تبیان، دستیار زندگی
با ارائه الگو ، فرزندان خود را راهنمایی كنید برقراری روابط ، نقش كلیدی دارد مكان های عمومی را كه سیگار كشیدن در آنها ممنوع است، به فرزندان خود معرفی كنید. شناختن خطرهای  سیگار عادات خود را تغییر دهید از یادگیری غفلت نكن...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقش والدین در پیشگیری از سیگار كشیدن فرزندان

با ارائه الگو ، فرزندان خود را راهنمایی كنید برقراری روابط ، نقش كلیدی دارد

مكان های عمومی را كه سیگار كشیدن در آنها ممنوع است، به فرزندان خود معرفی كنید.شناختن خطرهای  سیگار

عادات خود را تغییر دهیداز یادگیری غفلت نكنید

والدین درمقابله با مصرف سیگار، الكل و مواد مخدر نوجوانان و جوانان، مهم ترین نقش را بر عهده دارند. برقراری ارتباط با فرزندان و بیان انتظارات خانواده درباره مصرف نكردن سیگار و مواد مخدر، دو فعالیت اساسی والدین به شمار می آیند. والدین علاوه بر آنچه در منزل انجام می دهند، می توانند در برنامه های پیشگیری كه در مدرسه انجام می گیرد، شركت كنند. در این مبحث، به بیان نكاتی در زمینه نقش والدین در امر پیشگیری از سیگار كشیدن فرزندان می پردازیم.

با ارائه الگو ، فرزندان خود را راهنمایی كنیداگر می خواهید فرزندان شما سیگار نكشند، خود شما باید یك الگوی مناسب برای آنها باشید. امكان سیگاری شدن كودكانی كه والدین آنها هر دو سیگاری اند دو برابر بیشتر از كسانی است كه یكی از والدین آنها سیگاری است. اگر سیگاری هستید، به دنبال روش ها و راه هایی باشید كه در ترك سیگار به شما كمك كند. عادت سیگار كشیدن خود را تغییر دهید تا وقتی كه موفق شوید به طور كامل آن را ترك كنید. از سیگار كشیدن در منزل و كنار فرزندان خود اجتناب كنید. فرزندان خود را در كنار كسی كه سیگار می كشد قرار ندهید. مدرسه را تشویق كنید برنامه های آموزشی ضد سیگار را از سال های پایین اجرا كند.

برقراری روابط ، نقش كلیدی دارد

لازم است صادقانه و دوستانه با فرزندان خود در مورد خطرهای سیگار صحبت كنید. این رفتار حتی می تواند زندگی آنها را نجات دهد. وقتی با فرزند خود در مورد سیگار صحبت می كنید، به نكات زیر توجه كنید:

بچه ها را از خریدن كوله پشتی یا وسایلی كه مربوط به شركت های تولید سیگار است، منع كنید. تحقیقات نشان داده است كودكانی كه لباس های ورزشی تبلیغاتی سیگار می پوشند یا دوست دارند كه یكی از آنها را داشته باشند، سه برابر بیشتر به كشیدن سیگار تمایل دارند. برعوارض دراز مدت كشیدن سیگار تأكید نكنید؛ چون برای بچه ها مشكل است خود را درسن بزرگسالی تجسم كنند. صحبت كردن درباره عوارض كوتاه مدت سیگار مانند: كاهش قدرت بدنی ورزشكاران، به سختی نفس كشیدن، و بد رنگ شدن دندان ها تأثیر بیشتری دارد.

مكان های عمومی را كه سیگار كشیدن در آنها ممنوع است، به فرزندان خود معرفی كنید." نه " گفتن را به فرزندان خود بیاموزید. هرچه زودتر به كودكان بیاموزید كه در برابر فشار همسالان مقاومت كنند. آنها را برای داشتن فكر و عقیده خود تشویق كنید، خصوصاً وقتی كه آنها در مقابل فشار گروه ایستادگی می كنند.

به بچه ها بگویید كه كارخانه های تولید سیگار آنها را فریب داده اند تا درآمد بیشتری داشته باشند، زیرا معمولاً بچه ها نمی پذیرند كه مورد سوء استفاده قرار بگیرند.

شناختن خطرهای  سیگارسرعت سیگاری شدن نوجوانان و جوانان هشدار دهنده است. آنها معمولاً سیگار كشیدن را از یازده سالگی شروع می كنند و در چهارده سالگی به آن عادت می كنند. مراكز كنترل و پیشگیری بیماری ها در ایلات متحده آمریكا گزارش می كند كه هر روز بیش از3000 كودك سیگاری می شوند و در حدود یك سوم از این كودكان در نهایت از سرطان، بیماری های قلبی یا بیماری های تنفسی می میرند. خطرهای دیگری كه سیگار برای تندرستی دارد، عبارت اند از:

-ناراحتی تنفسی و نفس تنگی، تشدید آسم.

- بیماری لثه، جوش های عمیق در اطراف لب و كاهش قدرت بهبود یافتن پوست.

- كند شدن رشد شش ها و كاهش فعالیت آنها.

- اعتیاد به نیكوتین.

- كاهش اكسیژن ماهیچه ها و بروز ضعف بدنی.

- ناباروری.

- سكته.

كودكانی كه سیگار نمی كشند اما به طور غیرمستقیم در مجاورت دود سیگار یا ته سیگار قرار دارند نیز در معرض خطرند. دودشدن ته سیگار دو تا سه برابر خطرناك تر است چون از فیلتر نمی گذرد. سالانه هزاران نفر ازدود ناشی از سیگار و تنباكو از دنیا می روند. این دودها خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهند و باعث عفونت دستگاه تنفسی در كودكان می شوند. سایر عوارضی كه دود های تنباكو و سیگار در محیط برای كودكان دارند عبارت اند از:

- تشدید آسم، سرفه كردن و خس خس كردن

- افزایش ابتلا به سرماخوردگی

- عفونت گوش

- سندرم مرگ ناگهانی كودكان

- خطرهای قبل از تولد

خطرهای سیگار برای سلامت، قبل از تولد كودك شروع می شود. دود در دوران بارداری از طریق استنشاق، مستقیماً وارد شش های جنین می گردد و مانع از رسیدن اكسیژن  و غذای كافی برای رشد جنین می شود. در دوران نوزادی نیز از طریق شیر مادری كه سیگاری است به كودك منتقل می گردد و به كم وزنی كودك كه خطری جدی برای سلامت كودك است، ناتوانی های وخیم یا حتی مرگ او منجر می شود.

عادات خود را تغییر دهید .اگر شما یا فرزندتان سیگار می كشید، قبل از این كه مجبور شوید نسبت به ترك آن اقدام كنید، تجسم كنید چه وقت و چرا سیگار می كشید و برای مقابله با آن محرك ها روش های دیگری بیابید. هر روز از یك روش جدید استفاده كنید تا وقتی كه موفق شوید ترك كنید. فقط پس از بیست دقیقه ، بدن فواید سیگار نكشیدن را حس می كند. پس از یك سال، خطر بیماری های قلبی به نصف كاهش می یابد و بعد از 5 تا 15 سال خطرهای ابتلا به سكته، سرطان و بیماری های قلبی با كسانی كه هرگز سیگار نكشیده اند برابر خواهد شد. وقتی كه برای ترك سیگار تلاش می كنید، در پذیرش كمك متخصصان و پزشكان تردید نكنید. می توان در كنار درمان های دارویی كه شامل جانشین كردن نیكوتین است، درمان های رفتاری را هم دنبال كرد. در برنامه ترك سیگار شركت كنید. سعی كنید در برنامه ای شركت كنید كه شامل اطلاعات غذایی برای كنترل وزن، ورزش و تكنیك های كنترل استرس باشد.

از یادگیری غفلت نكنیدهرچه بیشتر بیاموزید، آسان تر می توانید سلامت فرزندان خود را تأمین كنید. برای كسب اطلاعات بیشتر در مورد خطرهای سیگار و ترك آن می توانید مطالعات خود را گسترش دهید.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.