تولید حرفهای، نگاه روز به جامعه
موفقیت اكران فیلم «به همین سادگی» ساخته رضا میركریمی كه توانست در جشنواره 26 فیلم فجر چند جایزه اصلی را بگیرد، باعث شده تا بحث ویژگی فیلم خوب دوباره مطرح شود.
در چند سال اخیر تولیدات سینمایی بهطور عمده یا كاملا در خدمت گیشه بودهاند یا شامل آثاری میشدند كه بدون توجه به مخاطب عام در پی كسب جوایز بینالمللی یا درنهایت جلب توجه مخاطبان خاص بودهاند. اكران فیلم «به همین سادگی» اگرچه به فروش رؤیایی فیلمهای گیشهای دست نیافت اما با توجه به نجابت و سادگی فیلم، مورد توجه زیادی قرار گرفت كه همین موجب شده تا دوباره بحث همیشگی ویژگیهای یك فیلم خوب بار دیگر مطرح شود.
عزیزالله حمیدنژاد، كارگردان سینما معتقد است: فیلم خوب نتیجه ابعاد مختلفی از مراحل تولید آن است. وی با اشاره به مراحل ساختاری یك فیلم خوب اظهارداشت: مراحلی كه میتواند فیلمی را بهصورت اصولی به نتیجه یك تولید خوب و چشمگیر برساند در درجه اول فیلمنامه و سرمایه مناسب به آن است تا بتوان بدون هیچ كم كاری آن تولید را به نتیجه رساند. پخش مناسب و نمایش آن همه باید دست به دست هم دهد تا یك فیلم از مرحله ابتدایی كه فیلمنامه است تا مرحله نهایی نمایش به مخاطب بهطور مناسب عرضه شود.وی با اشاره به فیلم «به همین سادگی» گفت: این ساخته رضا میر كریمی فیلم خاصی است كه كارگردانی ظریف و دقیقی دارد.
تشخیص نیازهای جامعه
اما حجتالاسلام سیدامیررسایی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، از منظر دیگری به فیلم خوب نگاه میكند. بهنظر وی زمانی میتوان یك فیلم را اثری خوب نامید كه آن اثر بتواند نیازهای جامعه را به درستی تشخیص دهد چراكه یك اثر سینمایی بدون داشتن این خصوصیت قادر نیست در جهت تعالی فرهنگ انسانی حركت كند.
یك فیلم سینمایی باید در خود مفاهیم را نهان داشته باشد كه مخاطب را به سمت خلق و خوی دینی سوق دهد تا بتوان به واسطه هنر در جهت پالایش جامعه قدم برداشت. البته نباید فراموش كرد تمام شرایط فوق زمانی میتواند رنگ واقعیت بهخود گیرد كه یك اثر سینمایی از وجود عوامل حرفهای سود ببرد. او كه قبلا مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم بوده، یادآور شد: این نكته را نباید فراموش كرد كه یك فیلم خوب زمانی میتواند رشد پیدا كند كه از روند تولید اینگونه آثار در داخل كشور حمایت همه جانبه شود تا فیلمسازان به ساخت تولیدات اینچنینی بیشتر ترغیب شوند.
فیلم خوب به زور ماندگار نمیشود
ناصر تقوایی، كار گردان پیشكسوت سینمای ایران معتقداست فیلم خوب و فیلم متعلق به سینمای ملی، فیلمی است كه خود مردم و ملت در حفظ آن تلاش كنند.
از نگاه او یك فیلم یا یك اثر هنری ، زمانی ماندگار خواهد بود كه خود مردم در نگهداری آن تلاش كنند. یك اثر هنری خوب به زور ماندگار نمیشود و اگر اثری با مرور زمان، از بین برود مشخص است كه ماندگار نبوده است.
كارگردان «ناخدا خورشید» به برخی از آثار كه در سالهای گذشته توسط او كارگردانی شده اشاره كرد و افزود: تماشاچی واقعی این آثار، پس از سالها، هم اكنون این فیلم هارا مشاهده میكند، مثلا آن زمان یك اثر را فقط فیلمی صرفا كمدی میدیدند ولی هماكنون بهعنوان یك اثر اجتماعی به آن نگاه میكنند. یك اثر هنری هرچه بیشتر شامل مرور زمان بشود برایش بهتر است چون ارزشهای آن با گذشت زمان مشخص خواهد شد.
كارگردان فیلم «كاغذ بیخط»، درباره شباهتهای فیلم «به همین سادگی» با فیلم خود گفت:من فیلم به همین سادگی را ندیدهام وحتی معتقدم شباهت احتمالی این فیلم به «كاغذ بی خط» اشكالی ندارد ولی با توجه به توضیحاتی كه درباره فیلم به همین سادگی به من داده اند معتقدم مهم این است كه فیلم به همین سادگی تلاش میكند چیزهای دیده نشدهای را به نمایش بگذارد. من زمانی كه كاغذ بیخط را میساختم خیلیها میگفتند نسل خانمهای خانه دار دیگر از بین رفته است در حالی كه به اعتقاد من نمیتوان روی مسائل و مشكلات چنین زنهایی سرپوش گذاشت و نادیده گرفت چون آینده متعلق به زنان ایرانی است.
پاسخ به دغدغههای فرهنگی و هنری
جهانگیر كوثری تعریف دیگری از فیلم خوب ارائه میدهد. این تهیهكننده سینما معتقد است فیلم خوب هم باید دارای دغدغه فرهنگی و هنری باشد و هم بتواند در عرصه داخلی و خارجی بدرخشد. فیلم خوب باید دارای موضوع خوب و ساختار متناسب و كارگردانی و بازی و فیلمبرداری و طراحی صحنه و گریم و لباس متناسب باشد كه مجموع آنها فیلم خوب را میسازد .
وی به تعاریف گروههای مختلف از فیلم خوب اشاره كرد و گفت: در تعریف فیلم خوب با نظرات متفاوتی روبهرو هستیم، كه به سینمای بدنه و سینمای فرهنگی و هنری تقسیم میشود. باید توجه داشت كه كه چه فیلم با چه معیاری در هر گروه فیلم خوب به حساب میآید.
بعضی از تولید كنندگان و تهیهكنندگان فیلمهای سرگرمكننده با انتخاب موضوعات روزمره و با چند بازیگر، فیلم تولید میكنند و مردم هم شاید از آن فیلم استقبال كنند و از دیدگاه آنها آن سینما موفق است، اما از دیدگاه گروه دیگر، فیلم خوب باید دارای معیار های لازم علمی و هنری و بینالمللی باشد تولیدكنندگان فیلمهای هنری و فرهنگی با طرح موضوعات اجتماعی دغدغهها و معضلات جامعه را در آثارشان منعكس میكنند و با برنامه ریزی درست آن را در جشنواره های مختلف نمایش میدهند. در جامعه ما سینما به عنوان یك صنعت كامل دیده نمیشود و بهعنوان پدیدهای از صنعت و هنر است و به ارزشهای هنری و اجتماعی بیشتر اهمیت داده میشود.
او به ساختار فیلمهای جشنوارهای اشاره كرد و گفت: فیلمهایی كه برای جشنوارههای بینالمللی ساخته میشوند فیلمهای با ارزشی هستند زیرا میتوانند در سطح جهانی دیده شوند و فرهنگ ایرانی را در سطح جهانی به اثبات برسانند. در جامعه كنونی فیلمهای بسیاری تولید شده و در سطح جهانی به نمایش در آمده و به موفقیتهای چشمگیری دستیافته است.
این تهیهكننده سینما خود را طرفدار سینمای فرهنگی و هنری دانست و گفت كه خود بهعنوان یك تولیدكننده سینمایی طرفدار سینمایی هستم كه هم دغدغه فرهنگی و هنری داشته باشد و هم بتواند در عرصه داخلی و خارجی بدرخشد و سینمایی كه بدون طرفدار داخلی باشد مورد پسند من نیست. فیلم «به همین سادگی» ساخته رضا میر كریمی دارای ارزشهای یك فیلم فرهنگی و هنری است و با یك مضمون بسیار بكر و دست نخورده و انتخاب یك موضوع اجتماعی خوب دارای ارزشهای مناسب است.
منبع : همشهری