تبیان، دستیار زندگی
خرداد ماه 1383 نقاشی خطهای بسم الله در موزه هنرهای ملی به مناسبت بزرگداشت هفته میراث فرهنگی نمایشگاه نقاشی خط های  بسم الله و گل و مرغ از آثار اسماعیل نظری در موزه هنرهای ملی گشایش یافت. بزرگداشت میراث فرهنگی استاد اسم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخبار ادبی و هنری 7 خرداد ماه 1383

نقاشی خطهای بسم الله در موزه هنرهای ملی

به مناسبت بزرگداشت هفته میراث فرهنگی نمایشگاه نقاشی خط های  بسم الله و گل و مرغ از آثار اسماعیل نظری در موزه هنرهای ملی گشایش یافت.

بزرگداشت میراث فرهنگی استاد اسماعیل نظری از هنرمندان خودساخته و خستگی ناپذیر است كه بی هیچ ادعایی در زمینه مینیاتور، گل و مرغ و تذهیب به آفرینش مشغول است. استاد نظری متولد ۱۳۲۴ از تهران است كه از كودكی در مدرسه صنایع قدیمه نخستین كانون آموزش هنرهای ملی و سنتی رشد كرده و هنر آموخته است. وی با بهره گیری از محضر استادانی همچون محمدعلی زاویه، استاد محمد تجویدی و استاد عبدالله باقری و... مینیاتور و تذهیب معاصر را به خوبی درك كرد.

او سال های زیادی را به شاگردی استاد محمد تجویدی گذراند و دركارگاه هنری اش رمز و راز مینیاتور را به خوبی فرا گرفت. نظری طی چهل سال شاگردی استادان هنر و با پشتكار و تلاش بی وقفه، مهارت و قداست فوق العاده ای در اجزای كار هنری كسب كرد.

این هنرمند در ساخت و ساز مینیاتور و گل و مرغ، دستانی چیره و ورزیده دارد.

استاد نظری در سال های اخیر بیشتر تحت تأثیر دوست و یار دیرینه خود مرحوم رضا مافی دست به كاری جدید زده و تابلوی بسم الله را به شیوه خط نقاشی با قلم مو و رنگ و طلااندازی اجرا كرده كه بسیار موردتوجه قرار گرفته است.

استفاده از نقش پرنده و نگاره های مختلف در اجرای تابلوهای بسم الله از ویژگی های كاری او به شمار می رود. تكنیك و شیوه اجرایی این تابلوها نشانگر توان اجرایی استاد در عرصه هنرهای ملی و سنتی است.

استاد اسماعیل نظری با تكنیك گواش، آبرنگ، رنگ روغن، طلااندازی و ساخت و ساز كاملاً آشنا بوده و دستی قوی در اجرای كار دارد.

موزه هنرهای ملی در میدان بهارستان، خیابان كمال الملك، داخل ساختمان وزارت ارشاد واقع شده است.