تبیان، دستیار زندگی
در سرزمینی زیبا و دور ... در سرزمینی که هر سنگ آموزگاری و هر نسیم، زبانی بود، در سرزمینی که هر دریاچه آینه ای و هر درخت نردبانی به ستارگان. حقیقتی فرو افتاد ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

من می خوانم، تو می خوانی، ما می خوانیم (2)

کودک

برای مطالعه ی قسمت قبل اینجا کلیک کنید.

حقیقت ردی به بلندای آسمان، از ستارگان به پایین کشید، اما همین که به زمین آمد، شکست. یکی از تکه ها در آسمان شعله کشید و تکه دیگر در آن سرزمین زیبا به خاک افتاد....

در پیوستگی تاریخ گذشته تا به امروز، نیازها، آرمان ها و خواسته های انسان ها به نوعی جلوه گر شده اند. تجلی این نیازها، خاطرات، احساسات و هیجانات گاه بر سنگ یا کتیبه ای حک شده، یا در گلیم و زیراندازی تبدیل به نقش شده، یا در بومی رنگ تصویر به خود می گیرد و بالاخره به صورت شعر، قصه و یا حکایت در لابلای کتاب ها جای خوش کرده و ادبیات نام گرفته است.

انسان ها در طول تاریخ همیشه از این آثار بهره برده اند و گذشته و آینده و از همه مهمتر خود را جستجو کرده اند. گذشته چراغ راه آینده شده و تجارب تلخ و شیرین آن دیگران راهکاری برای من و شما. این مساله در مورد کودکان نیز چنین است. در دوره کودکی بیش از هر دوره ای، کودکان، کشف می کنند، کنجکاوند، باز می آفرینند و به دنبال حقیقت در تجارب انسان ها هستند. این همان نقطه عطفی است که در ادبیات، بالاخص ادبیات کودکان وجود دارد، زیرا ادبیات کودکان نیز کشف می کند، بازآفرینی نموده و در جستجوی معناست. از این رو باید بستر ذهنی و فضای زندگی کودکان را برای این مهم باید فراهم ساخت.

با این نگاه ...

* ادبیات کودکان در نقش یک راهنما، مشاوره، دوست و همراه، یک پدیده تربیتی است که کودک را از «من» به «ما» می رساند.

* بهبود کمی و کیفی، ادبیات کودکان به منظور ایجاد عادت به مطالعه در کودکان امروز که سازندگان فردا هستند بسیار ضروری است. این عادت از کودکی باید آغاز شود و نهادینه گردد.

* کودکان ابتدا باید به وجود خود و امکانات خویش آگاهی یافته پس از آن بتواند با دیگران ارتباط برقرار کند. در واقع کوتاه ترین راه بین کودک و فرهنگ جهانی، شناخت فرهنگی است که به خود او تعلق دارد.

* کتاب هم یک پیام و محصول هنری است و هم یک ثروت فرهنگی و محصول شناخته شده ای که نیاز به نویسنده، امکانات چاپ، توزیع و بالاخره خواننده دارد. در این راستا باید تمام عوامل همگام حرکت کنند، تلاش نموده و زمینه را مهیا سازند تا به اعتلای لازم برسند.

* ادبیات می تواند ابعاد ذهنی تازه ای برای کودک به وجود آورد. قدرت خیالپردازی را توسعه دهد و آنها را به اکتشاف و جستجو بکشاند.

* ادبیات می تواند خواننده و یا شنونده را درگیرمسائل و موجوداتی کند که در نهایت فرصتی است برای بازآموزی، تجربه تازه و حل مشکلات و نهایتاً روشنگر راه

* ادبیات می تواند فرد را با یکی از شادی آورترین لذت ها آشنا سازد.

والدین، مربیان و معلمین با دادن فرصتی برای کتاب خوانی به کودکان، در حقیقت کار آبیاری برای کشت می نمایند.

تحقیقات نشان داده فقط 15 دقیقه خواندن در روز می تواند پایه گذاری محکمی برای علاقه مندی کودک به کتاب خوانی باشد. 15 دقیقه فرصت اندکی است که به کودک می دهیم اما، در قبال آن پاسخی که دریافت می کنیم بسیار بسیار پر ارزش است.

بیائید دلایلی که چرا برای کودکان باید کتاب بخوانیم را مرور کنیم، یقیناً پس از آن این فرصت طلائی را از او دریغ نخواهیم کرد.

برای کودکم کتاب خواهم خواند تا ...

- به او فرصت تجربه دهم.

- تا واقعیت را بدون ترس محک بزنیم.

- رضایت خاطر بیابیم.

- ارتباط کلامی را توسعه دهیم.

- قدرت تفکر و خلاقیت را وسعت بخشیم.

- غنای ذهنی او را تضمین کنیم.

- دنیا را برای او ملموس تر و آشناتر کنیم.

- مردم را برای او آشنا تر و دوست داشتنی تر کنیم.

- به او فرصت خودشناسی بدهیم.

- معنویت را در او آبیاری کنیم.

- و لذت مطالعه را در او نهادینه کنیم.

این مقاله بسترساز مقالات مستمر بعدی است که به چگونگی ایجاد عادت به کتابخوانی در کودکان و نقش و سهم والدین در این زمینه می پردازد. طی این مقالات شما علاوه بر آشنائی با کتاب و اصول کتابخوانی برای کودکان. به نقش و اهمیت کتاب پی برده و با لذت کتابخوانی آشنا می شوید. بیائید هم صدا شویم:

من می خوانم، تو می خوانی. او می خواند. ما می خوانیم.

تو می خوانی تا من بخوانم. من می خوانم تا او بخواند

بیائید با هم بخوانیم:

مدتی سپری شد و روی سرزمین زیبا، درختان چون نردبانی به ستارگان قد کشیدند. آب ها، چون آینه درخشیدند و مردم زیبائی را دیدند. نسیمی وزید و آن ها موسیقی آن را شنیدند. حقایق کوچک به نرمی برف و باران، شب و روز فرو ریختند، مردم آن حقایق را یافتند و در دل خود نگه داشتند. (1)

مولف:

فرشته مجیب -عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی

تبیان

پی نوشت :

1) لاک پشت پیر، داگلاس وود- ترجمه حسین ابراهیمی (الوند)- طرح و اجرای کتاب- سال 1385

مقالات مرتبط :

«کتاب بازی» را به کودک یاد دهید!

برایم قصه بگو

لذت مطالعه کودک

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.