تبیان، دستیار زندگی
نزدیك به هشتاد روز تا آغاز ماه مبارك رمضان مانده، ماهی كه دیگر تماشای سریال‌های بعد از افطارش تبدیل به یك سنت و عادت شده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازگشت الیاس و اوس محمود با قالبی دیگر

حامد کمیلی

نزدیك به هشتاد روز تا آغاز ماه مبارك رمضان مانده، ماهی كه دیگر تماشای سریال‌های بعد از افطارش تبدیل به یك سنت و عادت شده است.

سریال‌هایی كه هر سال یكی دوتایی از آنها گل می‌كند و صحبت درباره آنها نقل محفل هر گفت‌و‌گویی می‌شود. در این چند سال اخیر هم كارگردانان با ورود به مباحث ماورایی و فلسفی نیز موجب شدند تا به این سریال‌ها نگاه جدی‌تری شود و حتی پای بسیاری از بزرگان و صاحبنظران نیز بعضا به وسط ماجرا كشیده شده است. امسال بر همین اساس شبكه‌های تلویزیونی ساخت سریال‌های ماه رمضان خود را شروع كرده‌اند.

شبكه اول / برزخ

شبكه اول سیما كه سال قبل با سریال اغما سیروس مقدم بسیار جنجالی و بحث‌برانگیز ظاهر شد، امسال نیز سریال رمضان خود را بار دیگر به این كارگردان پر كار سپرده تا با همكاری مجدد خود با علیرضا افخمی سریال «برزخ» را برای شبكه یك آماده كند.

افخمی كه با ساخت «او یك فرشته بود» و نگارش «اغما» به حیطه تازه‌ای در زمینه آثار مذهبی ورود كرده، اینبار نیز با مضمون دو سریال قبلی نگارش فیلمنامه مجموعه جدید سیروس مقدم را شروع كرده است.

سریالی كه تاكنون نگارش 4 قسمت از آن به پایان رسیده و هم اكنون مراحل پیش‌تولید و انتخاب بازیگر را سپری می‌كند. تاكنون برای این پروژه گروه با فرامرز قریبیان، افسانه بایگان و مهراوه شریفی‌نیا به توافق رسیده و به احتمال به این جمع حامد كمیلی بازیگر ثابت كار‌های اخیر مقدم نیز اضافه خواهد شد.

نزدیك به هشتاد روز تا آغاز ماه مبارك رمضان مانده، ماهی كه دیگر تماشای سریال‌های بعد از افطارش تبدیل به یك سنت و عادت شده است.

شبكه اول كه دو سال پیاپی تهیه سریال مناسبتی خود را به رضا جودی سپرده بود امسال این كار را به مهران رسام كه بیشتر در شبكه دو و سه فعال بوده محول كرده است.

شبكه دو / مثل هیچكس

در میان شبكه‌های سیما، شبكه دو سیما اولین شبكه‌ای بود كه ساخت سریال مناسبتی خود را شروع كرد. شبكه‌ای كه سال گذشته سریال تولیدی‌اش «میوه ممنوعه» عنوان پرمخاطب‌ترین سریال را به خود اختصاص داد.

مسئولین این شبكه برای اینكه امسال نیز بتوانند با قدرت ظاهر شوند دست به خطر نزدند و یكی از فیلمنامه‌های آماده خود با نام داداشی را برای رمضان امسال انتخاب كردند. فیلمنامه‌ای كه علی‌اكبر محلوجیان نویسنده آن آثار پر مخاطبی چون «پدر سالار» و «زیر تیغ» را در كارنامه دارد.

او در فیلمنامه جدیدش بار دیگر به سراغ خانواده‌ای سنتی رفته و به روایت داستان خود در دل مناسبات این خانواده پرداخته است. سریال داداشی را محمدعلی اسلامی تهیه‌كننده زیر تیغ تولید می‌كند حضور این دو در كنار هم و محتوای داستان این پیش فرض را به وجود آورده كه سریال جدید آنها در ادامه زیر تیغ قرار دارد.

نكته‌ای كه اسلامی آن را كاملا رد می‌كند: «این سریال داستان برادر بزرگ یك خانواده را روایت می‌كند كه همه او را داداشی صدا می‌كنند. پدر خانواده فوت می‌كند و داداشی مسئولیتش در خانواده دو چندان می‌شود.

داستان این سریال با توجه به اینكه نویسنده هر دو اثر «علی‌اكبر محلوجیان» است، هیچ شباهتی به داستان زیرتیغ ندارد اما فضای آنها به لحاظ اجتماعی، سنتی و فرهنگی شبیه است و داستان هر دو اثر در لایه‌های متوسط اجتماع می‌گذرد.»

اسلامی برای كارگردانی این پروژه با عبدالحسن برزیده كه از سینماگران عرصه سینمای دفاع مقدس است به توافق رسید. برزیده در كارنامه‌اش علاوه بر تولید دو فیلم «دكل» و «پرواز خاموش» كارگردانی یك مینی سریال 5 قسمتی به نام «لانه شیطان» را هم دارد.

سریالی كه پخش آن بعد از یك قسمت متوقف شد. او حالا كارگردان سریالی است كه مسئولین شبكه دو روی پر مخاطب شدن آن حساب ویژه‌ای كرده‌اند. در این سریال حسین یاری نقش داداشی را بر عهده دارد.

پروانه معصومی، آتنه فقیه نصیری، پرویز پورحسینی، حمید ابراهیمی، جواد عزتی، شاهرخ استخری، رامین راستاد، ابراهیم ورزیده، اصغر همت، مهران رجبی، نفیسه روشن، حنانه شعشعانی، عباس امیری، مرضیه لشگری، مریم رهبری و سوگل طهماسبی دیگر بازیگران آن هستند. این سریال به تازگی تغییر نام داده و با نام «مثل هیچكس» روی آنتن شبكه دو می‌رود.

شبكه سه/ بزنگاه

شبكه سوم در تولید سریال‌ای مناسبتی همیشه موفق عمل كرده و آثار آن معمولا یا رتبه اول را به خود اختصاص داده‌اند یا نهایت با اختلاف اندكی دوم شده‌اند.

اما این شبكه با وجود داشتن چنین كارنامه موفقی سال گذشته بسیار ضعیف عمل كرد و با سپردن سریال خود به كارگردانی چون علی عبدالعلی‌زاده با اختلاف رتبه سوم را به خود اختصاص داد.

البته دست‌اندركاران تولید مجموعه «یك وجب خاك» اصرار بسیاری داشتند كه سال گذشته سریالشان را رضا عطاران بسازد كه او به دلیل خستگی این كار را نپذیرفت، اما امسال قرار شده تا عطاران سریال رمضان شبكه سه را بسازد.

این سریال بعد از «خانه به دوش» و «متهم گریخت» سومین تجربه رمضانی عطاران است. او این سریال را كه «بزنگاه» نام دارد را بر اساس فیلمنامه‌ای از محمدرضا آریان كارگردانی می‌كند و تا كنون علاوه بر خودش حضور حمید لولایی، علی صادقی، گیلدا رنجبران، سوسن پرور و غلامرضا نیكخواه به عنوان بازیگران اصلی در این كار قطعی شده است.

بنا به گفته مهران مهام این سریال مضمونی طنز دارد كه قصه آن روایتگر بخشی از زندگی دو برادر و یك خواهر است كه پدرشان فوت می‌كند. این اتفاق منجر می‌شود تا آنها برای به دست آوردن ارث و میراث با یكدیگر درگیر شوند. در تهیه این پروژه ایرج محمدی نیز با مهمان همكاری دارند.

شبكه تهران / مامور بدرقه

شبكه تهرانی‌ها امسال می‌خواهند تا جبران مافات كنند. آنها پس از ناكامی مطلق با سریال «شكرانه» به كارگردانی سعید سلطانی در كمال تعجب بار دیگر تولید سریال رمضان امسال را هم به این كارگردان واگذار كرده‌اند.

او كه روزگاری آثار پر مخاطبی چون «پس از باران»،«خانه‌ای در تاریكی» را كارگردانی كرده بود چند صباحی است كه با سریال‌هایی چون «سال‌های برف و بنفشه»، « لبه تاریكی» و«شكرانه» بسیار دور از انتظار ظاهر شده است.

او حالا با توجه به ناكامی‌های اخیرش تغییر ژانر داده و قرار است سریال رمضانی خود را در ژانر كمدی بسازد كه این اولین تجربه او در این گونه است. سلطانی در سریال مامور بدرقه داستان كلیشه‌ای دزد و پلیس را دستمایه قرار داده و در آن داستان یك مامور نیروی انتظامی را روایت می‌كند كه در شرف بازنشستگی مامور می‌شود تا مجرمی را تحویل بدهد. اما مجرم فرار می‌كند و...

فیلمنامه این پروژه براساس طرحی از خشایار الوند توسط امیر عباس پیام نوشته شده و اسماعیل عفیفه نیز آن را تهیه و تولید می‌كند. او سال گذشته سریال میوه ممنوعه را برای شبكه دو تهیه كرده بود. تاكنون دست‌اندركاران تولید این پروژه با سیروس گرجستانی برای ایفای نقش مامور نیروی انتظامی به توافق رسیده‌اند.

منبع : همشهری