تبیان، دستیار زندگی
ادامه ی پاسخ به سؤالات شایع شما راجع به بهداشت دهان و دندان در 8 سال اول زندگی از زبان یک دندانپزشك...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پوسیدگی دندان کودک باید پُر شود؟

مسواک کردن کودک

ادامه ی پاسخ به سؤالات شایع شما راجع به بهداشت دهان و دندان در 8 سال اول زندگی از زبان یک دندانپزشك.

چشم بستن برای چند ماه

- بچه من 6 سال دارد و یکی از دندان های شیری پیشین بالای او پوسیدگی دارد. می خواستم بدانم با توجه به اینکه تا یك سال دیگر دندانش خواهد افتاد و با توجه به هزینه های بالای دندانپزشکی، اصلاً لازم است دندانش پر شود؟

پاسخ) در مورد پوسیدگی دندان ابتدا باید توجه داشت که این موضوع می تواند یک اخطار باشد، اخطار برای عدم رعایت بهداشت دهان. در عین حال پوسیدگی خود محلی عفونی است که میزان باکتری های پوسیدگی ‌زا را در دهان افزایش می دهد. پس لازم است با مشاهده ی اولین پوسیدگی، مراقبت بیشتری در مورد بهداشت دهان داشته باشیم تا دندان های دیگر دچار پوسیدگی نشوند.

نکته دوم اینکه اگر دندان شیری پوسیده منجر به آبسه شود، می تواند باعث آسیب به دندان دائمی ای شود که زیر آن وجود دارد، پس در این گونه موارد، باید حتماً به دندانپزشک مراجعه کرد؛ البته برای رفع نگرانی در مورد هزینه های بالای دندانپزشکی، باید این نکته را متذکر شد که اگر پوسیدگی دندان شیری بسیار جزئی باشد یا کمتر از 6 ماه دیگر به افتادن دندان مانده، می توان با شرط رعایت دقیق‌تر بهداشت دهان، از پر کردن دندان صرف‌ نظر کرد؛ البته تشخیص این دو مورد فقط از عهده دندانپزشک برخواهد آمد، چرا که گاهی اوقات، ظاهر دندان پوسیدگی کوچکی دارد، اما پوسیدگی از زیر به قسمت های داخلی تر نفوذ کرده است. در این موارد، ممکن است مادر بر مبنای ظاهر دندان این طور نتیجه‌گیری کند که پوسیدگی جدی نیست، اما زمانی متوجه اشتباه خود شود که به عصب برسد. پس در این موارد به هیچ‌عنوان خودتان تصمیم نگیرید.

بی‌دندانی از نوع موقت

- دندان شیری آسیای اول پسر4 ساله من پوسیده شده است. می خواستم بدانم اگر دندان او را بکشیم، آیا در زودتر در آمدن دندانش تأثیری دارد؛ شاید به این وسیله مجبور به تقبل هزینه های درمان نباشیم؟

پاسخ) دندان های شیری آسیای اول، تقریباً در محدوده 9 تا 10 سالگی می افتند و به ‌جایشان دندان های دائمی درمی آیند. اگر دندان شیری پسر شما در 4 سالگی کشیده شود، نه ‌تنها به زودتر درآمدن دندان دائمی كمكی نمی کند، بلکه آن را به تأخیر هم می اندازد، در عین‌حال که می‌ تواند عوارض دیگری نیز داشته باشد.

مهم ترین مسئله در زمانی که این دندان در سنین پایین کشیده شود، پر شدن جای خالی آن توسط دندان های مجاور، قبل از درآمدن دندان دائمی است. در این وضعیت، در سنین بالاتر نیاز به ارتودنسی خواهد بود که البته هزینه‌اش بیش از ترمیم دندان می شود. مشکل دیگری که با کشیدن دندان به وجود می آید، ایجاد اختلال در جویدن کودک است.

پس اگر متوجه پوسیدگی دندان آسیای کودک خود شدید، در اولین فرصت به دندانپزشک مراجعه کنید تا درمان لازم در مورد آن صورت بگیرد. توجه داشته باشید که گاهی اوقات پوسیدگی دندان طوری است که لازم می شود از روکش استفاده شود.

در مواقعی نیز با دیر مراجعه کردن به دندانپزشک، ممکن است چاره ای جز کشیدن دندان نباشد؛ البته معمولاً در این شرایط، بهترین گزینه جهت جلوگیری از عوارض بعدی، استفاده از فضای نگهدارنده بعد از کشیدن دندان است. استفاده از این وسیله به همکاری والدین کودک نیاز دارد تا نتیجه مناسب را بدهد.

اگر دندان شیری آسیای اول کودک 7 تا 8 ساله ای دچار پوسیدگی شدید باشد و امکان ترمیم وجود نداشته باشد، با توجه به نزدیک بودن نسبی زمان درآمدن دندان های دائمی، می ‌توان با نظر دندانپزشک، دندان پوسیده را کشید. در این سن، کشیدن دندان می ‌تواند باعث رویش سریع تر آن شود.

آبنبات خوردن کودک

رؤیای همیشگی شکلات

- کودک 4 ساله من عاشق شکلات و آب‌نبات است، اما با توجه به آنکه می گویند برای دندان بد است، من سعی می کنم به او ندهم. ولی از طرفی او بهانه‌گیری زیادی در این مورد می‌ كند. می خواستم بدانم اگر بعد از هر بار خوردن شکلات مسواک بزند، می توانم این خوراکی ها را به او بدهم؟

اینکه از این سن به فكر سلامت دندان های کودک خود هستید، بسیار خوب است، البته برای آنکه هم بچه‌ها بتوانند خوراکی های مورد علاقه ی خود را بخورند و هم سلامت دندان هایشان حفظ شود، راه های دیگری نیز جز مسواک زدن پی درپی در روز وجود دارد.

مهم ترین نکته‌ درباره ی تاثیر خوراکی های شیرین در پوسیدگی دندان، دفعات زیاد مصرف است، برای همین یک راه پیشگیری از عوارض خوردن شیرینی جات، اختصاص دادن زمانی خاص برای خوردن شیرینی است، به این معنی که به ‌عنوان مثال ساعت 10صبح را ساعت خوردن شیرینی، شکلات و آب‌نبات قرار دهید و در آن زمان خوردن آن را آزاد بگذارید. بعد از آن نیز اگر دهان به ‌خوبی با آب تمیز شود، کفایت می کند.

راه دیگر این است که بعد از وعده ی غذای اصلی شکلات یا شیرینی بخورید. این کار چند فایده دارد: اول آن که چون کودک غذا خورده، اشتهای کمتری برای خوردن شیرینی دارد. در ضمن چون در همان زمانی که دندان‌ها در معرض مواد غذایی قرار می گیرند، در معرض شیرینی نیز قرار می‌ گیرند، آسیب کمتری متوجه دندان ها می ‌شود.

در ضمن با حداکثر 3 بار مسواک زدن نیز بهداشت دهان رعایت می شود. مسواک زدن بعد از صبحانه و شام دفعاتی هستند که نباید فراموش شوند. بعد از ناهار نیز اگر مسواک زده شود، بهتر است. در باقی ساعات روز بعد از خوردن مواد غذایی، شست‌وشوی دهان با آب خالی کفایت می کند.

نکته:

اگر کودکتان در وعده صبحانه آب میوه و نوشیدنی های اسیدی مثل پرتقال، گریپ فروت و سایر مرکبات را میل کند ، بهتر است قبل از صبحانه مسواک بزند، زیرا مسواک زدن دندان ها بعد از خوردن غذاها و نوشیدنی های اسیدی، باعث تخریب دندان ها می شود.

منبع: روزنامه همشهری

*مطالب مرتبط:

مراقبت از دندان های کودک

نیش زدن مرواریدهای نوزادی

دندان های كوچك، اما مهم

علت دندان درد

تغذیه و دندان های سالم کودک

چگونه مسواک می زنید؟

شناخت ساختمان دندان

مواد غذایی موثر در پوسیدگی دندان و جلوگیری از آن 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.