تبیان، دستیار زندگی
ممكن است بخواهید وریدهاى واریسى را فقط به دلیل شكل ظاهرى آنها بردارید و یا كم رنگ كنید، اما درمان اصلی و جدی تر، تنها زمانى به...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روش های درمان واریس

ممكن است بخواهید وریدهاى واریسى را فقط به دلیل شكل ظاهرى آنها بردارید و یا كم رنگ كنید، اما درمان اصلی و جدی تر، تنها زمانى به لحاظ پزشكى لازم است كه مراقبت فردى نتواند علائم را آن قدر كاهش دهد كه انجام فعالیت هاى معمول را امكان پذیر سازد و یا این كه وریدهاى واریسى پاره شده اند و یا زخم هایى را ایجاد كرده اند كه درمان آنها دشوار است.

پزشكانى كه بیشترین اطلاعات را درباره واریس دارند، شامل متخصصین پوست، برخى رادیولوژیست ها، جراحان پلاستیك و یا جراحان عروق هستند.

درمان واریس

* درمان تزریقى(اسكلروتراپى):

این رایج ترین روش درمانى براى وریدهاى تار عنكبوتى است. در یك معاینه سرپایى، پزشك مقادیر اندكى از یك ماده شیمیایى محرك را به درون وریدها تزریق مى كند كه سبب تورم دیواره های ورید و چسبیدن آنها به یكدیگر مى شود و بدین ترتیب ورید براى همیشه بسته مى شود(تصویر بالا).

در هر جلسه چندین تزریق انجام مى شود تا این كه همه وریدها درمان شوند. پس از هر جلسه باید از جوراب هاى ساق بلند فشار دهنده براى یك یا دو هفته استفاده كرد تا وریدها بسته شده و دردناكى و كوفتگى به حداقل برسد.

عوارض احتمالى شامل واكنش حساسیتى به ماده شیمیایى، سوزش در محل تزریق، ورم و جراحت پوستى است. با قطع جریان خون وریدى، بافت ترمیمى ایجاد شده و ورید به تدریج ناپدید مى شود. ممكن است در ناحیه درمان شده خطوط قهوه اى ایجاد شوند كه معمولاً به تدریج ناپدید مى شوند.

اسكلروتراپى عموماً فقط براى وریدهاى تارعنكبوتى یا وریدهاى واریسى بسیار كوچك به كار مى رود. در این شیوه درمانى بیمار مى تواند انتظار بهبود 50 تا90 درصدى در وریدهاى تارعنكبوتى داشته باشد، اما ممكن است وریدهاى جدید در همان محل ایجاد شوند.

* لیزر براى وریدهاى تارعنكبوتى:

وریدهاى تارعنكبوتى با عبور دادن لیزر از سطح پوست نیز، قابل درمان هستند. اشعه لیزر وریدها را منقبض و چروكیده كرده و استفاده از یخ و یك بى حس كننده موضعى به حفاظت از پوست و كاهش درد كمك مى كند.

درمان با لیزر معمولاً در دو یا سه جلسه به صورت سرپایى انجام شده و تنها براى وریدهاى بسیار ظریف مناسب است. ممكن است قرمزى یا تورم زودگذری پس از كاربرد این روش ایجاد شود. درمان با لیزر همانند اسكلروتراپى از بروز وریدهاى تارعنكبوتى جدید در نزدیكى محل درمان جلوگیرى نمى كند.

درمان واریس

* لیزر براى وریدهاى واریسى:

انرژى لیزر را مى توان با روشى به نام لیزر درمانى درون وریدى (EVLT) در داخل ورید به كار برد. پزشك با هدایت سوند، ورید را سوراخ كرده و یك سیم راهنما را به درون نقطه اى كه خون از آنجا شروع به پس زدن مى كند، مى فرستد. سپس یك فیبر لیزرى به درون آن فرستاده مى شود و اشعه لیزر تابانیده مى شود تا ورید را از درون گرم كند. التهاب حاصله سبب به هم چسبیدن دیواره هاى ورید می گردد و در نهایت بافت ترمیمى ایجاد مى شود(تصویر بالا).

درمان 40 سانتیمتر ورید واریسی، زیر بى حسى موضعى و در مطب پزشك سه دقیقه به طول مى انجامد. شما مى توانید به سرعت به فعالیت عادى بازگردید، اگرچه ناچار هستید براى چندین روز جوراب هاى ساق بلند فشارنده بپوشید. علائم ممكن است به دلیل كاهش فشار بر روى وریدها طى یك یا دو هفته بهبود پیدا كنند اما تغییرات ظاهرى نیاز به زمان بیشترى دارند. دو یا سه ماه بعد پزشك ساق پاهایتان را دوباره بررسى مى كند تا ببیند كه آیا وریدها ناپدید شده اند یا نه.

با قطع جریان غیرطبیعى خون، وریدهاى واریسى باقیمانده در صورتى كه كوچك باشند با اسكلروتراپى و اگر بزرگ باشند با فلبكتومى (خارج كردن ورید با جراحى) قابل درمان هستند.

* رادیو فركانس حرارتى داخل وریدى (VNUS) :

این روش به پزشك امكان مى دهد كه به جاى لیزر با امواج رادیویى، داخل وریدهاى واریسى را گرم كند. این روش نیز همانند EVLT در مطب پزشك و زیر بى حسى موضعى انجام مى شود، اما به زمان بیشترى در حدود 20 دقیقه نیاز دارد. پس از آن بیمار ممكن است تورم و درد را تجربه كند و شانس عود 10 درصد است.

* جراحى :

در سال 1980 تنها درمانِِِ وریدهاى واریسى كه با مشكلات جدى همراه بود، جراحى براى خارج كردن ورید صافن بزرگ بود. این روش در زیر بیهوشى عمومى انجام مى شود.

برش هایى در وریدهاى واریسى پشت ساق پا و ران داده می شود و انتهاى آنها را می بندند. بیمار مى بایست براى چند هفته اى از بانداژها یا جوراب هاى ساق بلند فشارنده استفاده كند. با رواج درمان های آسان تر(که در بالا ذکر شد)، در بیشتر موارد، دیگر جراحى وریدهاى واریسى، درمان استاندارد به شمار نمى آیند.

اگر پزشك شما جراحى را توصیه مى كند، با پزشكى كه در درمان وریدهاى واریسى تجربه داشته و با انواع انتخاب ها آشنا است، مشورت كنید.

فلبكتومى (phlebectomy) :

فلبكتومی روشی جدیدتر با زمان‌ بهبودی‌ كوتاه‌تر است.

فلبكتومی سرپایى یك روش درمانی ساده است كه در زیر بى حسى موضعى انجام مى شود. برش هاى كوچكى در طول ورید واریسی داده مى شود و ورید، قطعه قطعه از بدن خارج مى شود.

Harvard Womenصs Health Watch, Feb. 2005

زهرا عباسپورتمیجانى

روزنامه شرق

*مطالب مرتبط:

واریس چگونه به وجود می آید؟

تغذیه در بیماران مبتلا به واریس

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.