تبیان، دستیار زندگی
مهدی فقیه که قرار است در جشنواره فیلم کودک مورد تقدیر قرار بگیرد، بازیگری است که با تکیه بر تصویر پیرمرد مهربان و شیرین‌زبان چند نقطه اوج در کارنامه هنری‌اش دارد ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بزرگداشتی برای پیرمرد مهربان سینما و تلویزیون

نمایی از فیلم تاکسی نارنجی

مهدی فقیه که قرار است در جشنواره فیلم کودک مورد تقدیر قرار بگیرد، بازیگری است که با تکیه بر تصویر پیرمرد مهربان و شیرین‌زبان چند نقطه اوج در کارنامه هنری‌اش دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، تقدیر از مهدی فقیه بازیگر پیشکسوت سینمای ایران در بیست و دومین جشنواره فیلم‌ کودک و نوجوان همدان بهانه‌ای است برای مرور کارنامه این بازیگر سینما و تلویزیون که در قاب تصویری آشنا از پیرمرد، پدر و پدربزرگ مهربان سینما و تلویزیون باقی ماند.

مهدی فقیه با نام اصلی محمدمهدی فقیه منفرد متولد سال 1324 شیراز است. او بازیگری در سینما و تلویزیون را از سال 1368 و سن 44 سالگی آغاز کرد ولی از همان ابتدا به دلیل فیزیک و چهره خاصش در نقش پیرمرد شیرازی و شیرین زبان ظاهر شد و کمتر توانست کلیشه خودش را بشکند.

کارنامه پرتعداد او در سینما 22 فیلم را دربر می‌گیرد که در میان آنها آثار دفاع مقدسی و تاریخی برجسته‌تر هستند. به علاوه اینکه او در فیلم‌های کودکان و آثار اجتماعی همواره حضوری متأثر از تصویر آشنای خود داشته و ساختن یک تصویر ثابت و حرکت بر مسیر آن بدون آنکه کارنامه‌اش جهش‌های عجیب و غریب داشته باشد، یک ویژگی برای فقیه به شمار می‌رود.

مهدی فقیه با نام اصلی محمدمهدی فقیه منفرد متولد سال 1324 شیراز است. او بازیگری در سینما و تلویزیون را از سال 1368 و سن 44 سالگی آغاز کرد ولی از همان ابتدا به دلیل فیزیک و چهره خاصش در نقش پیرمرد شیرازی و شیرین زبان ظاهر شد و کمتر توانست کلیشه خودش را بشکند.

"تابستان 58" ساخته مجتبی راعی در سال 68 است. فیلم به حوادث آغاز انقلاب و مبارزات مردمی می‌پرداخت در منطقه سیستان و بلوچستان می‌پرداخت. طبعاً نقش فقیه در این فیلم با توجه به فیزیک و ظاهرش به عنوان یک معترض محلی او را به مخاطب سینمایی معرفی کرد تا در فیلم بعد در ذهن همه ماندگار شود.

"هور در آتش" ساخته عزیزالله حمیدنژاد در سال 70 ساخته شد. فقیه در این فیلم که قصه‌ای تازه و منحصر به فرد در زمان خود داشت، برجسته‌ترین نقش دوران بازیگری خود و به نوعی کاراکترهای هم سن و سال خودش را بازی کرد که یک نقش اول اساسی محسوب می‌شد.

نقش بابا عقیل که برای ملاقات با پسرش رحمت که به خط مقدم رفته، راهی منطقه می‌شود، به قدری در اندازه‌های بازیگری او نوشته شده بود که برای همیشه فقیه را با این فیلم در ذهن مخاطب ماندگار کرد. نگرانی‌ها و دلمشغولی‌های یک پدر پیر که رای دیدن پسرش گام به گام به خطر نزدیک می‌شود از مولفه‌های شخصیت پردازانه بود که به کنش و واکنش‌های فقیه عمق بخشید.

مهدی فقیه و امیرحسین شریفی

در ادامه میسر نشدن ملاقات این پدر و پسر بدل به عنصری کنشمند می‌شود که جستجوی بابا عقیل را هدفمند و توجه او را از پسر به سربازان و بسیجیان دیگر جلب می‌کند. در انتها هر چند پدر و پسر به هم می‌رسند ولی عقیل در میانه راه پسرهای زیادی پیدا می‌کند و دیگر دلش تنها برای رحمت نمی‌تپد. فقیه برای بازی در این فیلم از چهارمین جشنواره فیلم دفاع مقدس در سال 71 موفق به کسب لوح تقدیر و جایزه نقدی بهترین بازیگر مرد شد.

"تونل" و "ستارگان خاک" دو فیلمی هستند که فقیه در سال 71  و 73 بازی کرد و هر دو به گونه فیلم‌های جنگی و دفاع مقدسی تعلق داشته و به نوعی ادامه دهنده حضور موفق و آشنای او در فیلم "هور در آتش" هستند.

"به خاطر هانیه" کیومرث پوراحمد سال 73 ساخته شد که از فیلم‌های کودک و نوجوان کارنامه اوست. فیلمی درباره نوجوانی جنوبی که نذر پدر را برای شفای خواهر معلولش به گردن می‌گیرد تا روز عاشورا دمام بزند. فیلم فضا و حال و هوای معنوی و بومی خاصی داشت و حضور فقیه در این فیلم به عنوان یکی از شخصیت‌های فرعی مرتبط برای برجسته کردن مسئله محوری نوجوان، به نوعی در خدمت فیلم بود.

"لیلی با من است" ساخته کمال تبریزی در سال 74، اولین کمدی جنگی و موفق سینمای ایران بود که درباره آن بسیار گفته شده است. مهدی فقیه هم با حضور در این فیلم در بخش جبهه که نیاز به ارائه تصویری واقعی و ملموس از مردان و پیرمردان برای خدمت رسانی به رزمندگان بود، حضوری متناسب با نیاز داستانی داشت و یک فیلم موفق دیگر را پس از "هور در آتش" و "به خاطر هانیه"‌ در کارنامه خود ثبت کرد.

"قله دنیا"، "غزال"، "سفر به چزابه" و "آخرین مرحله" حاصل فعالیت این بازیگر در سال 74 هستند. از میان این آثار "قله دنیا" در دسته فیلم‌های کودک و نوجوان قرار می‌گیرد، "غزال" در دسته فیلم‌های تاریخی و دو فیلم آخر نیز از آثار سینمای جنگ و دفاع مقدس محسوب می‌شوند.

"قله دنیا" ساخته عزیزالله حمیدنژاد داستان دو نوجوان است که برای رفتن به جبهه دست به هر کاری می‌زنند و با مسائلی مختلف روبرو می‌شوند. حضور فقیه در این فیلم هم متأثر از پتانسیل حضور همیشگی‌اش بود و به نوعی تثبیت کاراکتر آشنایش را در فیلم‌های سینمایی به دنبال داشت.

"تولد یک پروانه"، "حماسه قهرمان"، "دنیای وارونه" و "یاغی" فیلم‌هایی هستند که این بازیگر در سال 76 بازی کرد. از میان آنها "تولد ..." به فیلم‌های کودک و نوجوان ارجاع می‌دهد و سه فیلم بعد در دسته فیلم‌های دفاع مقدسی و ... جای می‌گیرند. "تولد یک پروانه" ساخته مجتبی راعی فیلمی سه اپیزودی با مفاهیم معنایی و معنوی است که فقیه توانست با فضا و حال و هوای آن به واسطه حضور همیشه مثبت خود همخوان شود.

"ایران سرای من است"، "مریم مقدس"، "غوغا"، "صبحانه ای برای دو نفر" و "روایت سه گانه" (اپیزود "یک آرزوی کوچک") حاصل بازیگری فقیه در فاصله سال‌های 79 تا 82 هستند که در میان آنها آثار اجتماعی و شهری، دفاع مقدسی و تاریخی نیز حضور دارند.

"گیس بریده" ساخته جمشید حیدری در سال 85 ساخته شد که به نوعی به مسائل نوجوانان و ارتباطات آنها در خانواده و اجتماع بازمی‌گردد. فقیه در این فیلم در نقش باغبان یک پارک ظاهر شد که دختر نوجوان فراری‌اش را گم کرده و در شهر ماندگار شده است. او در مقطعی از فیلم موقعیت پیدا می‌کند تا با پناه دادن به کاراکتر گلشیفته فراهانی، به نوعی جبران مافات کند.

"ملک سلیمان" ساخته شهریار بحرانی که یک پروژه تاریخی همچنان در حال ساخت است و "تاکسی نارنجی" ساخته ابراهیم وحیدزاده که یک کمدی خاص و در حال تدوین است، ماحصل حضور سینمایی فقیه در سال 87 هستند. مهدی فقیه همچنین در مجموعه‌ها و فیلم‌های تلویزیونی متعدد حضور داشته که همه آنها متأثر از حضور و تصویر همیشگی‌اش هستند.

بیست و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از اول تا پنجم تیرماه در همدان برگزار می‌شود.

منبع : مهر