تبیان، دستیار زندگی
مدیر شبكه تبیان در تبلیغات اسلامی استان اردبیل: بستر دسترسی كاربران به گنجینه تبیان را فراهم كرده ایم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با مدیران تبیان در دفتر اردبیل

مصاحبه تبیان اردبیل با مهندس علیپور مدیر شبكه تبیان

مدیر شبكه تبیان در تبلیغات اسلامی استان اردبیل: بستر دسترسی كاربران به گنجینه تبیان را فراهم كرده ایم.

آقای مهندس علیپور ، یك تعریف از تبیان از زبان مدیر شبکه تبیان می شنویم:

تبیان ساختاری دارد كه سه سه ضلع یك مثلث را تشكیل می دهد، كاربر ملی شبكه ملی و محتوای ملی كه سه راس مثلث تبیان را تشكیل می دهند تا با فعالیت هایی كه بر روی آن صورت می گیرد به جایگاهی كه برایش در نظر گرفته ایم برسیم و اما از نظر معاونت شبكه تبیان ما یك شبكه ملی در نظر گرفته ایم تا در سطح كشور خدمات دینی و مذهبی و فرهنگی ارائه كنیم و از طریق این شبكه و محتوا كاربر بتواند ارتباط داشته باشند. از این كنجینه بسیار عالی كه بنام تبیان بهرمند شوند در حقیقت ما بستر دسترسی به كاربران به گنجینه تبیان را فراهم می كنیم.

در زمینه ISP فعلا در چه جایگاهی است ؟

فعلا در 28 استان  ISPفعال است كه تا پایان سال در تمامی 30 استان راه اندازی خواهد شد؛ كار دیگر تبیان اتصال مساجد به سیستم پر سرعت اینترنت است. در حال حاضر در شیراز 17 مسجد از طریق ADSL به مركز اداره كل تبلیغات اسلامی شیراز وصل می شوند و از آنجا به تبیان مركز وصل می شوند و به اطلاعات دسترسی می یابند. كار دیگری كه در اردبیل انجام دادیم این بود كه بستر  را روی سیستم Wireless پیاده كردیم و بدین طریق مساجد را به این سیستم پرسرعت متصل نموده ایم، طی این دو سه روزی كه در اردبیل بودیم این سیستم راه اندازی و تست شد و تا آخر امسال بیش از 10 مسجد به این سیستم پر سرعت وصل خواهند شد.

با راه اندازی تبیان مساجد در اردبیل به دنبال چه هدفی هستید و افق موفقیتی كه برای این كار در نظر گرفته اید چیست، و به طور كلی هدف از راه اندازی تبیان مساجد چیست؟

ما به دنبال این هستیم كه علاوه بر كانالها و شبكه های تلوزیونی همه بتوانند از یك سری اطلاعات اینترنتی بصورت رایگان استفاده كنند. این كار برای اولین بار در اردبیل راه اندازی شده است و مثلا تا 10 سال آینده طبق برنامه ریزی بلند مدت در سطح كشور ایجاد خواهد شد و این هزینه ها و زیر ساختها و تلاشها برای رسیدن به هدف نهایی مان است تا یك شبكه اینترنتی ملی در سطح كشور راه اندازی كنیم.

تبیان اردبیل در این سیر چه جایگاهی دارد و شرایط پیشرفت آن چگونه بوده است؟

اردبیل در میان تمامی استانها اولین استانی بوده است كه از طریق سیستم Wireless ارتباط دارد و دلیل این امر اشتیاق مسئولین اردبیل در این مورد بود كه سعی برای پیشرفت داشتند و مورد دیگر اینكه ما همیشه هر آنچه از استان اردبیل خواسته ایم ( یعنی اهدافی كه مورد نظرمان بوده است ) را به بهترین وجه انجام داده اند و تبیان سازمان تبلیغات استان اردبیل در امتیاز بندی سه ماهه كه انجام می دهیم. از رتبه های پایین بسیار پیشرفت كرده و در حال حاضر در موقعیت بسیار مناسبی قرار دارد و با راه اندازی این سیستم امیدوار به پیشرفت بیشتری هستیم و احتمالا تغییراتی هم در سیستم ISP ایجاد كنیم چون با افزایش تعداد كاربران (User) ممكن است توان پاسخگویی نداشته باشیم. ما در همین زمینه های اولیه از لحاظ سیستم مشكلی نداریم اما خطوط مخابراتی باید افزایش یابند.

تبیان با این توضیحات در سال 1390 چه جایگاهی دارد ؟

ببینید تبیان در حال حاضر بین 300 تا 400 هزار بازدید كننده دارد و این نوسان با مناسبت های مختلف تغییر می یابد. یكی از افق های آینده تبیان داشتن روزانه یك میلیون بازدید كننده است و مورد دیگر اینكه بتوانیم تبیان را آنچنان گسترش دهیم كه شهرستانها هم بتوانند به صورت رایگان از این امكانات استفاده نمایند، البته سیستم مخابرات كشور طرحی در دست اقدام دارد كه كد داخل استانها را حذف نماید و شهرستانهای یك استان بدون پیش شماده بتوانند با با دیگر شهرستان های استان ارتباط برقرار كنند. كه هنوز عملیاتی نشده  ولی در صورت برقراری چنین ارتباطی این امر نیز میسر خواهد بود. چون فعلا مشكل اینترنت در شهرستان ها هزینه تلفن راه دور است.

ما وقتی از تبیان به عنوان یك واحد فرهنگی نام می بریم كه قرار است با هجمه فرهنگی كه ار طریق اینترنت و ماهواره و شبكه تلویزیونی متوجه كشور است، مقابله نمائیم؛ چه راهكارهایی  اندیشیده ایم آیا محدودیت شبكه های اینترنتی تبیان و سرعت آن تغییری در این راه خواهد داشت؟

هدف ما با راه اندازی تبیان مساجد افزایش سرعت از طریق سیستم Wireless است كه انشاءالله تصمیم داریم با تقویت سیستم كاری كنیم كه هر مسجد حداقل تا شعاع 1 كیلومتری خود را پوشش دهد تا افراد بتوانند بوسیله لپ تاپ و در خانه های خود از طریق سیستم های مشخص خود به شبكه وصل  شوند كه از این طریق بتوانند از سرعت مناسب اینترنتی استفاده نمایند البته این امر مستلزم صرف هزینه بسیار است اما برای رسیدن به اهداف فرهنگی خود باید این هزینه هارا صرف كنیم.

گذشته از بحث های تخصصی و شبكه تبیان، آبا بعنوان یك كاربر شخصی و عضو تبیان هستید و بفرمائید كه از چه قسمت هایی از تبیان به عنوان كاربر استفاده می كنید؟

ما چون پرسنل تبیان هستیم عضو تبیان هم هستیم اگر من بخواهم  تمام تبیان را بگردم تا دو هفته باید وقت بگذارم تا تقریبا از تمام تبیان تا حدی اطلاع بدست بیاوریم واقعیت امر من بخاطر ترافیك كاری بسیاری از قسمت های تبیان را ندیده ایم كه چه می گذرد اما حداقل هر روز صفحه اصلی آن را می بینیم و تیتر های مورد علاقه خود را مطالعه می كنیم ام تبیان گسترده ای بین درس های حوزوی تا آشپزی هم دارد و مخاطبینی كه وارد سایت می شوند باید هدفمند بدنبال مطالب مورد علاقه خود باشند.

نقاط ضعف ونقاط قوت تبیان اردبیل را در چه می بینید؟

نقلط ضعفی كه قابلیت طرح در این گفتگو باشد وجود نداشت چرا كه ما قویترین سیستم تبیان مراكز را در اردبیل و برای اولین بار در ایران بنا بر رضایتی  كه از اداره تبلیغات اسلامی و سایت تبیان اردبیل داشتیم راه اندازی نمودیم و همانطور كه قبلا هم اشاره شد اردبیل در تمامی زمینه هدف تبیان را تامین نموده است در بحث تبیان مساجد نیز به خوبی در بستر سازی و تامین بودجه و فضای لازم ایفای نقش نموده و در حد بسیار مطلوبی عمل عمل نموده است و ما به نتیجه مطلوب آن امیدواریم چرا كه این بستر هنور در استانهای دیگر با داشتن مهره ها و امتیازات بسیار پربها و توانمند و سابقه فعالیت چندین ساله عملی نشده است اما در اردبیل در همین مدت كوتاه با موفقیت عملی شده است و این برای تبیان اردبیل امتیاز بسیار یزرگی است.

آقای ربانی تطابق محصولات تبیان و مطلب خروجی تبیان و نیاز مخاطبین چقدر است و این نیاز سنجی و مخاطب شناسی بر چه معیارهایی استوار است؟

تبیان علاوه بر خدمات اینترنتی و اینترانتی خود كه برای كاربران ارائه می نماید و سعی دارد تا این محتوای تامین شده در تمامی زمینه ها باشد تا بتواند پاسخگوی نیاز اكثر كاربران باشد، اقدام به طراحی و تولیدCD   مولتی مدیا در زمینه های مذهبی و علمی نموده است و در كنار آن پا را فراتر گذاشته و در سطح عمومی جامعه نیز رخنه كرده و در این زمینه ها نیز فعالیت نموده است بطور مثال طراحی CD اشعار حافظ با یكسری بازی های كامپوتری و...؛ هرچند شاید CD  حافظ  یك CD صرفا ادبی باشد كه در اختیار عامه مردم قرار می گیرد اما تبیان در این زمینه ها نیز فعالیت دارد و در حال حاضر نیز اقدام به طراحی نرم افزارهایی نموده است كه در گوشی های موبایل با انواع سیستم عامل ها پاسخگو باشد و قابلیت اجرا داشته باشد؛ نرم افزارهایی مانند قرآن و مفاتیح و ادعیه و نهج البلاغه و مشكوة و... در حال حاضر در سایت گنجانده شده اند و قابل استفاده برای كاربران می باشد؛ در زمینه فعالیتهای فرهنگی نیز تهیه و طراحی نرم افزارای بازی برای كودكان با در نظر گرفتن نكات مثبت آموزشی بوده است بدین ترتیب كه بازی هایی كه در حال حاضر در بازار و دسترس مردم قرار دارد فقط صرف سرگرمی و منفعت اقتصادی است و ناخودآگاه خانواده ها با خرید آنها مفاهیمی همچون دزدی، قتل و كشتار، اذیت و آزار دیگران را به محیط خانه وارد می كنند چرا كه در اكثر بازی های موجود در بازار كودكان نقش افراد شروری همچون دزد با با یك قاتل را دارند كه طی  یك بازی باید از دست پلیس فرار كنند.

در این راستا تبیان با در نظر گرفتن فرهنگ ایرانی و اسلامی و آسیب شناسی بازی های موجود در بازار نرم افزار CD هایی را طراحی نموده است كه در آن كودكان در نقش انسانهای مثبت همچون پلیس، معلم و... قرار گرفته و عملكردی مثبت را از خود بروز می دهند. در زمینه بازی های Action نیز سعی شده است كه همراه با واقعیت باشد. به همین جهت اقدام به بازی های جنگی بر اساس واقعیات و مستندات جنگ ایران و عراق نموده است كه هم واقعیت دارد و هم اینكه همراه با فرهنگ ایثار و شهادت است، نه بر اساس خشونت بی اساس و بی هدف، امسال نزدیك سی مورد بازی تولید شده است كه تعدادی از آن به بازار عرضه شده و چند مورد نیز انشاءالله تا آخر سال به بازار عرضه خواهد شد كه از جمله آن بازی والفجر 8 می باشد.

مهندس یدالهی كارشناس تبیان نیز در معرفی سیستم جدید تبیان مساجد اردبیل این چنین می گوید:

كاربران در ابتدا با استفاده از سیستم Dail up وارد اینترنت شده واز محتوایات سایت استفاده می كنند ولی بعد از راه اندازی شبكه ملی كاربران در یك فضای مجازی قرار می گیرند و مستقیماً به تهران وصل می شوند و اگر هدف سایت تبیان باشد در همان محیط از مطالب ومحتوای تبیان استفاده می كنند اما اگر مقصد سایت ها و لینك های دیگر  باشد كاربر وارد سایت جدید می شود ما در این سیستم جدید كه در اردبیل راه اندازی شد مساجد را از طریق بی سیم به این شبكه وصل می كنیم و كسانی كه در خود مسجد یا اطراف آن هستند از طریق بی سیم وارد سیستم شده از تبیان استفاده می كنند و با مركز و سایتهای اینترانت ارتباط برقرار می كنند نتیجه این عمل همان شبكه دیجیتال است كه تبیان به عنوان فعالیت فرهنگی خود تصمیم دارد به آن دست یابد و كاربران می توانند از طریق كامپیوترهای خود یا هر وسیله ای كه به حالت بی سیم است وارد شبكه تبیان شوند ما این كار را از مساجد آغاز نمودیم چون از اماكن پر رفت و آمد اجتماع هستند و افراد بیشتری می توانند از امكانات آن استفاده كنند اما در آینده تصمیم داریم كه آن را در جایجای میهن خود گسترش دهیم و در تمامی نقاط امكان دسترسی سریع و رایگان به تبیان را برای كاربران ایجاد نماییم.

دفتر تبیان اردبیل