تبیان، دستیار زندگی
دبیر هفتمین جشنواره تئاتر بانوان هدف این رویداد سالانه را نهادینه کردن موضوع پرداختن به زندگی، رشادت و ارزش‌های بانوان ایرانی در ذهن نمایشنامه‌نویسان و الهام گرفتن از آثار کهن ایرانی در این عرصه دانست ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ارزش‌های زنان ایرانی باید در ذهن نمایشنامه‌نویسان ما نهادینه شود

مریم معترف

دبیر هفتمین جشنواره تئاتر بانوان هدف این رویداد سالانه را نهادینه کردن موضوع پرداختن به زندگی، رشادت و ارزش‌های بانوان ایرانی در ذهن نمایشنامه‌نویسان و الهام گرفتن از آثار کهن ایرانی در این عرصه دانست.

مریم معترف درباره هدف از برگزاری جشنواره تئاتر بانوان به خبرنگار مهر گفت: هدف جشنواره زن‌محور بودن آن نیست. در تئاتر نیز مانند زندگی نمی‌توان زن و مرد را از هم جدا دانست و نیت اصلی جشنواره پرداختن به سوژه‌هایی با محوریت بانوان ایران و فعالیت آنها در تئاتر کشور است. البته می‌توان مانند گذشته از حضور کارگردانان یا نمایشنامه‌نویسان زن نیز بهره برد.

وی با اشاره به اینکه فراخوان جشنواره تئاتر بانوان پیش از حضور وی به عنوان دبیر جشنواره منتشر شده بود گفت: بیشتر سوژه‌های موجود در فراخوان مربوط به بانوان مذهبی، اسطوره‌ای و امروزی ایران و اسلام می‌شد. من نیز سعی کردم در بخش بازخوانی و بازبینی جشنواره شرایطی را برای حضور پررنگتر بانوان هنرمند در هیئت‌های داوری ایجاد کنم.

معترف که یکبار دیگر هم دبیر جشنواره تئاتر بانوان بوده درباره دستیابی به اهداف جشنواره در آستانه هفتمین دوره آن یادآور شد: دوره اول به همت وزارت ارشاد برگزار شد و پس از آن با سه سال وقفه و تعطیلی مواجه بود. سپس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با بودجه اندک دو دوره را برگزار کرد و در دوره‌های اخیر شاهد اختصاص بودجه بیشتر به آن هستیم.

وی افزود: در دوره‌های اولیه کارها به لحاظ کیفی ضعیف‌تر بود، اما در سه دوره اخیر که اعظم بروجردی دبیری جشنواره را بر عهده داشت شاهد نزدیک شدن جشنواره به اهداف مد نظر بوده‌ایم. البته این به معنای رسیدن به ایده‌آل نیست، بلکه اگر جشنواره به صورت مستمر و با حمایت بیشتر در دوره‌های بعد نیز برگزار شود می‌تواند هر چه بهتر در این مسیر گام بردارد.

این هنرمند تئاتر درباره موضوعیت داشتن جشنواره‌ای چون تئاتر بانوان گفت: به نظرم این جشنواره می‌تواند روی نگارش متون باارزش و با کیفیت بالا با محوریت بانوان ایرانی مؤثر باشد و به این طریق بر جریان کلی تئاتر کشور تأثیر مثبت بگذارد. وقتی نمایشنامه‌نویسان در این جشنواره تشویق به نگارش متون ارزشی درباره بانوان شوند، می‌توان شاهد آثاری بود که به ارزش‌های زن می‌پردازند.

مدیر خانه نمایش با بیان اینکه جشنواره تئاتر بانوان با ایجاد فرصت برای عرضه نمایش با محوریت زن باعث می‌شود تئاتر در معرفی جایگاه اجتماعی زنان ایرانی مؤثرتر باشد اظهار داشت: ممکن است ما نمایشنامه‌نویسانی داشته باشیم که به موقعیت و موضوع زن می‌پردازند ولی مجالی برای اجرا پیدا نمی‌کنند. من همیشه تأکید کرده‌ام کمبود سالن اجرا از معضلات تئاتر ماست. اگر سالن به اندازه کافی باشد دیگر نیاز به برگزاری این تعداد جشنواره نیست، زیرا همه هنرمندان مجال اجرا پیدا می‌کنند.

معترف که در تعداد زیادی تئاتر، فیلم و مجموعه تلویزیونی بازی کرده در بخش دیگر سخنان خود گفت: هرگز به موضوع‌های مربوط به بانوان ایرانی درست نپرداخته‌ایم. در دیدار گروهی از هنرمندان رادیو با رهبر معظم انقلاب ایشان نیز بر این نکته تأکید داشتند که موضوع بانوی ایرانی بیشتر مورد توجه باشد و در نمایشنامه‌ها به این موضوع بیشتر پرداخته شود.

وی در ادامه افزود: با یک برنامه‌ریزی یکساله برای جشنواره تئاتر بانوان و تداوم برگزاری آن می‌توان موضوع پرداختن به زندگی بانوان ایرانی، رشادت‌ها و ارزش‌های آنها را در ذهن نمایشنامه‌نویسان نهادینه کرد. منتقدان هم می‌توانند با همفکری مناسب نمایشنامه‌نویسان را به سمت الهام گرفتن از آثار کهن ایرانی سوق دهند.

معترف با اشاره به اینکه در دوره هفتم جشنواره تئارت بانوان آثاری با نگاه ارزشی‌تر به شخصیت و زندگی بانوان وجود دارد درباره بین‌المللی شدن جشنواره گفت: اگر امکان بین‌المللی برگزار شدن جشنواره باشد بسیار خوب است، ولی باید به لحاظ فراهم کردن امکانات و تامین بودجه حمایت گسترده‌تر از جشنواره به عمل آید. در این صورت صحنه رقابت زیبایی بین هنرمندان در سطح بین‌المللی فراهم می‌شود که می‌توانند به تبادل اطلاعات نیز بپردازند.

مجید امرایی مدیر روابط عمومی جشنواره تئاتر بانوان نیز درباره بین‌المللی شدن جشنواره گفت: نگاه و فرهنگ ما به مقوله زن با جوامع اروپایی متفاوت است. ولی اگر جشنواره به لحاظ تکنیکی بین‌المللی شود می‌تواند در روند تئاتر مؤثر باشد. این جشنواره با هدف بین‌المللی شدن آغاز به کار نکرد، ولی اینک در جایگاهی است که می‌تواند با آثاری که به عنوان الگو برای معرفی زنان ایران اسلامی هستند وارد این عرصه شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه همواره از موضوع‌ها و نمایشنامه‌های خارجی در تئاتر و جشنواره‌های داخلی استفاده شده ادامه داد: ما به لحاظ معنوی و موضوعی الگوهای خوبی در ادبیات دینی، تاریخی و کهن ایران اسلامی داریم. زنان سلحشور و نخبه‌ای داریم که می‌توانند موضوع و الگوی خوبی برای آثار نمایشی و جشنواره تئاتر بانوان باشند.

هفتمین جشنواره سراسری تئاتر بانوان از چهار تا 12 تیرماه در دو بخش خیابانی و صحنه‌ای در شهر تهران برگزار می‌شود.

منبع : مهر