تبیان، دستیار زندگی
با آگاهی از اعترافات تحلیل گران و شخصیت های سیاسی و فرهنگی غرب در زمینه جامعیت و توان مندی اسلام, می توان به بخشی از علل رویكرد گسترده جوامع غربی به اسلام دست یافت و آن را مورد تحلیل دقیق تری قرار داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آن ها هم زبان به اعتراف گشودند!

با آگاهی از  اعترافات تحلیل گران و شخصیت های سیاسی و فرهنگی غرب در زمینه جامعیت و توان مندی اسلام, می توان به بخشی از علل رویكرد گسترده جوامع غربی به اسلام دست یافت و آن را مورد تحلیل دقیق تری قرار داد.

امام خمینی

1) كلاوس كینكل وزیر اسبق امور خارجه آلمان اخیراً طی مقاله ای كه در مطبوعات این كشور به چاپ رسیده است با تصریح به این واقعیت كه:

موضوعاتی از قبیل جدایی دولت از جامعه و جدایی دین از سیاست كه در عنصر روشنگری قرن 18 در اروپا مطرح شد در مورد اسلام صدق نمی كند   می نویسد:

اسلام پاسخ های روشنی به مسائل مختلف داده و این دین از یك سیستم فكری عملی منسجمی برخوردار است, اسلام نه تنها دینی است كه مداوم قلمرو و دامنه خود را توسعه می دهد بلكه توانایی حضور اجتماعی این دین در جوامع بشری روبه افزایش است.

2) پرفسور برنارد لوئیس از دانشگاه برینستون آمریكا نیز طی سخنرانی در همایش  اسلام در اروپای غربی اظهار داشت: آن گونه كه امروز در غرب فهمیده می شود اسلام تنها یك رشته اعتقادات فردی نیست بلكه یك نظام قوانین متنوع است.

3) پرفسور خوزه مارتینز رئیس دانشكده تاریخ باستان دانشگاه كمبلوتنسه و عضو هیئت علمی آكادمی تاریخ رئال مادرید با تذكر این مطلب كه گرچه من اروپایی هستم اما بی طرف صحبت می كنم اظهار داشت:

اسلام دینی كامل است و جامع با تمام قوانین صحیح زندگانی, من شخصاً قرآن را پنج بار مطالعه كرده ام در سطر سطر آن قانون و ثبات دیده می شود و از آن گذشته به نظر من اسلام دینی بسیار آسان و فهمیدنی است و... ولی شما می بینید در مسیحیت به اندازه ای روایات گیج كننده است كه گاهی یك كشیش هم سرنخ تثلیث را از دست می دهد.

وی افزود:  در نهایت در مسیحیت به یك مذهب می رسید ولی در اسلام مجموعه قوانین خواهی رسید.

4) تحلیلگر روزنامه اسپانیایی ا.ب.ت در این زمینه می نویسد:

اسلام دینی اجتماعی است كه حتی می تواند مانند ایران تبدیل به حكومت شود مفاهیم اسلام واضح و روان است.

5)  هربرت هیل رینگ هاوس   نویسنده غربی هم در مقاله ای تحت عنوان  شكوفایی اسلام   با بیان اینكه:  قرآن كتاب دستورالعمل های فردی و فقط برای آخرت نیست   می نویسد:  قرآن زندگی جمعی انسان ها را در این جهان نیز براساس دستورالعمل های خدایی سروسامان می دهد.

6) هری سیناین (Harryscnein): سیاست مدار سرشناس سوئد, طی مقاله ای در روزنامه dn با عنوان  مذهب و سیاست   ضمن طرح این واقعیت كه:  اسلام كه در قرون اخیر برای غربی ها ناآشنا شده بود با درگیری اسرائیل با مسلمانان و انقلاب اسلامی ایران سرزبان ها افتاده است   می نویسد:

اسلام تنها یك مذهب نیست بلكه یك جنبش سیاسی است و حضرت محمد(ص) تنها یك پیامبر نبود یك سیاست مدار و یك سردار نظامی نیز بود.

7)پرفسور  دانل هول سینگر  سخنران كنفرانس بررسی تاثیرات اسلام در شمال آفریقا، نتیجه تحقیقات خود را پیرامون اسلام این گونه ابراز می دارد:

اسلام تنها یك مذهب نمی باشد بلكه یك اسلوب زندگانی است, دین اسلام و حكومت با هم توام و مخلوط هستند.

8) مورهود كندی، متخصص با سابقه مركز مطالعات عربی و خارجی ایالات متحده آمریكا (كه مدیران و تجار را در رابطه با فرهنگ های سایر ملل تعلیم می دهد) و رئیس  بنیاد كندی   در نیویورك, با پیش بینی این امر كه  اسلام به زودی به عنوان مهم ترین گروه مذهبی در آمریكا بعد از مسیحیت ظهور خواهد كرد  , در تشریح علل و عوامل رویكرد گسترده بین المللی به اسلام و جذابیت های این دین جهانی گفت:

ما باید بپذیریم كه اسلام مانند مسیحیت تنها یك دین و اعتقاد نیست بلكه علاوه بر آن یك سیستم سیاسی نیز بوده و حقوق خاص خود را دارد, ضمناً دین اسلام طریقه ای است برای زندگی كردن.

وی اضافه نمود:  من به عنوان یك دانشجوی دانشگاه هاروارد قوانین وراثت در اسلام را با قوانین ایالت خود مقایسه نمودم و از اینكه قوانین اسلام بسیار انسانی تر بوده و روابط خانوادگی را در نظر گرفته است در شگفت ماندم!

9) تحلیلگر و نویسنده روزنامه كریستین مانیتور با بیان تلقی غالبی كه از اسلام در دهه های اخیر خصوصاً پس از قیام امام خمینی در اذهان عمومی پدید آمده می نویسد:  اسلام به عنوان دارویی برای دردهای روحی و كیمیایی   برای رفع مشكلات سیاسی و اقتصادی است, اسلام از آغاز ظهور برخوردی جامع و كامل با همه وجوه ابعاد زندگی در پیش گرفت و با زندگی شخصی افراد به همان اندازه سروكار دارد كه با حیات اجتماعی آنان دارد.

در عصر با بركت امام خمینی(ص) به نحو روزافزونی این باور در میان اندیشمندان و صاحب نظران بین المللی- و به ویژه غربی- رسوخ می نماید كه:

جوهره اسلام با شرایط و احوال (مختلف) انسانی قابل انطباق است و ایمان و اطمینان خلل ناپذیری كه به آدمیان می دهد آنان را از سرگشتگی و پوچی تمدن امروز مصون می دارد  .

بر گرفته از كتاب عصر امام خمینی

(میر احمد رضا حاجتی )