تبیان، دستیار زندگی
در مطالب قبلی مربوط به هرم غذایی برای شما توضیح داده شد که برای حفظ سلامتی بدن باید روزانه حداقل 5 واحد میوه و سبزی مصرف کنید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

میوه و سبزی؛ تازه یا کنسرو شده و یا فریز شده

سبزیجات

در مطالب قبلی مربوط به هرم غذایی برای شما توضیح داده شد که برای حفظ سلامتی بدن باید روزانه حداقل 5 واحد میوه و سبزی مصرف کنید. اکنون این سوال پیش می آید که "آیا مهم است که این میوه ها و سبزی ها همگی تازه باشند؟"

مصرف میوه ها و سبزی های تازه که بلافاصله بعد از چیدن خورده می شوند، معمولا بهترین حالت می باشد. اما همان طور که می دانید همیشه امکان پذیر نیست که محصولات را به صورت تازه از کشتزارها یا مزارع تهیه نماییم.

مطلب دیگر این است که تغییرات فصلی موجب می شود که همه انواع میوه ها و سبزی ها همیشه در اختیار ما نباشد، پس ناچار هستیم از کنسرو سبزیجات و یا سبزیجات منجمد استفاده نماییم.

فرآورده های فریز شده در مقایسه با فرآورده های کنسرو شده دارای ارزش تغذیه ای بیشتری می باشند، یعنی خواص محصولات فریز شده تقریبا شبیه محصولات تازه است. در حالی که محصولات کنسرو شده، قسمت اعظم ویتامین ها و مواد معدنی خود را طی فرایندهای حرارتی از دست می دهند.

سبزیجات

با همه این ها، مشخص شده است که سه نوع از سبزی ها وقتی به صورت کنسرو شده در می آیند، مقدار فیتوکمیکال های مفید(رنگدانه های گیاهی) در آن ها بالاتر از وقتی است که تازه مصرف می شوند. این سه محصول عبارتند از: کنسرو ذرت، هویج و گوجه فرنگی.

به عنوان مثال بر اساس تحقیقات مشخص شده است که خاصیت آنتی اکسیدانی گوجه فرنگی یا هویج پخته از نوع خام آنها بیشتر است.

از دیگر فواید فرآورده های فریز شده و کنسرو شده می توان به مدت ماندگاری بیشتر و طولانی تر این محصولات و در دسترس بودن آن ها اشاره کرد، به طوری که هر وقت بخواهید می توانید آن ها را به عنوان افزودنی آماده به غذای اصلی تان اضافه نمایید و برای تهیه شام یا نهارتان از آن ها استفاده نمایید.

در پایان باید گفت اگر شما جزء آن دسته از افراد هستید که بیشتر از میوه ها و سبزی های کنسرو شده یا منجمد استفاده می کنند، حتما برچسب روی مواد غذایی آماده را بخوانید تا مطمئن شوید آن محصول حاوی نمک و قند زیادی نمی باشد.

مریم مرادیان نیری- کارشناس تغذیه

*مطالب مرتبط:

از مصرف میوه و سبزی غافل نشوید

هویج پخته مغذی تر است

برای دریافت لیکوپن گوجه فرنگی پخته بخورید

چه بخوریم تا سالم بمانیم(1) و (2)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.