تبیان، دستیار زندگی
کافئین می تواند از جفت رد شده و بر روی قلب و تنفس جنین اثر بگذارد. بعضی تحقیقات نشان داده که بیش از حد نوشیدن مواد کافئین دار می تواند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دانستنی های مفید در بارداری

خانم باردار

کافئین

کافئین می تواند از جفت رد شده و بر روی قلب و تنفس جنین اثر بگذارد. بعضی تحقیقات نشان داده که نوشیدن بیش از حد مواد کافئین دار(مثل قهوه و نوشابه سیاه) می تواند باعث سقط جنین و تولد نوزاد کم وزن شود. اما برخی دیگر این نظریه را رد کرده اند.

به همین دلیل پیشنهاد می شود که در سه ماهه اول بارداری، مقدار مصرف کافئین را کم کنید و در سه ماه دوم و سوم بارداری، بیشتر از 2 لیوان نوشیدنی های کافئین دار مصرف نکنید.

چای گیاهی

گرچه چای گیاهی آرامش بخش است، اما بهتر است از پزشک خود راجع به مقدار مصرف آن بپرسید. یافته های کمی وجود دارد، مبنی بر این که چای گیاهی بر روی رشد جنین اثر دارد.

روغن ها و شیرینی ها

متاسفم که نمی توانید از این گروه مصرف کنید! اما می توانید به مقدار خیلی کم از این گروه پر خطر استفاده کنید.

فولات و اسید فولیک

فولات، یکی از ویتامین های گروه B می باشد که برای جلوگیری از نقص لوله عصبی و ناهنجاری های مغز و نخاع استفاده می شود. کمبود فولات باعث زودتر به دنیا آمدن نوزاد، کاهش وزن شدید و رشد نکردن نوزاد تازه متولد شده، می گردد.

منابع غذایی فولات عبارتند از:

غلات، لوبیا چیتی، لوبیا سفید، مارچوبه، اسفناج، بروکلی، بامیه، کلم بروکسل، جو، گوشت گاو، گوشت بره، مرغ، ماهی تن، سبوس، مخمر آبجو(ماء الشعیر)، پنیر، خرما، سبزیجات برگ سبز، حبوبات، شیر، قارچ، پرتقال.

غذا

مقدار مصرف

مقدار فولیک اسید

غلات

سه چهارم لیوان

400 میکروگرم

گوشت

80 گرم جگر

185 میکروگرم

اسفناج

نصف لیوان پخته شده

100 میکروگرم

لوبیا

نصف لیوان پخته شده

90 میکروگرم

پرتقال

1 عدد

30 میکروگرم

آهن

بدن برای ساخت هموگلوبین به آهن نیاز دارد. هموگلوبین، یکی از پروتئین های موجود در سلول های قرمز خون می باشد که وظیفه حمل اکسیژن را برعهده دارد. در بارداری به علت تغییرات بدن مادر، احتیاج به خون دو برابر می شود. بنابراین باید مقدار کافی آهن در بدن مادر موجود باشد.

اگر مقدار آهن موجود در بدن کم باشد، به دنبال آن خستگی و عفونت رخ می دهد که این عوامل باعث زود به دنیا آمدن و کاهش وزن نوزاد می شود.

منابع غذایی آهن شامل:

گوشت گاو، مرغ، ماهی، جگر، تخم مرغ ، سویا، سیب زمینی پخته، دانه کدو حلوایی ، سبزیجات برگ سبز، اسفناج، آجیل، چغندر، مخمر آبجو، خرما، هلو، گلابی، غلات، عدس، آلو، کشمش، دانه کنجد، برگه ی خشک شده ی میوه هاست.

غذا

مقدار مصرف

مقدار آهن

غلات

سه چهارم لیوان

18 میلی گرم

لوبیا

1 لیوان پخته شده

2/5 میلی گرم

اسفناج

نصف لیوان پخته شده

2/3 میلی گرم

گوشت

84 گرم پخته شده

3 میلی گرم

مرغ

136 گرم

3/2 میلی گرم

نکته:

برای جذب بهتر آهن، می توانید منابع آهن از قبیل گوشت ها را با یک منبع ویتامین C میل کنید. منابع غذایی ویتامین C: آب پرتقال، آب گوجه فرنگی، توت فرنگی ، گوجه فرنگی و فلفل دلمه ای است.

" نیازهای جنین و مادر را باید فراهم کرد تا مادر و نوزاد هردو سالم و تندست باشند."

مریم سجادپور- کارشناس تغذیه

*مطالب مرتبط:

هرم غذایی در دوران بارداری

تغذیه دوران بارداری(1) و (2)

نقش تغذیه در کاهش عوارض دوران بارداری

مکمل آهن و روی در بارداری

مکمل‌های ویتامین و املاح در بارداری

زیان‌های قهوه برای مادران باردار

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.