تبیان، دستیار زندگی
هم اینك ساخت حدود 12 پروژه تاریخی با درجه‌ی الف و الف ویژه در شبكه‌های اول، دوم و مركز سیما فیلم در حال جریان است كه از این تعداد پنج سریال در مرحله فیلمبرداری و سه سریال ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاریخ پایانی سریال‌های تاریخی

سریال‌های تاریخی

گزارش ایسنا از آخرین وضعیت سریال‌های الف و الف ویژه‌ی سیما

هم اینك ساخت حدود 12 پروژه تاریخی با درجه‌ی الف و الف ویژه در شبكه‌های اول، دوم و مركز سیما فیلم در حال جریان است كه از این تعداد پنج سریال در مرحله فیلمبرداری و سه سریال در مرحله فنی یا بازبینی قرار دارند؛ همچنین چهار پروژه نیز مرحله‌ی نگارش فیلمنامه را می‌گذارنند یا با اتمام این مرحله متوقف شده‌اند.

در میان پروژه‌های تاریخی سیما، سریال‌هایی هم هستند كه در مرحله فیلمبرداری به دلایلی چون مشكلات مالی یا بازنویسی فیلمنامه متوقف هستند كه انتظار می‌رود تا پایان خرداد ماه وضعیت این مجموعه‌های تاریخی نیز مشخص شود.

به گزارش خبرنگار سرویس تلویزیون ایسنا، سهم مركز سیما فیلم از سریال‌های تاریخی سیما بیش از دیگران است و هفت مجموعه تلویزیونی در این مركز ساخته می‌شود. دو سریال «كلاه پهلوی» و «در چشم باد» در شبكه اول سیما تهیه می‌شوند و سریال‌های تاریخی شبكه دو سیما كه تعداشان به عدد سه می‌رسد در مرحله نگارش فیلمنامه قرار دارند.

** «مختارنامه»

فیلمبرداری سریال «مختارنامه» به كارگردانی داوود میرباقری كه حدود چهار سال از ساخت آن می‌گذرد، از قبل از عید نوروز تا به 25 خرداد ماه متوقف بود و با این حال سیما فیلم اصرار داشت این سریال در پیش تولید است تا  سكانس‌های باقی مانده از جنگ‌ها در شهرك سینمایی دفاع مقدس فیلمبرداری شوند. در حال حاضر، عوامل گروه تولید در شهرك دفاع مقدس مشغول فیلمبرداری هستند و فریبرز عرب‌نیا بار دیگر در نقش مختار در سكانس جنگ‌ها ایفای نقش می‌كند وشهرام حقیقت دوست نیز در لوكیشن شهرك دفاع مقدس به میدان جنگ خواهد رفت. رضا كیانیان جزو آخرین نفراتی است كه به گروه بازیگران این مجموعه پیوست و قرار است در نقش حاكم مكه ایفای نقش كند.

** «یوسف پیامبر (ع)»

سریال «یوسف پیامبر (ع)» درحالی از جمعه آینده (31 خرداد ماه) به‌روی آنتن شبكه اول می‌رود كه برخلاف شیوه‌ی معمول این شبكه‌ مبنی ‌بر پخش سریال‌های ایرانی به‌صورت یك روز درمیان، ساخته فرج‌الله سلحشور به‌صورت هفتگی پخش می‌شود. این كارگردان كه بر بازبینی سریال خود پیش از پخش تاكید داشت، از آماده‌شدن 20 قسمت همزمان با پخش نخستین قسمت خبر داده و افزوده است كه چند قسمت اول سریال «یوسف پیامبر(ع)» بازبینی شده است، اما متاسفانه فرصت نشد كه تمامی این قسمت‌ها بازبینی شوند. گفتنی است این سریال علاوه بر شبكه اول سیما از سیمای قرآن نیز بر روی آنتن خواهد رفت.

** «نردبامی بر آسمان»

تصویربرداری بخش‌های كاشان مجموعه‌ی تاریخی «نردبامی برآسمان» به كارگردانی محمد حسین لطیفی تا آخر خرداد‌ماه در شهرك غزالی به پایان می‌رسد و پس از آن گروه سازنده‌ی این سریال عازم لوكیشنی دیگر می‌شوند. تصویربرداری «نردبامی بر آسمان» از اواسط فروردین‌ماه آغاز شد و با گذشت حدود دوماه از آغاز كلید‌خوردن، 35 درصد از تصویر‌برداری به پایان رسیده است. این سریال از اول تیرماه به لوكیشنی دیگر درمنطقه‌ی خوجیر(اطراف تهران) می‌رود و صحنه‌های خارجی دراین لوكیشن تصویربرداری خواهد شد. پس از منطقه‌ی خوجیر نیز گروه سازنده‌ی «نردبامی برآسمان» صحنه‌های شهر سمرقند را تصویر‌برداری خواهند كرد؛ با پایان تصویربرداری سمرقند، گروه سازنده‌ی سریال «نردبامی برآسمان» مجددا به شهرك سینمایی غزالی باز خواهند گشت. ساخت موسیقی سریال «نردبامی برآسمان» هنوز آغاز نشده است اما محمدرضا درویشی به‌عنوان آهنگساز این مجموعه انتخاب شده است.

** «كلاه پهلوی»

فیلمبرداری سریال «كلاه پهلوی» به دلیل آن چه بازبینی فیلمنامه توسط كارگردان خوانده می‌شود، از قبل از نوروز تا به حال تعطیل است؛ با این حال گفته می‌شود كه سازندگان این مجموعه تا آغاز خرداد ماه به طور قطع فیلمبرداری را از سر می‌گیرند. آخرین صحنه‌های سریال «كلاه پهلوی» در سال گذشته در شهرك سینمایی غزالی فیلمبرداری شد و برغم اعلام افزوده شدن بازیگران جدید به این كار تا كنون كه خبری رسمی در این خصوص اعلام نشده است؛ و اما سید ضیاء‌الدین دری درباره این سریال كه در شبكه اول سیما تهیه می‌شود، گفته است كه بازنویسی مجدد فیلم‌نامه‌ی سریال «كلاه پهلوی» به دلیل اعمال جرح و تعدیل و سانسور نیست، بلكه این بازنویسی با هدف ایجاد تناسب میان مدت زمان فیلم‌نامه و بودجه انجام می‌شود. اما این نكته كه آیا سریال كلاه پهلوی پس از اعمال بازنویسی كارگردان با چه حذفات احتمالی مواجه می‌شود، نكته‌ای است كه تاكنون مشخص نیست.

** «كارآگاه علوی»

سریال «كارآگاه علوی» (به كارگردانی حسن هدایت) كه در ایام عید نوروز مدتی را در تعطیلی كوتاه مدت گذراند، خوشبختانه از زمان شروع تصویربرداری در سال جدید تا به حال با مشكلاتی از این دست مواجه نبوده‌است؛ به نظر می‌رسد مسوولان سیما فیلم كه همزمان با آغاز سال 87 به احمد نجفی و همكارانش قول همكاری داده بودند به این قول مساعدت عمل كرده و این روزها سریال «كارآگاه علوی» آخرین روزهای تولید را پشت سر می‌گذراند. بر اساس اعلام سازندگان این مجموعه، قرار است در فصل پاییز تمامی قسمتهای «كارآگاه علوی» یا حداقل بخش عمده‌ای از آن آماده پخش شود.

** «سرود امروز»

سریال «سرود امروز» از جمله پروژه‌هایی است كه در سال گذشته نیز خبر ساخت آن در مركز سیما فیلم، منتشر شده بود؛ اما به رغم اتمام سهم عمده‌ای از فیلمنامه به مرحله تولید نرسید. ساخت این پروژه از چند هفته قبل بار دیگر به جریان افتاده و همانند سال گذشته از پرویز شیخ طادی به عنوان كارگردان آن نام برده می‌شود. این سریال با محوریت ارتباط معنوی مردم به خصوص اهالی محله جماران با حضرت امام (ره) جلوی دوربین می‌رود و فعلاً همچنان در مرحله بازنویسی فیلمنامه قرار دارد.فیلمنامه این سریال را سعید نعمت الله نوشته و هر قسمت از این مجموعه تلویزیونی داستانی مستقل را روایت می‌كند.

** «در چشم باد»

سریال «در چشم باد» كه به تصمیم مدیران قرار است از پاییز امسال به روی آنتن برود، با ساخت دكورهای خرمشهر در این روزها ادامه می‌یابد. این بخش كه یكی از دشوارترین لوكیشن‌های سریال تاریخی در چشم باد است به گرفتن صحنه‌هایی چون عبور رزمندگان ایرانی از روی رود كارون و پل شناور و ورود رزمندگان ایرانی به مسجد خرمشهر اختصاص دارد. فیلم‌برداری بخش‌های خرمشهر سریال «در چشم باد» حدود 40 روز به طول می‌انجامد و با پایان این بخش، تنها پلان‌هایی كه باید در كشور آمریكا فیلم‌برداری شوند، باقی می‌مانند.

** «لوطی حیدر»

پس از اعلام خبر ساخت سریال «لوطی حیدر» در شبكه دو سیما به كارگردانی احمدرضا گرشاسبی، محمد مهدی گمینی كه 10 سال قبل این فیلمنامه را نوشته بود، نسبت به انتخاب عوامل سازنده برای این سریال تاریخی به مسوولان صداوسیما انتقاد كرد و نامه‌ای را خطاب به رئیس سازمان صدا و سیما نوشت. وی با بیان این نكته كه «لوطی حیدر برای تجربه اندوزی نیست»، به نوعی با ارسال این نامه، ساخت فیلمنامه «لوطی حیدر» را به تعویق انداخت.

** «قصه‌های هزار و یك شب»

حسن فتحی كه پس از ساخت سریال تاریخی و جنجال برانگیز «مدار صفر درجه»، قصد دارد دو سریال تاریخی «روزی، روزگاری عاشقی» و «قصه‌های هزار و یك شب» را برای شبكه دو سیما كارگردانی كند، هم اینك مشغول نگارش فیلمنامه‌ این كارها است. او اعلام كرده است كه به زودی كار تحقیق، پژوهش و نگارش مجموعه تلویزیونی «قصه‌های هزار و یك شب» را با همكاری نغمه ثمینی آغاز می‌كند. این سریال نگاهی متفاوت و نو به «قصه‌های هزار و یك شب» دارد و البته همانند سایر سریال‌های تاریخی فتحی پروژه‌ای درازمدت است كه به طور حتم تولید آن امسال آغاز نمی‌شود.

** «روزی، روزگاری، عاشقی»

حسن فتحی كه تحقیق و نگارش سریال «روزی، روزگاری، عاشقی» را از مدتی قبل آغاز كرده بود ، اواخر فروردین ماه به ایسنا اعلام كرد كه حداقل 6 ماه دیگر نگارش این سریال به طول می‌انجامد. این كارگردان و نویسنده اعلام كرده كه سریال «روزی، روزگاری عاشقی» دو دوره تاریخی مقارن، یعنی دوره حكومت شاه سلطان حسین صفوی در ایران و لوئی چهاردهم در فرانسه را به تصویر می‌كشد و قهرمان قصه درهر دو دوره حاضر خواهد شد.

** «آشیانه سیمرغ»

سریال شیخ بهایی كه به لحاظ ساخت در زمره‌ی قدیمی‌ترین مجموعه‌های سیما قرار می‌گیرد تا چندی پیش در مرحله اصلاحات و بازبینی مجدد قرار داشت. ساخت این سریال به طور كامل انجام و به سیما فیلم تحویل داده شد ولی از سوی سازمان صدا و سیما ایرادها و اشكال‌های فنی به آن وارد شد و به همین دلیل ساخته شهرام اسدی برگرداننده شد تا موارد مورد نظر اعمال شود. كاسه ساز در آخرین گفت‌وگوی خود كه اردیبهشت ماه امسال داشت اعلام كرد كه مرحله اصلاحات سریال با دقت بسیار تا یك ماه دیگر ادامه خواهد داشت و پس از آن شبكه برای زمان پخش آن تصمیم خواهد گرفت.

** «روزگار قریب»

سریال «روزگار قریب» اگرچه هم اینك از شبكه سه سیما پخش می‌شود و تاكنون بیست و دو قسمت از آن به روی آنتن رفته است، اما این سریال همچنان مراحل فنی را پشت سر می گذارد. «روزگار قریب» كه در مركز سیما فیلم ساخته شده است، پیش از پخش، فرصت بازبینی كامل نیافت تا ساخته عیاری با حذفیاتی در برخی قسمت‌ها مواجه شود.

منبع : ایسنا