تبیان، دستیار زندگی
«از تهران تا غزه هر کس بخواهد مانع برقراری امنیت اسرائیل شود با عکس‌العمل شدید آمریکا رو به ‌رو ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

او با ما نیست

باراک اوباما آن رویش را نشان داد

درست یک روز بعد از اینکه باراک حسین اوباما توانست رای نمایندگان ایالت‌های مونتانا و داکوتای جنوبی را به دست بیاورد و در رقابت درون حزبی، هیلاری کلینتون- دیگر رقیب دموکراتش- را بعد از 17 ماه کش و واکش شکست بدهد و رسما نامزد حزب دموکرات در انتخابات نوامبر (آبان) شود، به کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل (AIPAC) رفت و در آنجا حرف‌هایی زد که سر و صدای زیادی به پا کرد.

اوباما

آیپک، یکی از قوی‌ترین لابی‌هایی یهودیان آمریکاست که معمولا در چنین مواردی، تمامی کاندیداها سعی می‌کنند حمایت آن را جلب کنند و ورق را به نفع خودشان برگردانند؛ در واقع سخنرانی در آیپک نوعی تجدید عهد و پیمان 2 حزب عمده آمریکا جمهوریخواه- دموکرات با اسرائیل و لابی قدرتمند یهودیان است، چه قبل از اوباما، جان مک کین- تنها کاندیدای مطرح جمهوری‌خواهان- و هیلاری کلینتون هم در این اجلاس سخنان قرائی ایراد کرده بودند. اما نکته‌ای که سخنان اوباما در آیپک را متفاوت با آن قبلی‌ها کرد روی خشن و اسرائیل دوست او بود که در برابر وجه مسالمت‌ آمیز خویش قرار گرفت. اوباما که تا هفته پیش و با دیدی نقادانه به سیاست‌های جنگ افروزانه بوش و دخالت آمریکا در جهان نگاه می‌کرد و موفقیت‌اش را هم مدیون همین نوع نگاه بود، حتی در ایران هم طرفدارانی داشت که می گفتند اوباما آدم خوبی است اما نمی‌گذراند رئیس جمهور شود و در عرصه طنز هم به رغم اصالت کنیایی اوباما، طنازان ایرانی او را به بوشهر منتسب کردند.

اوباما در سخنان‌اش که پنجشنبه گذشته و در ایام تعصیلات ما انجام شده ایران را تهدیدی جدی و واقعی خواند و از حذف هر تهدیدی علیه اسرائیل گفت: «تهدیدی بزرگ‌تر از ایران برای اسرائیل و صلح و ثبات منطقه وجود ندارد». اوباما در این سخنرانی که بین صدای سوت و کف حضار ایراد می‌شد، مدام تاکید می‌کرد: «از تهران تا غزه هر کس بخواهد مانع برقراری امنیت اسرائیل شود با عکس‌العمل شدید آمریکا روبه‌رو خواهد شد». سناتور آیلینوی که به رای لابی امید زیادی بسته بود با گفتن این جمله که بیت‌المقدس پایتخت ابدی اسرائیل است. صدای تمامی اعراب و مسلمانان را در آورد. او همین طور با ذکر این نکته که حماس جایی در میز مذاکره ندارد، نشان داد به رغم ژست صلح‌جویانه این چند وقت اخیرش، روحیه تهاجمی شدیدتری از اسلاف خود دارد؛ آن هم در روزهایی که جیمی کارتر- رئیس جمهور اسبق دموکرات آمریکا- در حال مذاکره با گروه‌های فلسطینی بود.

حالا همه در ایران می‌دانند اوباما، با ما نیست.

اوباما

برگرفته از همشهری جوان با تغییر