تبیان، دستیار زندگی
آیت الله جوادی آملی با تأكید بر تحول در حوزه علمیه، شناسایی استعدادها را از سوی مدیریت حوزه، خواستار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حوزه و مديريت تحول

آيت الله جوادي آملي: مديريت و شوراي عالي حوزه استعدادهاي حوزه را شناسايي كنند

جوادی

آيت الله جوادي آملي با تأكيد بر تحول در حوزه علميه، شناسايي استعدادها را از سوي مديريت حوزه، خواستار شد.

به گزارش خبرگزاري رسا،‌ آيت الله عبدالله جوادي آملي، استاد سطح عالي حوزه علميه قم، نهم خرداد ماه در دهمين همايش سالانه اساتيد سطح عالي و خارج حوزه علميه قم در مدرسه عالي دارالشفا، با اشاره به سخنان مقام معظم رهبري در جمع فرهيختگان و نخبگان حوزه علميه قم، درباره تحول در حوزه گفت: تحول شامل دو بخش محتوا و روش است.

اين مفسر برجسته قرآن در ادامه افزود: منظور از محتوا و روش همان محتوا و روش علمي است، اما اداره پرونده‌ها،‌ شهريه‌ها، كيفيت رفع نيازها و نيازمندي‌هاي حوزه، راه خاص خودش را دارد و آن هم بايد از نظر محتوا و روش بحث شود.

اين استاد عالي حوزه علميه قم عمده تحول و شكوفايي حوزه را در بخش محتوا و روش خواند و اظهار داشت: علوم حوزوي بايد بخشي از آن به علوم محكمه برگردد، يعني اعتقادات، ‌حكمت، كلام،‌ شيعه شناسي، علم و حديث و مانند آن كه آيه محكمه وابسته به زيربناي اعتقادي است.

استاد نمونه حوزه علميه قم با بيان اين كه بخشي از حوزه بايد به فقه و بخشي هم به اخلاق و حقوق بپردازد، ‌تصريح كرد: اگر آيه محكمه و سنت قائمه را تنها به فقه و اصول معنا كنيم، نتيجه خاصي نخواهيم گرفت، بايد حوزه در سه عنصر محوري «آيه محكمه»، «فريضه قائمه» و «سنت عامله» برنامه محتوايي داشته باشد.

آيت الله جوادي آملي به تحول در روش‌ها اشاره كرد و اظهار داشت: خطر بسيار به بخش روش است، بنابر اين بايد در اصول و منطق، در حد اعلا مجتهد داشته باشيم؛ زيرا روش بهره برداري از قرآن و روايت را اصول مشخص مي‌كند و كيفيت سازماندهي اين روش را منطق بيان مي‌كند.

وي در ادامه سخنانش افزود: ما در حال حاضر در دالان انتقالي از سنت به شكوفايي قرار داريم، عده‌اي در اين دو دهه به عنوان اصلاح طلب، قرائت مختلف، قبض و بسط و مانند آن را از قرآن و روايات برداشت كردند.

اين مفسر بزرگ قرآن با اشاره به اين كه شش نظر مستقيم درباره قرآن كريم مطرح است، يادآور شد: برخي قرآن را محصول فكر موحدانه رسول اكرم(ص) مي‌دانند، برخي قرآن را محصول فهم هستي شناسي رسول گرامي و برخي معاني قرآن را ساخته خدا و الفاظش را از خود پيامبر مي‌دانند و گروهي قرآن را مخلوق بنده مي‌دانند و به جهت اتحاد بنده و خالق، آن را حرف خدا مي‌دانند.

آيت الله جوادي آملي تأكيد كرد: حوزه اگر آيه محكمه، فريضه قائمه و سنت عامله را به فقه و اصول معنا كرد، دستش خالي مي ماند و تربيت اساتيدي چون علامه طباطبايي و علامه اميني ممكن نخواهد بود.

اين استاد علوم عقلي حوزه علميه قم ابراز كرد: بايد بخش محتواي حوزه، پايه محكمه‌اي داشته باشد، و داراي متخصصان خوب محكمه، قائمه و عامله باشد؛ زيرا همه طلاب تنها براي فقه و اصول نبايد تربيت شوند.

وي با اشاره به اين كه در گذشته، طلاب در تمام رشته‌ها، قرآن، رمل، حديث و... متخصص بودند، تصريح كرد: ولي اكنون با توجه به برنامه مركز مديريت حوزه علميه، طلاب تنها به مباحث فقه و اصول مي‌پردازند.

آيت الله جوادي آملي با اشاره به حضور مدير حوزه علميه و اعضاي شوراي عالي حوزه گفت: مديريت و شوراي عالي حوزه بايد همه استعدادها را شناسايي كنند و به برنامه‌ريزي در بخش محتوايي و روشي بپردازد.

اين مفسر بزرگ قرآن در بخش ديگر سخنان خود اظهار داشت: برداشت و قرائت ما اين است كه اگر ما سامان و سازماني اساسي حجت مدار نداشته باشيم، به سرنوشت تلخ عصر شيخ طوسي مبتلا مي‌شويم.

اين استاد عالي حوزه علميه قم افزود: مرحوم شيخ طوسي، چون زير نظر سيد مرتضي تربيت شد، فردي چنين شاخص شد؛ زيرا سيد مرتضي مدير خوبي بود كه پس از برادرش شيخ رضي، بخش وسيعي از حوزه ها را به عهده گرفت و با امكانات مالي‌ كه در دست داشت، روستايي را وقف خريد كتاب طلاب حوزه علميه نجف كرد.

وي به نقل از مرحوم بحر العلوم گفت: زماني كه سيد مرتضي رياست و زعامت حوزه علميه نجف را داشت،‌ استعدادها را شناسايي كرد، نبوغ را ارزيابي كرد و به طلبه‌اي ماهي دوازده دينار و به ديگري هشت دينار داد؛ ديگر طلاب را نگذاشت در تعطيلي ها به منبر بروند و فراغتي براي آن‌ها نبود،‌ ضعف مالي هم نداشتند.

آيت الله جوادي آملي با بيان اين كه هركسي نمي‌تواند مجتهد شود،‌ اظهار داشت: شوراي عالي حوزه وظيفه دارد، استعدادها را شناسايي كند و بداند اگر سيدمرتضي ماهي دوازده دينار شهريه نمي‌داد، ‌چنين افرادي تربيت نمي‌شدند و اگر مديريت سيدمرتضي نبود، ابن برّاج و شيخ طوسي تربيت نشده بود.