تبیان، دستیار زندگی
پیش‌تولید رسمی اولین دنباله ایرانی، رقابت عکس‌های فیلم، توقف شوم، انصراف بازیگر از سینما، ذوق‌زدگی بازیگر، حاشیه‌سازی "مثلث شیشه‌ای" و ... مهمترین ترش و شیرین فرهنگ و هنر در هفته گذشته را به خود اختصاص دادند ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انصراف یک بازیگر از سینما و توقف شوم

پیش‌تولید رسمی اولین دنباله ایرانی، رقابت عکس‌های فیلم، توقف شوم، انصراف بازیگر از سینما، ذوق‌زدگی بازیگر، حاشیه‌سازی "مثلث شیشه‌ای" و ... مهمترین ترش و شیرین فرهنگ و هنر در هفته گذشته را به خود اختصاص دادند.

بالاخره پروژه جنجالی مسعود ده‌نمکی به پیش‌تولید رسمی رسید. در واقع آنچه تا به حال درباره پروژه "اخراجی‌ها 2" منتشر شده یا غیررسمی بوده یا نمایشی و این بار خبر پیش‌تولید رسمی آن قرار است مرحله‌ای جدی در روند ساخت دومین فیلم سینمایی ده‌نمکی و اولین دنباله سینمای ایران محسوب شود.

نمایی از فیلم بی پولی

در این مرحله دورخوانی فیلمنامه همراه با آزادگان و تطبیق آن با واقعیت‌ها به پایان رسیده که به نظر مرحله‌ای تازه در روند تولید یک فیلم محسوب می‌شود و بیش از هر چیز برآمده از حاشیه‌های "اخراجی‌ها"ست. همچنین تنها محمدرضا شریفی‌نیا و اکبر عبدی با این پروژه قرارداد بسته‌اند و برای هر کاراکتر دو نامزد انتخاب شده است. "اخراجی‌ها 2" تا اول شهریور کلید می‌خورد.

* این روزها بین دو پروژه سینمایی برای انعکاس عکس‌های جدید و جنجالی در رسانه‌های خبری رقابتی درگرفته که کمتر سابقه داشته است. "درباره الی" اصغر فرهادی و "بی‌پولی" حمید نعمت‌الله حداقل هر هفته با انعکاس عکس‌هایی جدید از  پیشرفت فیلم به نوعی خود را در معرض توجه مخاطبان و پیگیران سینما قرار می‌دهند که در نوع خود رقابتی جالب هم هست.نکته مهم اینکه در روند عکس‌های منتشر شده از هر دو فیلم که با دقت و وسواس هم انتخاب شده می‌توان روند پنهان ماجرا را ردیابی کرد که از شیوه‌های جذاب اطلاع‌رسانی و خبرسازی در مقطع تولید و ساخت است. روندی که می‌تواند روی استقبال از فیلم در هنگام اکران هم تأثیر مثبت داشته باشد.

* فیلم سینمایی "نطفه شوم" به کارگردان کریم آتشی همچنان در مرحله فیلمبرداری متوقف است. در حالی که چند هفته پیش فیلمبرداری به دلیل درگذشت مادر مدیر تولید پروژه متوقف شده بود، همچنان با گذشت زمان تولید از سر گرفته نشده است. 12 جلسه از فیلمبرداری این پروژه باقی مانده که قرار است در شهریار گرفته شود و همچنان سرنوشتی نامعلوم دارد.

* بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون ایران ترجیح می‌دهد در سینما حضور نداشته باشد. محمدعلی کشاورز که پس از سال‌ها در فیلم "فرزند صبح" بهروز افخمی بازی کرده گفته است  فیلم‌های سینمایی همه عشق و عاشقی شده و حتی شنیده‌ام نقش‌ها را به بازیگران جوان می‌فروشند. با این وضعیت بهتر است من نباشم. از ما انتظاراتی وجود دارد که بهتر است به آن پایبند باشیم.

* بازیگر جوان که نقش‌آفرینی‌هایش محدود به حضور در نقش مکمل فیلم‌های کمدی گیشه است از بازی در فیلم بهرام بیضایی ابراز رضایت کرد. حسام نواب صفوی گفت در این کار هر لحظه سینما را از نزدیک لمس می‌کنم و پلان به پلان فیلم شاهد سینما به معنای واقعی هستید. در این فیلم باید از 100 درصد توان بازیگری‌ام استفاده می‌کردم.

کریمی و فروتن

* ابوالفضل جلیلی برای تولید پروژه سینمایی جدیدش بودجه ندارد. با اینکه پروانه ساخت فیلم "مسیر معکوس" در سال 86 صادر شده جلیلی همچنان بین ساخت این فیلم و چند پروژه تله فیلم و مجموعه سرگردان است و همه این تولیدات به نوعی وابسته به تأمین بودجه‌ای است که هنوز فراهم نشده است.

* نخستین جلسه شعرخوانی بازیگران در تاریخ سینمای ایران با حضور بازیگران و شاعران پیشکسوت 17 تیرماه در خانه سینما برگزار می‌شود. داریوش ارجمند، افسانه بایگان، رضا بابک، علیرضا خمسه، ژاله علو، افسر اسدی، علی دهکردی و نیلوفر محمودی از بازیگرانی هستند که در این مراسم به شعرخوانی می‌پردازند.

* با وجود انتشار اخبار اجرای کنسرت کریس دی برگ برای گروهک منافقین و ارتباط او با این گروه و واکنش‌های حضور وی در ایران، این خواننده ایرلندی اعلام کرد گروهی به این نام نمی‌شناسد و دیداری با آنها نداشته است. مشخص است برخی قضایای ساختگی قصد دارد برنامه خوبی را که برای شهروندان ایران در نظر گرفته‌‌ایم، خراب کنند و امیدواریم اینجا پایان ماجرا باشد.

* یک محقق و شکسپیرشناس اعلام کرد بر اساس پژوهش‌های انجام شده ویلیام شکسپیر شخصیتی خیالی است و تمام آثاری که به وی نسبت داده شده متعلق به زنی ایتالیایی‌تبار است. جان هادسن در تحقیق خود بر این نکته تأکید کرده که امیلیا بوسانو لانی یه خالق شخصیت شکسپیر، شاعر و نمایشنامه‌نویس شهیر انگلیسی است و این شخصیت تنها به سبب نوشتار پدید آمده است. وی معتقد است این زن نام یک مرد (ویلیام شکسپیر) را بر خود نهاده تا بتواند به کار خود که همان شعر و نوشتن در حوزه ادبیات بوده ادامه دهد و از هر گونه حمله احتمالی در زمان خود دور بماند. تاکنون چند پژوهشگر دیگر نیز ادعا کرده‌اند شخصیتی به نام شکسپیر وجود خارجی نداشته و تنها آثاری که به او نسبت داده شده واقعی هستند.

* حضور دو بازیگر چهره سینما در یک تئاتر تلویزیونی تهیه‌کننده را وادار به دادن توضیح کرد. علی اصغر آزادان تهیه‌کننده "خرد جنایت‌های زن و شوهری" درباره حضور نیکی کریمی و محمدرضا فروتن در این کار گفت: از ابتدا همراه با فرهاد آئیش در نظر داشتیم از بازیگران چهره و حرفه‌ای استفاده کنیم و دعوت از این دو بازیگر به دلیل اقتضائات متن بوده است.

* نام نویسنده مجموعه "خط شکن" به دلیل نارضایتی و اعتراض‌های او به تغییر فیلمنامه از تیتراژ این مجموعه حذف شد. سعید دولتخانی از چندی پیش نارضایی خود را از دستکاری‌های متعدد در فیلمنامه توسط سازندگان به مطبوعات و مسئولان سیما و شبکه تهران انتقال داد و در نهایت این مسائل منجر به حذف نام او از تیتراژ مجموعه مسعود تکاور شد.

* برنامه "مثلث شیشه‌ای" هفته گذشته حاشیه‌سازی‌هایی داشت. این برنامه چند شب وقفه داشت که گفته می‌شود به دلیل شباهت دکور به نمادهای فرقه‌های خرافی بوده است. اما پس از این ایام برنامه با اجرای محمد سلوکی پخش شد و رشیدپور تلفنی با "مثلث شیشه‌ای"‌ ارتباط گرفت.

* محمدرضا شریفی‌نیا در گفتگویی جدید تعامل با مهران مدیری را که در "مثلث شیشه‌ای" پررنگ شد از دید خود روایت کرد و گفت: قرار بود در "مرد هزار چهره" کنار مدیری بازی کنم، ولی چون سر هر دو ما شلوغ بود این اتفاق نیفتاد. رشیدپور برای اینکه بازار را در برنامه داغ کند این بحث را بین ما راه انداخت. این مهران است که باید خودش را بکشد تا برایش بازی کنم.

* محمدرضا گلزار ضمن تکذیب همکاری با گروههای موسیقی از مردم خواست هیچ بلیت کنسرتی را به نام او نخرند. او گفت: من در هیچ گروه موسیقی با عنوان خواننده و نوازنده عضو نیستم و در حال حاضر فعالیتی در این زمینه ندارم. او همچنین از راه‌اندازی گروه موسیقی جدید خود در پائیز امسال خبر داد.

منبع : مهر