تبیان، دستیار زندگی
فرود فضاپیمای بدون سرنشین «فونیکس» در 6 خرداد ماه توجه همه را به آخرین تصاویر ارسالی از مریخ جلب کرده است. نگاهی به این تصویر که به تازگی از فونیکس آمده است بیاندازید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توده ای از یخ، زیر فونیکس؟!

فرود فضاپیمای بدون سرنشین «فونیکس» در 6 خرداد ماه توجه همه را به آخرین تصاویر ارسالی از مریخ جلب کرده است. نگاهی به این تصویر که به تازگی از فونیکس آمده است بیاندازید:

توده ای از یخ، زیر فونیکس؟!

ری ارویدسون Ray Arvidson ، دانشمند متخصص فضاپیمای فونیکس ، گفته بود ممکن است دقیقاً در زیر فونیکس مقداری یخ وجود داشته باشد. این تصویر، بخش کوچکی را در زیر فونیکس نشان می دهد که روشن تر و صاف تر از خاکهای اطراف دیده می شود. در واقع مقداری از خاک توسط قدرت رانشی فونیکس کنار رفته و سطح زیرین خاکها نمایان شده است.  دانشمندان می گویند فراوانی بخشهای حفاری شده و سطوح چند لایه شاهدی بر این فرضیه است که مواد زیرین سطح مریخ از یخ هستند و یک لایه ی نازک خاک روی آنها را گرفته است. این همان چیزی است که مأموریت فونیکس می خواست در مریخ بیابد، و جالب است که دقیقا روی همان هدف فرود آمده است: یعنی روی بخشی که مقداری از خاک سطحی کنار رفته است.

این ماده که در این تصویر، روشن تر از محیط اطراف بنظر می رسد، شاید در سایه، از خاک اطرافش، خیلی روشن تر نباشد. در آینده تصاویر بیشتری از این عارضه تهیه  خواهد شد، تا دانشمندان نسبت به یخ بودن آن مطمئن شوند.

نکته ی جالب دیگر در این تصویر این است که در بالای تصویر لوله های خروجی گاز و آتش که نقش راکتهای سرعت گیر را در زمان فرود فونیکس بازی می کردند، دیده می شوند. همین گاز خارج شده از این لوله ها شاید باعث نمایان شدن سطح زیرین مریخی شده است.

منبع:

http://www.universetoday.com/

ترجمه:

ا.م.گمینی - نجوم تبیان

اخبار پیشین درباره ی فونیکس:

عکاسی در مریخ: تصاویر استثنایی مدارگرد مریخ از فونیکس

محل فرودفضاپیمای فونیکس: مقایسه ی مناطق قطبی مریخ و زمین

یک عکس واقعی از فونیکس در حال فرود

گالری اولین تصاویر فونیکس از مریخ

فونیکس با موفقیت روی مریخ فرودآمد!!