تبیان، دستیار زندگی
دقیقا محاسبه نشده است كه عملكرد امام خمینى در ده سال گذشته تا چه حد در جهان اسلام اثر گذاشته است. .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگرش استراتژیك امام در مطبوعات جهان

امام خمینی

هفته نامه میدل ایست:

دقیقا محاسبه نشده است كه عملكرد امام خمینى در ده سال گذشته تا چه حد در جهان اسلام اثر گذاشته است.

ولى شكى نیست كه ترس از همین مساله باعث‏شد تا صدام به ایران حمله كند و جنگى 8 ساله آغاز شود.

اشپیگل:

حمایت‏سراسرى از امام خمینى بیشتر به دلیل زندگى بى تجمل او بود. فقط امام خمینى بوده است كه به اعتراف حتى دشمنانش در تمامى عمرش یك زندگى همراه با تواضع و محقر و دور از هرگونه تمایلات و تجملات دنیوى داشته و كوچكترین لكه سیاهى در شرح حال زندگى‏اش دیده نمى‏شود. آیت الله خمینى در ده سال قدرتش توانست همه چیز را به تحرك وادارد و با وجودى كه بنیادگرایى اسلامى قبل از او نیز وجود داشت، وى توانست آن را از مراكش تا اندونزى به یك نیروى سیاسى انقلابى تبدیل كند كه رژیمهاى مادى گرا و غیر روحانى را در فشار قرار دهد و حكام نفتى و ریاكار در خلیج فارس را به لرزه در آورد.

نگاهى به رویدادهاى گذشته نشان مى‏دهد تا به روشنى دریابیم كه آیت الله خمینى اهمیت استراتژیكى ایران را در معادله خاورمیانه بهتر از پرزیدنت كارتر ارزیابى كرده است. امریكا توجه نكرد كه ایران بالقوه، نقطه ضعیف سیستم منیت‏بین المللى اوست، ولى آیت الله خمینى این معنى را به روشنى دیده است. پیروزى او در تهران، فقط مرحله آغازین موجبى انقلابى بوده است كه وى امید دارد به سراسر منطقه كشیده شود. كارتر و مشاورانش پدیده خمینى را فقط دریافت ملى آن در نظر گرفتند. از این پس مسلم است كه ممالكى، از مصر و اسرائیل گرفته تا عربستان سعودى و عراق و امارات خلیج فارس، باید پى آمدهاى انقلاب ایران را تحمل كنند.

ویلیام لوئیس - مایكل لدین

شكست رسواى امریكا

بنوشته این روزنامه، اقدامات مداوم وى او را به دشمن شماره یك امریكا تبدیل كرد و به امریكاییان این درس را داد كه نمى‏توان رهبران جهان سوم را فقط به دست راستى یا دست‏چپى تقسیم كرد.

(امام) خمینى همچنین ثابت كرد رهبرانى مى‏توانند پیدا شوند كه در فراسوى آنچه امریكا به عنوان كانالهاى فشار بر حكومتهاى جهان مى‏شناسد، بایستند.

روزنامه میانه رو "لاسویس" چاپ ژنو:

در سرمقاله‏اى نوشت میلیونها مسلمان شیعه در مرگ آیت‏الله خمینى به سوگ نشستند. اما غرب بیش از آنكه متاثر و متاسف باشد احساس آسودگى مى‏كند.

بى. بى. سى: آیت الله خمینى یكى از قدرتمندترین رهبران خاورمیانه در قرن اخیر بود او از سوى بنیادگرایان در سراسر جهان اسلامى به عنوان رهبر معنوى انقلاب اسلامى مورد احترام و تحسین بود.

اما بسیار كسان در غرب به او به چشم یك عارف خطرناك كه در آرزوى گسترش جهانى اسلام است مى‏نگریستند.

بى. بى. سى: صرف نظر از اندوهى كه ممكن است از مرگ هر انسانى پیدا شود و یا احترامى كه ما در غرب براى مردممان قائلیم این را نباید ناگفته گذاشت كه در مغرب زمین كسان بسیارى هستند كه پس از درگذشت آیت‏الله نفس راحتى خواهند كشید و خوشحال خواهند شد كه آیت‏الله دیگر زنده نیست.

رادیو امریكا: برخى از ایرانیان تبعیدى امیدوارند و پیش‏بینى مى‏كنند كه رژیم ایران به زودى زیر فشار جدال درونى بر سر تصاحب قدرت از یكسو و فشار مشكلات اقتصادى مملكت و نارضاییهاى اجتماعى كه از نتایج جنگ با عراق است، سقوط خواهد كرد.

امام خمینی

خبرگزارى آلمان غربى:

مرگ (امام) خمینى ایران را در آستانه یك جنگ قدرت قرار داده است.

تهران - خبرگزارى آلمان - 14/3/1368

آیت‏الله روح‏الله خمینى رهبر مذهبى ایران شنبه شب درگذشت و كشورش را در معرض یك جنگ قدرت فاجعه‏آمیز قرار داد.

رادیو امریكا:

بسیارى از شخصیتهاى سیاسى ایرانى در تبعید گفتند كه درگذشت آیت‏الله بدون تردید به بى ثباتى بیشتر در ایران منجر خواهد شد و بعضیها پیش‏بینى كردند كه ممكن است این امر به جنگ داخلى بیانجامد.

روزنامه "الاخبار" نوشت كه امریكا انتظار بروز یك جنگ داخلى را در ایران دارد.

واشنگتن - خبرگزارى جمهورى اسلامى - 17/3/1368

مقامات و كارمندان امریكایى در یك اقدام احتمالا حساب شده در اظهار نظرات خود پیرامون رحلت رهبر كبیر انقلاب اسلامى، "جنگ قدرت داخلى و دوران ناآرام و شلوغى" را براى ایران پیش‏بینى نموده‏اند.

پاریس - خبرگزارى آلمان - 16/3/1368

جانشینان آیت‏الله خمینى با سرعتى كه خیلى از ناظران را متعجب كرده در صدد برآمده‏اند تا اختلافات خود را كنار گذارند و در برابر آنچه كه بعضى كارشناسان آن را به عنوان یك آینده نامطمئن براى جمهورى اسلامى توصیف مى‏كنند مشتركا تلاش كنند.

روزنامه انگلیسى ایندیپندنت:

به ندرت اتفاق مى‏افتد كه یك مرد به تنهایى بتواند مسیر تاریخ را عوض كند لكن این درست همان كارى بود كه آیت‏الله خمینى از عهده آن برآمد.

روزنامه ترك زبان گارته:

به نوشته این روزنامه "امام خمنى با حركت انقلابى خود در دل دنیاى غرب خوف و وحشت آفرید اما در میان ملت‏خود مظهر آنچنان عشق و مهرى بود كه امروز پنجاه میلیون ایرانى در غم رحلت او در ماتم فرو رفته است.

تلویزیون نروژ: دوشنبه شب در مشروح اخبار خود ضمن نشان دادن صحنه‏هایى از میلیونها عزادار ایرانى در تهران گفت تعداد عزاداران و سوگواران رحلت امام خمینى بیش از جمعیت مراسم عاشورا و تاسوعاى سال 1357 تهران و لحظات ورود امام است.

اكونومیست:

مراسم تدفین امام را سوگوارى بى سابقه توده‏هاى ایرانى در غم رحلت رهبرشان خوانده است.

ارگان اتحادیه سوسیالیستهاى یوگسلاوى:

در شماره‏هاى قبلى خود در یك سلسله مقالات از حضور توده عظیم مردم در مراسم تشییع پیكر مطهر امام خمینى شدیدا ابراز تعجب كرد و غم فراوان مردم و راههاى ابراز آن را در این مراسم مرتجعانه توصیف نمود. نویسنده مقاله حتى حضور هلیكوپتر در مراسم تشییع را محل تلاقى دنیاى مدرن و كهنه دانست و آن را بسیار تعجب برانگیز توصیف كرد.

تانیوگ خبرگزارى دولتى یوگسلاوى:

اوضاع تهران پس از انتشار خبر رحلت امام خمینى را آرام توصیف كرد اما نوشت در شمال تهران زنان و مردان عزادار و سیاهپوش فراوانى به چشم مى‏خورند.

نیویورك تایمز:

در مقاله‏اى تحت عنوان دوران بعد از جذبه در ایران نوشته است: در صفحه تلویزیون در گذشته هیچ‏گاه سابقه نداشته بود كه انبوهى از مردم تا این حد هیجان زده شده باشند كه در عمل حتى قسمتى از كفن آیت‏الله را پاره كنند این تصویرى بود كه انسان را به یاد عزاداریهاى دوران ایمان مى‏انداخت.

نیویورك پست: صحنه‏هاى عزادارى تهران نشانه‏اى است‏بر اینكه نفوذ خمینى از ایران به این زودیها رخت‏برنمى‏بندد.

سفیر سابق اسرائیل در ایران:

" (امام) خمینى معرف افراطیگرى شیعه بود كه اسلام متعصبانه را به مرزهاى ما آورد. اما این به این معنى نیست كه این تلقى از اسلام به زودى محو خواهد شد. "

"بى نظیر بوتو" نخست وزیر سابق پاكستان

"جمهورى اسلامى ایران براى ما از اهمیت‏بسیارى برخوردار است. پیامهاى امام خمینى در آینده نیز چراغ هدایت مسلمانان است و ملتهاى مسلمان در آینده نیز از پرتو نورانى افكار و اندیشه‏هاى والاى حضرت امام استفاده خواهند كرد. من ایران را كشور خودم مى‏دانم، همان‏گونه كه پاكستان مسلمان نیز كشور ایرانیها است. هیچ چیز بیشتر از این ما را خوشحال نمى‏كند كه ایران به عنوان یك كشور موفق قدرتمند در منطقه مطرح باشد. "

منبع: سایت مرکز حفظ و نشر آثار امام خمینی