تبیان، دستیار زندگی
بالاخره به لحظه ی موعود نزدیک می شویم. فونیکس که به تازگی برای جستجوی نشانه های احتمالی حیات در مریخ فرود آمده است به زودی آزمایشات خود را روی خاک مریخ آغاز خواهد کرد. این فضاپیما فعلا در حال انجام مراحل آزمایشی است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فونیکس: آغاز حفاری روی مریخ!

بالاخره به لحظه ی موعود نزدیک می شویم. فونیکس که به تازگی برای جستجوی نشانه های احتمالی حیات در مریخ فرود آمده است به زودی آزمایشات خود را روی خاک مریخ آغاز خواهد کرد. این فضاپیما فعلا در حال انجام مراحل آزمایشی است:

جای حفاری

مریخ نشین فونیکس برای اولین بار از بازوی حفار خود استفاده کرد و بخشی از خاک سطح مریخ را کَند. تصویر بالا نشان دهنده ی چاله ای است که توسط فونیکس ایجاد شده است.

برنامه این بود که یک حفاری مختصر آزمایشی انجام شود و مقداری از خاک نمونه برداری گردد. مرحله ی بعدی این خواهد بود که فونیکس مقداری از خاک را درون ابزار TEGA بریزد. این ابزار برای تجزیه تحلیل گرمایی و گاز طراحی شده است: (Thermal and Evolved Gas Analyzer) یک طیف سنج جرمی که دانشمندان برای تجزیه ی نمونه های یخ و خاک مریخی استفاده خواهند کرد.

اثر پا

در طی فعالیتهای فونیکس توسط چنگک متصل به بازویش، اثری روی خاک مریخ گذاشت که –اگر دوباره شایعه پراکنی نشود!- شبیه جای پا است! لمس کردن سطح سیاره، یک آزمایش مقدماتی برای بازوی روبوتیک و چنگک متصل به آن بود، تا قبل از کندن، نسبت به درستی همه چیز مطمئن شوند.

فونیکس: حفاری روی مریخ!

چه شگفتی هایی در خاک مریخ نهفته شده است؟ فونیکس در سه ماه آینده به وسیله حفاری، گرم کردن و آزمایشات شیمیایی روی خاک مریخ سعی خواهد کرد با درک بهتر از شرایط مریخ به نشانه هایی از مواد حمایت کننده از حیات دست یابد.

خاک مریخی
خاک مریخ در چنگال فونیکس!!

منبع:

http://www.universetoday.com/

http://apod.nojum.ir/

ترجمه:

ا.م.گمینی

اخبارقبلی درباره فونیکس:

عکاسی در مریخ: تصاویر استثنایی مدارگرد مریخ از فونیکس

محل فرودفضاپیمای فونیکس: مقایسه ی مناطق قطبی مریخ و زمین