تبیان، دستیار زندگی
تیم کنترل کننده ی مریخ نشین «فونیکس» در روز جمعه آخرین تصاویر گرفته شده در مریخ را منتشر کرد. اولین تصویر، سطح مریخ را نشان می دهد که توسط چنگک فونیکس خراشیده شده است، این تصویر نشان می دهد سطحی سفید رنگ حدود چند سانتیمتر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آخرین تصاویر فونیکس: یخ یا نمک؟

تیم کنترل کننده ی مریخ نشین «فونیکس» در روز جمعه آخرین تصاویر گرفته شده در مریخ را منتشر کرد. اولین تصویر، سطح مریخ را نشان می دهد که توسط چنگک فونیکس خراشیده شده است، این تصویر نشان می دهد سطحی سفید رنگ حدود چند سانتیمتر زیر سطح خاکی وجود دارد که احتمالا یخ است.

یخ یا نمک؟

پیتر اسمیت؛ محقق ارشد پروژه ی فونیکس می گوید: «هنوز بر سر این موضوع بحث است که این ماده ی سفید رنگ چیست؟ هنوز کسی کاملا مطمئن نیست که یخ باشد. در تیم ما بحثی  درگرفته است که شاید یک لایه از نمک دقیقا زیر سطح خاکی مریخ وجود داشته باشد. همه معتقدند که لایه ی یخی در زیر سطح مریخ وجود دارد، ولی مسأله این است که این تصویر همان یخ را نشان می دهد یا نه. سوال دیگر این است که آیا این یک لایه ی یخی ضخیم است که تا اعماق ادامه دارد ویا لایه ای نازک است که به راحتی می توان از آن گذشت؟ خراشیدن این لایه برای ما اهمیت زیادی خواهد داشت.»

زیر میکروسکوپ

دو تصویر بعدی مربوط می شود به عکسی که توسط میکروسکوپ اپتیکی فونیکس تهیه شده است. این دو تصویر یک نمونه ی غبار هوا و یک ذره ی خاک مریخی را با هم مقایسه می کند. خط مقیاس 1 میلیمتر را نشان می دهد.

نما

فعلا این آخرین تصویر رنگی فونیکس است:  چنگک حفاری و صفحه ی خورشیدی فونیکس

تصویر متحرک
خالی کردن خاک مریخی
خاک درون ابزار تجزیه گر
ابزار تجزیه و تحلیل خاک

منبع:

http://www.universetoday.com/

ترجمه:

ا.م.گمینی

خبر مرتبط:

 توده ای از یخ، زیر فونیکس؟!