تبیان، دستیار زندگی
مکمل تغذیه ای و ویتامین ها برای فروکش کردن نشانه ها به کار می رود. ویتامین و عناصر غذایی مفید برای بیماران مبتلا به سندرم خستگی مزمن(CFS) عبارت است از...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تغذیه در سندرم خستگی مزمن

سندرم خستگی مزمن

در مطلب قبلی با عنوان "سندرم خستگی مزمن(CFS) چیست؟" درباره علائم و نشانه های این بیماری، نحوه ی درمان آن و آزمایش های لازم برای تشخیص آن برای شما صحبت کردیم. حال نوع تغذیه در این بیماران را برای شما بیان می کنیم.

- مکمل تغذیه ای و ویتامین ها برای فروکش کردن نشانه ها به کار می رود. ویتامین و عناصر غذایی مفید برای بیماران مبتلا به سندرم خستگی مزمن(CFS) عبارت است از: ویتامین های ، A  ،  E ،  D ، B12 ، ب- کمپلکس، روی، منیزیوم، کلسیم، منگنز، امگا-3 .

- این بیماران باید از خوردن بعضی از مواد غذایی دوری کنند، از قبیل: نعناع ، فلفل ، پرتقال تلخ و برخی از مکمل های غذایی که برای شان خطرآفرین است.

- یک رژیم متعادل برای این بیماران باید منظور گردد. بسیاری از بیماران نسبت به برخی از غذاها و مواد شیمیایی حساسیت دارند، از قبیل: شکر، کافئین، الکل و تنباکو که برای سلامت این افراد، باید این مواد را در رژیم غذایی شان قرار نداد.

- درمان های دیگری برای این بیمارن، از قبیل: آب درمانی ، مدیتیشن، نفس عمیق کشیدن، یوگا و ماساژ درمانی است.

این بیماران باید از خوردن شکر و شیرینی جات خودداری کنند. شکر باعث افزایش گلوکز خون می شود. اگر می خواهید شیرینی بخورید، از شیرینی های طبیعی مانند: عسل استفاده کنید، زیرا عسل حاوی ویتامین های لازم برای هضم کردن غذاست و ضرری به بدن وارد نمی کند.

- رژیم غذایی مناسب به سیستم ایمنی و از بین بردن انواع بیماری ها کمک می کند. از شکر و چربی زیاد دوری کنید و به جای آن ها از مواد با ارزش تغذیه ای بالا به مقدار زیاد استفاده کنید، از قبیل: پروتئین، کربوهیدرات پیچیده، حبوبات، غلات، مرغ و ماهی.

- غذاهای آلرژی زا را در رژیم غذایی خود محدود کنید.

- برای از بین بردن اثر سمی برخی از غذاها 10- 8 لیوان آب و یا آب سبزی و میوه بنوشید.

- میوه، سبزی، آجیل و دانه ها را جزوی از برنامه غذایی خود قرار دهید. همه این مواد حاوی فیبر می باشند. همان طور که می دانید فیبر از یبوست جلوگیری می کند(یبوست یکی از علائم بی میلی به غذا می باشد).

- سیب و دانه جو در رژیم بسیار مهم می باشند، زیرا آن ها دارای فیبر محلول در آب می باشند که مواد سمی را از بدن دفع می کنند.

- آجیل، دانه های روغنی و ماهی، اسیدهای چرب لازم برای بدن را فراهم می کنند. این اسیدها، سیستم ایمنی را بالا می برند.

- روغن های گیاهی مثل روغن ذرت، روغن کانولا(گلزا)، روغن سویا و روغن آفتابگردان، دارای اسیدهای چرب ضروری می باشند. 2 قاشق چایخوری در روز از این روغن ها همراه با مکمل منیزیم به بهبودی این بیماران کمک می کند.

- سیر و مخمرهای تغذیه ای برای سالم ماندن روده و عملکرد درست آن لازم می باشند.

مریم سجادپور- کارشناس تغذیه

* مطالب مرتبط:

رفع کسالت و خستگی با غذاها

ارتباط بین تغذیه و خستگی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.