تبیان، دستیار زندگی
* از هر20 زن آمریكایی، 1 نفر مبتلا به بیماری كیست تخمدان می شود كه اغلب باعث ایجاد چاقی، عضلات و استخوان های درشت، رویش مو بر روی صورت و بدن، خصوصیات مردانه، آكنه و عادت ماهیانه نامنظم می شود. كیست تخمدان باعث ناباروری، افزا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تغذیه در کیست تخمدان زنان

بیماری شایع در زنان

از هر20 زن آمریكایی، 1 نفر مبتلا به بیماری كیست تخمدان می شود كه اغلب باعث ایجاد چاقی، عضلات و استخوان های درشت، رویش مو بر روی صورت و بدن، خصوصیات مردانه، آكنه و عادت ماهیانه نامنظم می شود.

كیست تخمدان باعث ناباروری، افزایش ابتلا به دیابت، سكته ها، حملات قلبی و سرطان رحم می شود. یك تحقیق در ایتالیا نشان داد مصرف داروی گلوكوفاژ( متفورمین) و رژیم غذایی كه دارای كربوهیدرات های كامل ( مانند غلات كامل و سبوس دار) باشد، این بیماری را درمان می كند.

بیش از 200 سال است كه ما با این بیماری آشنا هستیم ، ولی فقط در چند سال اخیر، علت و درمان آن را دریافته ایم. مطالعات ثابت كرده است داروها و رژیمی كه برای درمان دیابت استفاده می شوند و همچنین داروهایی كه از عمل هورمون های مردانه در زنان جلوگیری می كنند، باعث جلوگیری از عوارض این بیماری می شوند . عوارض این بیماری شامل دیابت، حملات قلبی، چاقی، خصوصیات مردانه مانند رویش مو بر روی بدن، جوش زدن، عضلات و استخوان های درشت می باشند و پروژسترون(هورمون زنانه) باعث پیشگیری از ابتلا به سرطان رحم می شود.

یك دختر بعد از تولد 4 میلیون تخمك دارد كه هر ماه یكی از تخمك ها در یك فرد سالم بعد از طی مراحلی كامل می شود و به داخل رحم پرتاب می رود.

در افرادی كه تخمك كامل شده ولی به داخل رحم پرتاب نمی رود، بیماری كیست تخمدان دیده می شود. افزایش مقدار انسولین و هورمون مردانه در این بیماری باعث می شود، تخمدان ها هورمون مردانه ساخته و باعث پیدایش آكنه و موهای ضخیم و تیره رنگ بر روی بدن شود.

گلوكوفاژ ،Actos وAvandia  داروهایی هستند كه باعث كاهش مقدار انسولین و كاهش هورمون مردانه ( تستوسترون) در خون می شوند.

بنابراین بایستی در این بیماری رژیم غذایی بر اساس غلات و دانه های كامل و سبوس دار باشد و مصرف محصولات فرآوری شده و پخته مثل انواع شیرینی و ماكارونی محدود شود.

همچنین داروهایی كه مانع از عمل هورمون مردانه در بدن می شوند، باعث كاهش ویژگی های مردانه و كاهش كلسترول می شوند و به حمل تخمك ها از تخمدان به رحم كمك می كنند، ولی داروهای ضد دیابت در مؤثرترند.

این بیماری احتمال ابتلاء به سرطان رحم را افزایش می دهد، بنابراین داروهای ضد بارداری كه دارای هورمون پروژسترون هستند برای این افراد تجویز می شوند و اگر اضافه وزن دارند، بایستی وزن خود را كاهش دهند.

اگر فكر می كنید دچار این عارضه هستید و یكی از علائم ذكر شده در بالا را دارید حتماً با مراجعه به پزشك زنان، یك سونوگرافی از تخمدان ها و رحم انجام دهید.

حتی اگر شما مبتلا به كیست تخمدان نباشید، ممكن است یكی از علائم بالا را داشته باشید.

برنامه غذایی كه شما در این شرایط بایستی رعایت كنید به صورت زیر است:

1. عدم مصرف یا مصرف كم: انواع شیرینی و كیك و كلوچه- ماكارونی ها- غذاهایی كه شكر به آنها اضافه شده است- آبمیوه های مصنوعی مثل انواع ساندیس- نوشیدنی هایی مثل نوشابه- نان های سفید.

2. مصرف میوه و سبزیجاتی مثل هویج، فلفل، كاهو، كلم، اسفناج و...

همچنین قبل از هر وعده غذایی داروی ضد دیابت گلوكوفاژ( متفورمین) را مصرف كنید.

نیره ولدخانی- كارشناس تغذیه تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.