تبیان، دستیار زندگی
آفتاب در بالاترین نقطه خود مستقیم به زمین می‌تابید. وزنه‌ها به نحوی داغ شده بودند كه نمی‌شد به آنها دست زد. بعضی‌ها....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تمرین معلولان زیر آفتاب سوزان

آفتاب در بالاترین نقطه خود مستقیم به زمین می‌تابید. وزنه‌ها به نحوی داغ شده بودند كه نمی‌شد به آنها دست زد. بعضی‌ها عینك دودی زده و تمرین می‌كردند. برخی دیگر هم تمرین كرده و زمان استراحت خود را زیر چادری كه در گوشه‌ای از زمین قرار داشت، می‌گذراندند. زیر این آفتاب سوزان و در زمین چمن ورزشگاه آفتاب انقلاب در خیابان پیروزی تهران 5 یا 6 قهرمان پارالمپیك حضور داشتند. آنها علی‌رغم داشتن مدال‌هایی رنگارنگ در رقابت‌های بین‌المللی بدون هیچ ادعایی تمرین می‌كنند و تنها به فكر این هستند كه بار دیگر برای ایران افتخارآفرین شوند.

به نقل از ایسنا، این ورزشكاران از نوع نگاه مسئولان ورزش كشور گله دارند. بیشترین گله‌شان كه دیگر تبدیل به حرفی تكراری شده و متولیان ورزش به آن هیچ توجهی ندارند، این است كه آیا مدال‌های المپیك با پارالمپیك فرق می‌كند؟ مشكلات پارالمپیكی‌ها كی باید حل شود؟ یك ورزشكار پارالمپیكی، جانباز یا معلول و یا نابینا تا كی باید چشم به دست مسئولان فدراسیون، سازمان یا كمیته و دبیران باشد كه پاداش زحماتش را بدهند؟

یك ورزشكار پارالمپیكی در دو جبهه برای پیروز شدن می‌جنگند یكی محدودیت و معلولیت جسمی و دیگری حریفی رودررو. با این حال بیشتر مواقع حتی تقدیری زبانی و لفظی از او نمی‌شود چه رسد به تقدیر مالی.

سرمربی تیم‌های ملی دوومیدانی كه 24 سال است تیم‌ها ایران را در پارالمپیك‌های قبلی هدایت كرده هم از این وضعیت ناراحت است اما، معتقد است این مسایل به متولیان ورزش و قانون‌گذاران باز می‌گردد و كمیته پارالمپیك و فدراسیون جانبازان و معلولان در حد توان خود هر كاری می‌توانسته انجام داده و می‌دهد.

بهمن رضایی در گفتگو با ایسنا، گفت: ورزشكاران جانباز، معلول، نابینا و پارالمپیكی از یكدیگر جدا نبوده و مانند فرزندان برای پدرشان، یعنی فدراسیون هستند. فدراسیون جانبازان اعتباراتش را از سازمان و كمیته پارالمپیك هم از كمیته ملی المپیك می‌گیرد. هر قدر مسئولین اعتبار بهتری بدهند و دیدشان وسیعتر باشد كارهای بهتری انجام می‌گیرد.

وی خاطر نشان کرد: اگر سازمان تربیت بدنی و كمیته ملی المپیك عصای دستی باشند برای كمیته پارالمپیك و فدراسیون جانبازان؛ این ارگان‌ها برنامه‌ریزی‌های بهتری را ارائه خواهند كرد.

سرمربی تیم‌های ملی دوومیدانی جانبازان و معلولان با انتقاد از مسئولان كه چرا بین مدال‌های المپیك با پارالمپیك فرق می‌گذارند، افزود: این نوع برخوردهاست كه انگیزه‌ ما را از بین می‌برد. ورزشكاری اگر بیمار باشد مسابقه نمی‌دهد اما یك ورزشكار پارالمپیكی ایران در آتن شب مسابقه 40 درجه تب داشت اما صبح مسابقه با همان وضعیت رفت و مدال طلای پارالمپیك را گرفت و پرچم ایران را به اهتزاز درآورد آیا این اقدام از خود گذشتگی نبوده و جای تقدیر ندارد.

وی ادامه داد: متاسفانه دولت، مسئولان سازمان تربیت بدنی و كمیته ملی المپیك آن طور كه باید به این بچه‌ها توجه نمی‌كنند. نداشتن زمین اختصاصی تمرین بزرگترین مشكل پارالمپیكی‌ها است. هم اكنون كه ما تمرین می‌كنیم برای دقیقه دقیقه‌اش باید به فدراسیون دوومیدانی پول بدهیم از لحظه‌ای كه وارد مجموعه می‌شویم تا لحظه‌ای كه خارج می‌شویم. تازه با این اوضاع آخرش به ما می‌گویند كه تمرینات ورزشكاران فدراسیون در اولویت هستند و اگر آنها تمرین داشته باشند پارالمپیكی‌ها نباید درمجموعه تمرین كنند.

رضایی با اشاره به سیاست مدال آوری سازمان تربیت بدنی و كمیته پارالمپیك در اعزام ورزشكاران اعزامی به پارالمپیك پكن گفت: سیاست متولیان ورزش این است كه تنها ورزشكارانی اعزام شوند كه مدال بگیرند. با این شرایط نفرات اعزامی ایران حدود 14، 15 نفر می‌شوند این در حالی است كه ورزشكاران ایران 27 سهمیه پارالمپیك پكن را كسب كردند و ما خودمان آنها را نخواهیم برد. كشورهای دیگر جهان ورزشكارانی را كه می‌دانند جز 20 نفر اول هم نمی‌شوند با احترام به پارالمپیك می‌آورند حال كار آنها درست است یا كار ما؟

وی ادامه داد: پارالمپیك پكن با بقیه پارالمپیك‌هایی كه تاكنون برگزار شده، فرق می‌كند. در دوره‌های گذشته ورزشكاران در كلاس‌بندی‌های خودشان قرار می‌گرفتند اما، با تصمیم IPS قرار است در پكن كلاس‌ها تلفیق شوند. با این شرایط حدود 60 مدال برای ایران كم خواهد شد و به ضرر ما شد.

سرمربی تیم‌های ملی دوومیدانی جانبازان و معلولان گفت: این برنامه پارالمپیك و تلفیق كلاس‌بندی‌ها ما را در انتخاب ورزشكاران دچار مشكل كرده است به طور مثال دو قهرمان پارالمپیك ما باید مسابقه بدهند تا یك نفر را انتخاب كنیم. این یعنی حذف شدن یك مدال قطعی برای ایران. در المپیك آتن 24 نفر نماینده داشتیم كه 15 مدال حاصل آن بود اما برای پارالمپیك پكن 13-14 نفر را اعزام خواهیم كرد كه قطعا تعداد مدال‌هایمان نصف خواهد شد.

وی افزود: كشورهای چین، كوبا، چك و آلمان مهمترین حریفان ایران برای كسب مدال‌ها در پارالمپیك هستند. از میان كشورهای آسیایی غیر از چین، حریف سخت دیگری نداریم. چین هم به آن دلیل حریف مقتدری است كه بیش از 60 میلیون نفر معلول دارد و بدون تردید از تمام كلاس‌بندی‌ها و ماده‌ها نماینده خواهد داشت.

رضایی با اشاره به اینكه ملی‌پوشان دوومیدانی ایران با تركیبی 14 نفره روز چهارشنبه عازم تورنمنت بین‌المللی تونس می‌شوند، گفت: این تورنمنت تا 29 خردادماه ادامه دارد كه میدان خوبی برای محك زدن آمادگی پارالمپیكی‌ها است.