تبیان، دستیار زندگی
صنایع دستی نوعی کار است که در آن لوازم تزئینی و کاربردی تنها با استفاده از دست یا ابزار ساده ساخته می‌شود. معمولاً این کلمه به روشهای سنتی ساختن کالاها اطلاق می‌گردد. استادکاری مخصوص هر یک از این موارد مهم‌ترین ملاک است. چنین چیزهایی اغلب از لحاظ ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روز صنایع دستی

فرش

صنایع دستی نوعی کار است که در آن لوازم تزئینی و کاربردی تنها با استفاده از دست یا ابزار ساده ساخته می‌شود. معمولاً این کلمه به روشهای سنتی ساختن کالاها اطلاق می‌گردد. استادکاری مخصوص هر یک از این موارد مهم‌ترین ملاک است. چنین چیزهایی اغلب از لحاظ فرهنگی و یا مذهبی فوق العاده هستند. لوازمی که بصورت تولید انبوه و یا با ماشین آلات مختلف ساخته می‌شوند جزء صنایع دستی نیستند.

آنچه مقوله صنایع دستی را از هنر کاردستی متمایز می‌سازد , هدف از ساخته آنهاست. صنایع دستی لوازمی هستند که قرار است مورد استفاده قرار گرفته و کهنه , پوسیده و غیره شوند. مورد استفاده آنها بیش از یک تزئین ساده‌است. صنایع دستی اغلب کارهای فرهنگی و رسومی تری تلقی می‌شوند زیرا به عنوان بخشی از ملزومات زندگی روزمره مطرح هستند. درحالی که هنر و کاردستی بیشتر یک فعالیت سرگرمی گونه و یک ارائه بی نقص از یک تکنیک خلاقیت است. از جنبه‌های عملی انواع مختلف صنایع دستی به دلیل شباهت مورد استفاده همپوشانی زیادی دارند.

در ایران سازمان میراث فرهنگی متولی این بخش میباشد. صنایع دستی معروف ایرانی:

گلیم، فرش، گبه، قلمزنی، شیشه گری، منبت کاری، مینا کاری، سفال، چوب

صنایع دستی در توسعه کشور تاثیر گذار است

صنایع دستی می تواند کشور را به سمت توسعه،نوآوری و شکوفایی پیش ببرد.

به گزارش میراث آریا(chtn)خداوردی کریمی نژاد،سرپرست سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در مراسم گشایش نمایشگاه ملی صنایع دستی تبریز گفت: امروز برای مردم و هنرمندان تبریز روز بسیار بزرگی است و همه ما گرد هم آمده ایم تا کار کرد هنرهای سنتی را در تعالی انسان و انسجام جوامع بشری بازخوانی کنیم و اوج آب و خاک را به دست هنرمند بصیر ببینیم.

وی خاطر نشان کرد:تکیه به سنت‌های استوار حاکم بر هستی راه رهایی انسان از وابستگی‌ها و دلبستگی‌ها است.

وی ادامه داد:در چنین روزگاری که ماشین انسان را در چنبره خشن و بی رحم خویش گرفتار ساخته و دنیای زیبا را برای او تنگ و تاریک کرده است، هنرهای سنتی فرصت مغتنی برای آرامش و ایجاد مهر و مودت در جوامع مختلف است.

سرپرست سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی تصریح کرد:رسالت هنرمندان در جوامع خویش کشف واقعیت اشیا و ارائه آنها به عموم است تا از این طریق همدلی و الفت بین انسان و سایر عوامل هستی پدید آید.

اختصاص یک هفته برای بزرگداشت صنایع دستی

برنامه های روز جهانی صنایع دستی با عنوان هفته صنایع دستی و هدیه جمهوری اسلامی ایران از تاریخ 19 تا 24 خرداد ماه سال جاری در شهر هنر پرور تبریز برگزار خواهد شد .

به گزارش روابط عمومی معاونت هنرهای سنتی و صنایع دستی مهدی کیایی مدیر اجرایی این مراسم عنوان کرد: 10 کمیته تخصصی ، در برگزاری نمایشگاه و برنامه های ویژه مرتبط با صنایع دستی  را به مدت یک هفته در شهر تبریز بر عهده خواهند داشت .

وی، بزرگداشت روز جهانی صنایع دستی (مصادف با دهم ژوئن ) با برگزاری نمایشگاه و هدایای برتر کشور به مدت یک هفته ،برگزاری سومین همایش سفرای خارجی مقیم ایران و دعوت از میهمانان خارجی و NGO  های صنایع دستی 10 کشور منطقه برای حضور و بازدید از نمایشگاه را ،از مهمترین برنامه های این هفته نام برد.

مدیر اجرایی هفته صنایع دستی افزود ،درحاشیه این نمایشگاه نسبت به برگزاری همایش علمی به مدت دو روز اقدام می شود که اهم محورهای همایش شامل :صنایع دستی و نقش آن در حفظ هویت ملی و باورهای دینی ،صنایع دستی و نقش آن در مسائل اجتماعی و پیشگیری از بزه های اجتماعی ، صنایع دستی و نقش آن در اشتغال و کار آفرینی ، صنایع دستی و نقش آن در صادرات غیر نفتی کشور ، نقش بازار یابی و تبلیغات در رونق صنایع دستی و رسانه ها و صنایع دستی واز دیگر برنامه های این هفته می باشد .

مهدی کیایی به برگزاری همایش سرمایه گذاری با موضوع صنایع دستی ، برگزاری جشنواره فیلم و عکس صنایع دستی به صورت آماتوری و حرفه ای و برگزاری شب شعر با موضوع نقش ادبیات و شعر در حفظ و احیا صنایع دستی ، در شهر تبریز اشاره کرد .

لازم به ذکر است چندی پیش حسین هاتفی فارمد معاون صنایع دستی کل کشور طی حکمی از سوی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری به عنوان رئیس ستاد برگزاری مراسم روز جهانی صنایع دستی منصوب شد .

این مراسم ،بزرگترین برنامه در حوزه صنایع دستی قبل و بعد از انقلاب د رکشور خواهد بود .

برنامه اجرایی ،جشنواره ملی صنایع دستی و هدیه

برنامه اجرایی ،جشنواره ملی صنایع دستی و هدیه

روز و تاریخ

عناوین برنامه های اجرایی

عناوین روزها

یکشنبه

19/3/87

- افتتاح همایش علمی

- افتتاح نمایشگاه ملی صنایع دستی برتر و هدیه جمهوری اسلامی ایران

بازاریابی و توسعه صنایع دستی

دوشنبه

20/3 /87

- افتتاح جشنواره فیلم و عکسصنایع دستی ، خلاقیت و نقش آن در حفظ هویت ملی

سه شنبه

21/3/87

- روز جهانی صنایع دستی

- کنفرانس خبری

صنایع دستی ، رسانه ها و سازمان های بین المللی

چهارشنبه

22/3/87

- همایش خلاقیت ؛ نوآوری و فرصت های سرمایه گذارینوآوری ، کار آفرینی و فرصت های سرمایه گذاری در صنایع دستی

پنج شنبه

23/3/87

- بازدید از کارگاههای تولیدی صنایع دستینقش صنایع دستی و گردشگری در توسعه جوامع محلی

جمعه

24/3/87

- اختتامیه نمایشگاه ملی صنایع دستی برتر و هدیه جمهوری اسلامی ایرانصنایع دستی و فناوری اطلاعات