تبیان، دستیار زندگی
از دوشنبه صبح 6 خرداد که فضاپیمای فونیکس روی مریخ فرود آمده است، دوربین HiRISE مستقر بر مدارگرد مریخ چند عکس فوق العاده از فونیکس تهیه نموده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عکاسی در مریخ: تصاویر استثنایی مدارگرد مریخ از فونیکس

از دوشنبه صبح 6 خرداد که فضاپیمای فونیکس روی مریخ فرود آمده است، دوربین HiRISE مستقر بر مدارگرد مریخ چند عکس فوق العاده از فونیکس تهیه نموده است. تصویر قبلی را در این خبر ملاحظه فرمودید. در اینجا چند تصویر دیگر که توسط وی تهیه شده است ارائه می گردد.

عکاسی در مریخ: تصاویر استثنایی مدارگرد مریخ از فونیکس

این تصویر، فونیکس را به همراه تمام تجهیزاتش در منطقه ی قطبی شمال مریخ نشان می دهد. چتر نجات (پایین چپ) به راحتی در این تصویر قابل تشخیص است و همچنین پوکه ی پشتی که همچنان به چتر متصل است. دو اثر سیاه سمت راست به علت برخورد حفاظ حرارتی فضاپیما با سطح سیاره  که از ارتفاع 10 کیلومتری رها شده بود، بوجود آمده است.  و خود فونیکس در بالا چپ تصویرقرار دارد که دو صفحه ی خورشیدی آن بخوبی دیده می شود.

برای اینکه مقیاس تصویر را بهتر بتوانید درک کنید، باید بدانید که صفحات خورشیدی حدود 5ر5 متر قطر دارند و چتر نجات و مریخ نشین حدود 300 متر از هم فاصله دارند.

فونیکس
فونیکس به همراه دو صفحه ی خورشیدی اش
چتر
چتر نجات و پوکه ی پشتی (Backshell)
سقوط با چتر نجات
یک تصویر کامپیوتری از فونیکس در حال سقوط روی مریخ با چتر نجاتش

تمامی این تصاویر 22 ساعت پس از فرود فونیکس بر سطح مریخ تهیه شده است.

تصویر بسیار زیبای بعدی، فونیکس را در حال فرود روی سطح مریخ نشان می دهد، در حالی که دهانه ی هیمدال Heimdall  نیز در پشت فونیکس دیده می شود. در واقع فونیکس در کنار این دهانه و نه در داخل آن فرود آمد. این دهانه 10 کیلومتر قطر دارد و فونیکس بنظر می رسد در بالای این دهانه آویزان است ولی حدود 20 کیلیمتر جلوتر از آن قرار دارد.

فونیکس بر فراز دهانه مریخی
فونیکس بر فراز دهانه ی هیمدال

منبع:

PHOENIX MARS LANDER

http://www.jpl.nasa.gov/news/phoenix/images.php?fileID=9448

ترجمه:

ا.م.گمینی

اخبار قبلی مرتبط با فونیکس:

یک عکس واقعی از فونیکس در حال فرود

گالری اولین تصاویر فونیکس از مریخ

فونیکس با موفقیت روی مریخ فرودآمد!!