تبیان، دستیار زندگی
تیم فوتبال پرتغال در دومین دیدار رقابت‌های یورو 2008 برابر ترکیه به پیروزی دست یافت....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیروزی ارزشمند پرتغال برابر تركیه

پیروزی ارزشمند پرتغال برابر تركیه

تیم فوتبال پرتغال در دومین دیدار رقابت‌های یورو 2008 برابر ترکیه به پیروزی دست یافت.

به نقل از ایسنا، در این بازی که شنبه شب در ورزشگاه ژنو کشور سوئیس برگزار شد، تیم پرتغال توانست با دو گل دقایق 61 پپه و 92  میرلس از سد تیم ترکیه عبورکند. . "فندل" 44 ساله آلمانی که پیشینه قضاوت در فینال جام یوفا را نیز دارد، داوری این دیدار را برعهده داشت.

این هشتمین مصاف دو تیم در دیدارهای ملی بود که در 7 دیدار قبلی طی 50 سال گذشته پرتغالی‌ها 6 بار پیروز شدند و تنها یک بار مغلوب ترک‌ها شدند. لوئیز فیگو و اوزبیو اسطوره فوتبال پرتغال از جمله کسانی بودند که برای حمایت از تیم ملی پرتغال در این بازی حضور پیدا کردند.

در این مسابقه، پرتغال با شیوه تهاجمی 3-3-4 وارد زمین شد و ده دقیقه ابتدایی بازی را کاملا در اختیار داشت. هنگامی که بازیکنان این تیم صاحب توپ می‌شدند، صدای سوت تماشاگران حاکی از حضور زیاد هواداران تیم ترکیه در استادیوم بود.

پیروزی ارزشمند پرتغال برابر تركیه

از نکات عجیب این بازی حضور "پائولو فریرا" در سمت چپ خط دفاعی سرخ پوشان بود. پرتغال در اواسط نیمه اول توسط مدافع پیش تاخته خود، "پپه" به گل رسید اما، این گل به درستی توسط کمک داور آلمانی مسابقه آفساید اعلام شد.

پرتغالی‌ها که روی ضد حملات بسیار سریع عمل می‌کردند، روی ضربه آزاد دیدنی رونالدو تیر دروازه حریف را برای نخستین بار به لرزه درآوردند. رونالدو که قبل از این بازی در طی 55 بار حضور در ترکیب تیم ملی پرتغال 20 بار برای این تیم گلزنی کرده بود در این بازی سخت به دنبال بازکردن دروازه حریف بود. جابجایی "رونالدو" و "سیمائو" در اواخر نیمه اول، خط دفاعی ترکیه را دچار سردرگمی کرده بود.

در نیمه دوم، ضربات پا و سر "نونو گومژ" دو بار دیگر تیر دروازه ترک‌ها را لرزاند تا آنها باز هم نفس راحتی بکشند. در حالی که تمامی آمارهای بازی خبر از برتری تیم پرتغال می‌دادند، سرانجام "پپه" مدافع میانی این تیم در دقیقه 61 و روی همکاری زیبا با "نونو گومژ" توانست دروازه حریف را باز کند. ترک‌ها که در ادامه، دل به ضربات ایستگاهی و اعلام خطای پنالتی توسط داور آلمانی بسته بودند، در دقایق پایانی رو به بازی مستقیم و فرستادن توپ بر روی دروازه پرتقال آوردند.

همین امر موجب ‌غافل‌گیری آنها در ثانیه‌های پایانی بازی و به ثمر رسیدن گل دوم پرتغالی‌ها روی یک ضد حمله شد. این گل را "رائول میرلس" که به عنوان بازیکن جانشین به جای "سیمائو" به زمین آمده بود، به ثمر رساند.

اسكولاری: 50 درصد راه صعود را طی كردیم

پیروزی ارزشمند پرتغال برابر تركیه

سرمربی تیم فوتبال پرتغال پس از برد تركیه در رقابت‌های یورو 2008 گفت: نصف راه صعود به مرحله حذفی را پیموده‌ایم.

به نقل از ایسنا، فیلیپ اسكولاری افزود: ما تكنیك خوبی از خود به نمایش گذاشتیم و از نظر فیزیكی هم خوب ظاهر شدیم. باید از تیم پزشكی تشكر كنم كه فوق‌العاده كار كردند و بازیكنان را به شكل ایده‌آل‌شان رساندند.

وی خاطرنشان کرد: وقتی یك تیم پویا باشد و با همكاری و حمایت بازیكنان عمل كند و به پیروزی دست پیدا نكند، هیچ دلیلی برای انتقاد از آن تیم وجود ندارد.

سرمربی تیم فوتبال پرتغال افزود: ما 50 درصد راه صعود به مرحله حذفی را طی كرد‌ه‌ایم. اگر 6 امتیاز كسب كنیم، 50 درصد دیگر راه هم پیموده خواهد شد.

وی درمورد رونالدو نیز تصریح کرد: وقتی نونو گومژ از زمین بیرون می‌آمد، از او خواستم كه بازوبند كاپیتانی را به رونالدو بدهد تا او از روحیه‌ای مضاعف برخوردار شود كه همین طور هم شد.

اسكولاری افزود: از نظر دریبل، پاس و گل‌زنی ما فوق‌العاده بودیم. من در چندین رقابت معتبر حضور داشته‌ام و می‌دانم كه پیروزی در بازی اول چقدر اهمیت دارد.

سرمربی تیم فوتبال پرتغال در پایان با بیان اینکه  باید به تماشای ویدیو بازی تیم‌ جمهوری چك بنشینیم، گفت: آنها با یك شكل متفاوت‌تر بازی می‌كنند. پیروزی در مقابل جمهوری چك می‌تواند بسیار مفید باشد. چرا كه ما را راهی مرحله بعدی مسابقات می کند.

تریم: فرصت گلزنی نصیب آنها نكردیم

پیروزی ارزشمند پرتغال برابر تركیه

سرمربی تیم ملی فوتبال تركیه دربا‌ره بازی تیمش برابر پرتغال در رقابت‌های یورو 2008 گفت: اگرچه پرتغال در نیمه اول مالكیت بیشتری روی توپ داشت اما، ما فرصت گلزنی نصیب آنها نكردیم.

"فاتح تریم" با دفاع از عملكرد شاگردانش گفت: در نیمه دوم فرصت‌هایی برای گلزنی ایجاد كردیم اما، گلی خوردیم كه نباید می‌خوردیم. مدافعانی همچون "ستین" در زمین حضور داشتند اما، به دلیل مصدومیت تمركزی روی بازی نداشتند.

وی درباره گل اول پرتغال اظهار داشت: متاسفانه توپی كه خود ما از دست دادیم، منجربه یك گل برای پرتغالی‌ها شد. درمورد خط میانی تیم هم قصدم این بود كه "حمیت آلتین‌تاپ" و "امره بلوزاوغلو" را برای حفظ قدرت در خط میانی در زمین نگه دارم و فكر می‌كنم در نیمه دوم ما درمورد دفاع كناری خوب عمل كردیم.

سرمربی تیم ملی فوتبال تركیه درباره بازی بعدی تیمش مقابل سوئیس نیز تصریح كرد: حالا بازی مقابل سوئیس برای ما بسیار مهم خواهد بود. برای بهتر بازی كردن مقابل سوئیس نقاط ضعف خود در این بازی را تقویت خواهیم كرد. بازی مقابل پرتقال بسیار دشوار بود.

تریم در پایان گفت: در برابر پرتغال می‌توانستیم موقعیت‌های گلزنی خلق كنیم اما وقتی دو مهاجم تیم (نیهات قهوه‌چی، تونكای سانلی) با هم هماهنگ نباشند، هیچ كاری از عهده شما برنمی‌آید.