاراكتر به شما كلیدهای بازی در آن را می‌دهد.

این جذاب‌ترین چیز در مورد درام، نوشتن و داستان است. می‌توانم بگویم تجربه‌ای مشترك است كه همه ما داریم ما می‌توانیم از نگاه به همدیگر، به عمق زندگی‌های همدیگر برویم و فقط یك بازیگر این كار را عمیق‌تر و دقیق‌تر انجام می‌دهد.

• من فیلم‌هایی كه پایان باز دارند و تصمیم‌گیری نهایی را به‌عهده بیننده می‌گذارند را بیشتر می‌پسندم. آیا فیلم شما پاسخ روشنی را برای مخاطب دارد؟

اگر منظورتان ترفند فیلم در جلب توجه مخاطب است فكر می‌كنم پاسخ روشن و صریحی وجود داشته باشد. اما چرا به حاشیه برویم. این فیلم صورت وهم‌آلود اما زیبای زندگی و زنده بودن است. چند سال پیش فیلمنامه را به من پیشنهاد كردند، با وجود آنكه چندان تمایلی برای حضور در چنین نقشی را نداشتم این فیلمنامه عالی مرا اسیر خود كرد.

• زندگی پیش چشماهایش از آن دسته فیلم‌هایی است كه مردم از آن برداشتهای مختلفی خواهند داشت.

به‌نظر من این فیلم از آن دسته آثاری است كه مردم آن را فراموش نخواهند كرد. با گفته شما هم موافقم اما به عقیده من آنچه از اهمیت بیشتری برخوردار است واكنش قشر جوان و نوجوان به این موضوع و تأثیر در روابط خانوادگی‌شان است.

•  كاراكتر شما در مقابل فرزندش آسیب‌پذیر است و حساسیت زیادی از خودش نشان می‌دهد. خودتان این ویژگی را مثبت می‌دانید؟

به‌نظر من هر قدر هم بخواهی خویشتن‌داری كنی باز هم راهی برای فرار از خود واقعی‌ات وجود ندارد. اگر سعی كنی به فرزندت یا هر كس دیگری دروغ بگویی، آنها حقیقت را از چشمانت خواهند خواند.

اما توجیهی برای عدم‌صداقت تو نخواهند یافت، این جرقه بی‌اعتمادی است كه جز آنكه به آشفتگی فرد مقابلت دامن می‌زند رابطه شما را نیز دچار سستی و تزلزل می‌كند. اگر پدر و مادری حساس و عصبی و زودجوش هستند این ناملایمات روانی حتماً در گذشته‌شان ریشه دارد، اما این آسیب‌پذیری مطلق نیست و باید تا حد امكان آن را كنترل كرد.

• وادیم پرلمن معتقد است كه یكی از عوامل مهم درخشش شما در نقش دیانا این است كه شما حس مادرانه را تجربه كرده‌اید؟

تا حدی ایشان را تصدیق می‌كنم اما باید اضافه كنم هر هنرپیشه زنی كه تجربه مادر بودن هم نداشته باشد قادر است احساس عمیق مادری و عشق به فرزند و تمایل برای حمایت و حفاظت را در خود بپروراند و آن را اجرا كند.

• به‌نظر می‌رسد كه این فیلم 180 درجه با كار قبلی‌تان (نامزد قبلی من) متفاوت است. چگونه آمادگی پیدا كردید بعد از یك كمدی صرف روی یك طرح جدتی‌تر كار كنید؟

گرایش اصلی من به درام است اما متأسفانه شرایطش پیش نیامده كه درام‌های زیادی بازی كنم به‌هر حال كمدی هم گزینه بدی نیست.

• كار بعدی شما چیست؟

در حال حاضر روی فیلم مستقلی به نام «دوران مادری» كار می‌كنم، بعد از چند ماه استراحت كار دیگری را با عنوان الویس در پاریس شروع می‌كنم كه اولین كار رسمی من در زمینه كودك است.

• با این اوصاف بیشتر ژانرهای سینمایی را در كارنامه خواهید داشت. آیا گونه‌های دیگری هم هستند كه بخواهید تجربه كنید؟

دغدغه من فعالیت در ژانر خاصی نیست، دوست دارم در كارهای جدید كاراكترهای نو و دنیاها و زندگی‌های تازه‌ای را جست‌وجو كنم.

منبع : همشهری