تبیان، دستیار زندگی
با وجود این كه حضرت فاطمه علیهاالسلام دختر رسول خدا بود و تصوّر مى‏شود كه در زندگى از رفاه نسبى برخوردار بوده، ولى بر خلاف تصور، آن بانوى صبور در زندگى با فقر و تنگدستى مواجه بود و دوران سختى را مى‏گذراند؛ به حدّى كه ابن سعد از مورخین اهل سنّت از قول على
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فقر و تنگدستى در زندگی حضرت زهرا علیهاالسلام

حضرت زهرا علیهاالسلام

با وجود این كه حضرت فاطمه علیهاالسلام دختر رسول خدا بود و تصوّر مى‏شود كه در زندگى از رفاه نسبى برخوردار بوده، ولى بر خلاف تصور، آن بانوى صبور در زندگى با فقر و تنگدستى مواجه بود و دوران سختى را مى‏گذراند؛ به حدّى كه ابن سعد از مورخین اهل سنّت از قول على علیه‏السلام نقل مى‏كند كه: «لَقَدْ تَزَوَّجْتُ فاطِمَةَ وَ مالی وَ لَها فِراشٌ غیرُ جِلْدِ كَبْشٍ ننامُ عَلَیْهِ بِاللَّیْلِ و نَعْلَفُ عَلَیْهِ النّاضِحَ بِالنَّهارِ و مالی وَ لَها خادِمٌ غَیْرُها(1)؛ همانا با فاطمه ازدواج كردم در حالى كه براى من و او هیچ فرشى نبود مگر پوست گوسفندى كه شب بر روى آن مى‏خوابیدیم و در روز به شتر آبكش خود بر روى آن علوفه مى‏دادیم و به جز این شتر خدمتگزارى نداشتیم.»

همچنین اسكافى از علماى معتزلى مذهب اهل سنّت مى‏نویسد: روزى حضرت على علیه‏السلام از فاطمه پرسید: آیا طعامى در خانه هست؟ فاطمه علیهاالسلام پاسخ داد: نه به خدا سوگند سه روز است كه براى خود و فرزندانمان حسن و حسین چیزى نداریم. على علیه‏السلام فرمود: پس چرا به من خبر ندادى. ایشان فرمودند: «إنّی لاَءَسْتَحْیى مِنْ رَبّی أَنْ أُكَلِّفكَ ما لاتَقْدِرُ عَلَیْهِ؛ من از خدایم شرم مى‏كنم از تو چیزى بخواهم كه توانایى آماده كردن آن را نداشته باشى.» در این هنگام على علیه‏السلام از خانه بیرون آمد و دینارى قرض گرفت. در میان راه مقداد را دید كه از شدت گرما آستین خود را بر روى سرش گذاشته بود، حضرت فرمود: «ما أَخْرَجَكَ فی هِذهِ الْحال و أَراكَ كَالْحیرانِ؛ چه چیزى در این حال (هواى گرم) تو را [از خانه] خارج نموده و اكنون تو را حیران و سرگردان مى‏بینم.» مقداد گفت: مرا معذور بدار و از من چیزى نپرس، ولى با اصرار آن حضرت گفت:

همانا دیدم كه فرزندانم از شدّت گرسنگى گریه و زارى مى‏كنند و من نتوانستم گریه آنها را تحمّل كنم. در این هنگام امیرمؤمنان على علیه‏السلام آن دینار را به مقداد داد و سپس به طرف مسجد آمد و بعد از این كه رسول خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آله از نماز فارغ شد ماجرا را براى ایشان تعریف نمود و به همراه ایشان به سوى فاطمه علیهاالسلام آمدند. هنگامى كه رسول خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آله وارد خانه شد فرمود: «هاتی ما عِنْدَكِ یا فاطِمَةُ، قال علیه‏السلام: فأَخْرَجَتْ الینا مائدةً عَلَیْها طَعامٌ طَیِّبٌ لَمْ أَرَ أَحْسَنَ مِنْهُ لَوْنا ولا أطْیَبَ رِیْحا؛ اى فاطمه آنچه را كه نزد توست بیاور.

على علیه‏السلام مى‏فرماید: فاطمه برایمان سفره‏اى گسترد كه در آن طعامى پاكیزه و طاهر بود كه تاكنون غذایى به خوش‎رنگى و خوشبویى آن ندیده بودم. در این موقع پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله به على علیه‏السلام فرمود: «هذا رِزْقٌ مِنَ الله‏ِ بَدَلُ دِینارِكَ(2)؛ این رزقى است از طرف پروردگار، عوض دینارى كه بخشیدى.»

پی‎نوشت‎ها:

1. الطبقات الكبرى، همان، ج8، ص22.

2. المعیار والموازنة، ابى جعفر اسكافى، تحقیق محمّد باقر محمودى، ص236.

منبع:

مجله مبلغان، شماره 56، علی تقوی .

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.