تبیان، دستیار زندگی
گویا گرفتاری آدم‌های چاق، یكی و دو تا نیست؛ هم ورزش برایشان سخت‌تر است، هم اشتهایشان بیشتر است و هم باید نگران باشند كه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چاقی شکم خطرناک تر است

چاقی

گویا گرفتاری آدم‌های چاق، یكی و دو تا نیست؛ هم ورزش برایشان سخت‌تر است، هم اشتهایشان بیشتر است و هم باید نگران باشند كه مبادا به عوارض اضافه‌وزن مبتلا شده اند و همین نگرانی هم، باعث پرخوری بیشترشان می ‌شود.

به تازگی خبری در محافل علمی منتشر شده كه نشان می ‌دهد این چرخه معیوب چاقی، واقعاً جدی‌تر از این هاست؛ چرا كه تازه‌ترین مطالعات نشان می ‌دهد بافت چربی، به‌ خصوص در نواحی دور شكم، می ‌تواند باعث ترشح هورمونی شود كه این هورمون تحریك‌كننده رشد سلول‌های بافت چربی و نیز اشتهای فرد است. به این ترتیب، چاقی، آن هم چاقی دور شكم، باز هم برای فرد بیمار، چاقی می‌ آورد.

این هورمون، كه نوروپپتید Y نام دارد، برای محققان ناشناخته بود. آنها در مطالعات پیشین خود ساز و كار اصلی این هورمون را دریافته بودند، اما گمان می‌ كردند تنها منشاء آن، خود مغز است. اما مطالعه جدید كه روی موش‌های آزمایشگاهی انجام شده، نشان می ‌دهد كه چربی‌های دور شكمی هم می ‌توانند این هورمون را تولید كنند.

به این ترتیب می‌ توان گفت علاوه بر دانستن عوارض چاقی، مهم است بدانیم این چاقی در كدام نقطه بدن متمركز است، چون چاقی دور شكم و كمر، خطرناك تر است.

مطالعه‌ای در گذشته نشان ‌داد كه دور كمر80 سانتی‌متر به بالا برای زنان و 94سانتی‌متر به بالا برای مردان، می ‌تواند هشداری برای وقوع حمله قلبی با احتمال بالا باشد. اهمیت موضوع تا آنجا بود كه حتی در كسانی كه وزن آنها نسبت به قدشان در محدوده طبیعی بود، اما دور كمر بالا داشتند، احتمال رسوب چربی در رگ‌ها و تصلب شرائین(آترواسكلروز) بیشتر بود و این همان چیزی است كه متخصصان قلب را نگران وقوع حمله قلبی می ‌كند.

همچنین مطالعات قبلی كه در دانشگاه هاروارد انجام شده، نشان می ‌داد كه بافت چربی پراكنده در نقاط مختلف بدن، حتی اگر نسبت وزن به قد فرد در محدوده طبیعی باشد، باز می ‌تواند دردسرساز شود.

بافت چربی، به‌ خصوص در نواحی دور شكم، می ‌تواند باعث ترشح هورمونی شود كه این هورمون تحریك‌كننده رشد سلول‌های بافت چربی و نیز اشتهای فرد است. به این ترتیب، چاقی، آن هم چاقی دور شكم، باز هم برای فرد بیمار، چاقی می‌ آورد.

این محققان، با تصویربرداری خاصی از پراكندگی چربی در نقاط مختلف بدن و مقایسه تصاویر به دست آمده با احتمال خطر وقوع بیماری‌های قلبی در درازمدت، دریافته بودند كه هر چقدر میزان چربی‌های رسوب‌كرده در ارگان‌های حیاتی بدن مانند قلب و كبد بیشتر باشد، فرد بیشتر در معرض خطر این بیماری‌هاست؛ حتی اگر وزن او هم طبیعی باشد و چاق به‌ نظر نرسد و حالا این مطالعه جدید، توانسته است تا حد زیادی مطالعات پیشین را در مورد چربی‌های تجمع‌ یافته در نقاط مختلف بدن، به‌ خصوص در نواحی دور شكم و كمر، ‌تایید كند. این چربی‌ها، با تولید هورمون نوروپپتید Y، چرخه معیوبی می‌ سازند كه باعث مضاعف شدن عوارض چاقی می‌ شود.

اما محققان كانادایی که مجری این مطالعه جدید بوده اند، قصد دارند از این نتایج، نه برای ناامید كردن بیماران مبتلا به چاقی، بلكه در جهت یافتن راه‌هایی مناسب برای پیشگیری و درمان مشكلات آنها استفاده كنند. آنها می‌ گویند: کشف نقش بافت چربی در تولید این هورمون دردسرساز، ممكن است سرنخ‌هایی را جهت تشخیص سریع‌تر و زودهنگام افراد مستعد چاقی در اختیار پزشكان قرار دهد. با انجام یك آزمایش خون ساده، در آینده، شاید بتوان این افراد را زودتر  و قبل از اینكه در این چرخه معیوب گرفتار شوند، شناسایی كرد.

منبع : روزنامه همشهری

*مطالب مرتبط:

آیا ورزش باعث بیشتر خوردن می شود؟

بهترین شاخص برای سنجش چاقی

آرام تر بخورید تا چاق نشوید

«بدن»، خود را با پرخوری تطبیق می دهد

عوارض چاقی چیست؟

عاملی مهم در کاهش وزن

چاقی شكمی

بزرگی شكم و درمان آن

اندام ساعت شنی چیست؟

دلایل چاقی افراد و انواع روش های لاغری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.