تبیان، دستیار زندگی
چهارشنبه شب در ورزشگاه گلسن كرشن شهرشالكه و در كشورآلمان ، دیدار فینال جام قهرمانان باشگاههای اروپا بین دو تیم موناكو فرانسه و پورتو پرتغال برگزار می شود . این دیدار حساس و مهم را كیم نیلسن ، داور مشهور و معروف دانماركی ، ق...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با تبیان به استقبال فینال جام باشگاههای اروپا بروید


چهارشنبه شب در ورزشگاه گلسن كرشن شهرشالكه و در كشورآلمان ، دیدار فینال جام قهرمانان باشگاههای اروپا بین دو تیم موناكو فرانسه و پورتو پرتغال برگزار می شود .

این دیدار حساس و مهم را كیم نیلسن ، داور مشهور و معروف دانماركی ، قضاوت خواهد كرد .

پورتو در كمین جامی دیگر


اكنون هفده سال از اولین و آخرین قهرمانی پورتو در جام باشگاههای اروپا می گذرد.

سال 1987 پورتو در فینال بایرن مونیخ را مغلوب كرد تا فاتح این جام معتبر اروپایی شود. اكنون شاگردان خوزه مورینیو این مربی خوش فكر پرتغالی برای فتح جامی دیگر، نقشه ها در سر دارند.

هنگامی كه پورتو در اولین دیدار اروپایی این فصل در خانه خود با سه گل مغلوب رئال شد حتی خوش بین ترین هواداران این تیم هم پیش بینی حضور تیمشان را در فینال نمی كردند و حالا پورتو یك پای این فینال رویایی است.

پورتو به همراه رئال پر ستاره، مارسی و پارتیزان بلگراد در گروهF این رقابتها قرار گرفت.

سه پیروزی، دو تساوی و یك شكست حاصل كار پورتو در مرحله اول این رقابتها بود و پورتو به عنوان تیم دوم گروهF بعد از رئال راهی مرحله بعد رقابتهای جام باشگاههای اروپا شد تا در برابر صدرنشین گروهE قرار بگیرد.

در دیدار رفت پورتو در ورزشگاه دراگا (استادیوم اختصاصی پورتو) با نتیجه 2 بر یك از سد سرخپوشان شهر منچستر گذشت و در حالیكه شاگردان فرگوسن در دیدار برگشت تنها احتیاج به یك پیروزی یك بر صفر برابر پورتو داشتند به تساوی یك بر یك تن دادند و بدین ترتیب شگفتیهای این جام آغاز شد. شیاطین سرخ مغلوب تیم یكدست و بازی روان پورتو شدند و از گردونه رقابتها حذف شدند.

آبی و سفیدپوشان پورتو در فصل2002-2003 با شكست سلتیك اسكاتلند در فینال ، به قهرمانی جام یوفا رسیدند . در افتخارات پورتو 19 قهرمانی لیگ ، 12قهرمانی جام حذفی و 13قهرمانی سوپرجام پرتغال به چشم می خورد.

در تاریخ باشگاه پورتو نامدارانی چون بابی رابسون و تومیسلاو ایویچ برروی نیمكت این تیم نشسته اند و بازیكنانی مانند فیگو و كوتو از این باشگاه به جهان فوتبال معرفی شده اند.

بدون شك درخشش بازیكنانی چون بنی مكارتی و دكو نقش بسزایی در صعود این تیم به مرحله بعد داشت. دكو بازیكن جوان پرتغالی پورتو كه در خط میانی ستون محكمی برای پورتو به حساب می آمد، امید اصلی پرتغال در جام ملتها محسوب می شود.

خیلی ها می گویند كه او مثل كاكا دارای شیوه بازی به مانند برزیلی هاست و بازیكنی بسیار با تكنیك است. شاید در آینده نزدیك شاهد حضور او همراه با تیم های مطرح فوتبال اروپا باشیم.

قهرمان فصل پیش جام یوفا با اعتماد به كار مربی جوان خود و با اتكا به مهره های نه چندان مشهور خود و حمایت پینتو داكاستا(رییس باشگاه) مزد بازی گروهی و روان خود را به اتفاق گرفتند تا راهی مرحله یك چهارم نهایی شوند.

در این مرحله پورتو باید به مصاف لیون می رفت. این تیم توانست لیون را با دو گل شكست دهد تا با خیالی راحت راهی لیون فرانسه شد و تساوی 2 بر 2 در فرانسه پورتو را به مرحله بعد فرستاد.

پورتو تنها یك دیدار تا فینال جام باشگاههای اروپا فاصله داشت و باید در برابر لاكرونیا قرار می گرفت. دپورتیوولاكرونیا دیگر شگفتی ساز این رقابتها كه میلان را در دیداری به یادماندنی حذف كرده بود.

دیدار رفت به میزبانی پورتو برگزار شد و توقف صفر بر صفر در خانه خودی نتیجه مطمئنی برای صعود نبود. اما مورینیو و شاگردانش در ریازو نشان دادند كه لایق حضور در این مرحله و فینال هستند. در دیدار برگشت پورتو موفق شد با گل درلی مهاجم ارزشمند خود و به لطف هنرنمایی های دكو ستاره این تیم دپورتیوو را هم در شهر لاكرونیا مغلوب كند تا برای رویارویی با شاگردان پرانگیزه دشان راهی شهر شالكه آلمان شود.

درخشش پورتو و نقش مورینیو دراین موفقیت باعث شد تا آبراموویچ مالك ثروتمند چلسی ،مورینیو را به لندن برده و هدایت این تیم را در فصل آینده به دست وی بسپارد.

دیدار فینال در شالكه مطمئناً دیداری به یادماندنی خواهد بود؛ دو تیم نه چندان مشهور اروپایی با دو مربی صاحب سبك و جوان. آیا پورتو می تواند به همراه مورینیو ، برای دومین بار جام قهرمانی باشگاههای اروپا را به پرتغال ببرد؟

موناكو، به جمع بزرگان خوش آمدی


سران موناكو و در راس آنها پیر سوار ( رییس باشگاه) در این فصل مزد اعتماد به مربی جوان و صاحب سبك خود را گرفته و پس از سه سال دشان جوان، این تیم را از رده پانزدهم لیگ فرانسه به بهترین فینال در تاریخ این باشگاه رساند و در مسابقاتی كه بزرگانی چون بایرن مونیخ، رئال مادرید، میلان و منچستر و خیلی از بزرگان قاره سبز قربانی شدند موناكو با كمال شایستگی به فینال رسید. فینالی كه در واقع فریاد حقانیت مربیان جوان و نوگراست.

دیدیه دشان كاپیتان اسبق تیم ملی فرانسه و یونتوس ایتالیا كه با این تیمها به قهرمانی جام جهانی ، جام ملتهای اروپا و جام باشگاههای اروپا دست یافته است ، پیشنهادات زیادی از باشگاههای بزرگ جهان داردكه از آن جمله می توان به تیم یونتوس اشاره كرد كه با رفتن لیپی به دنبال دشان می باشد .

موناكو این فصل بار دیگر این ادعای درست را به اثبات رساند كه ستارگان هیچ وقت تضمینی برای موفقیت تیم نیستند و آنچه در فوتبال امروز عامل موفقیت است اتحاد تاكتیكی، روحیه جنگندگی و انگیزه روانی تیم و بازیكنان است.

همین عوامل یاده شده باعث شد تا موناكو در مرحله یك چهارم نهایی لیگ قهرمانان در حالیكه دیدار رفت را با نتیجه 4 بر 2 مغلوب ستارگان رئال شده و در دیدار برگشت هم یك بر صفر از حریف عقب افتاده بود، با زدن سه گل به دور بعدی راه پیدا كرد و همه سران مغرور رئال را به فكر فرو برد.

موناكو در سال 1919 تاسیس شده است . درگذشته مربیان و بازیكنان بزرگی چون تیگانا ، كلینزمن، هانری و ترزه گه كار كرده اند .

اگر بخواهیم نگاهی كوتاه به عملكرد بازیكنان این تیم بیاندازیم درخواهیم یافت كه تك تك بازیكنان در حد بسیار عالی ظاهر شدند و البته در این میان فرناندو مورینتس مهاجم تیم چیز دیگری بود. مهاجمی كه این فصل به صورت قرضی از تیم رئال مادرید به موناكو پیوست تا با حضور قدرتمندش مسئولین مادرید را حیرت زده كند. به نظر می رسد رئالی ها بار دیگر در نظر دارند تا او را به برنابئو بازگردانند. اما در این میان پیشنهادات مختلفی از باشگاههای مطرح اروپا برای به خدمت گرفتن این بازیكن اسپانیایی مطرح شده است. كاپلو به شدت خواهان به خدمت گرفتن این بازیكن است چرا كه زمانی كاپلو در رئال مادرید مشغول به كار بود مورینتس یك بازیكن جوان محسوب می شد و كمتر كسی تصور می كرد این بازیكن بتواند به چنین جایگاهی برسد. البته نباید دراین میان از بازیهای زیبای روتن بازیكن فرانسوی این تیم در میانه زمین هم به سادگی گذشت. ژروم روتن بازیكن تیزپای موناكو این فصل به عنوان یكی از تاثیرگذارترین بازیكنان به همراه مورینتس تیمش را تا مرحله فینال همراهی كرد.

سفیدوقرمزپوشان موناكو این فصل در اكثر بازیها با سیستم 2-4-4 بازی را شروع می كرد و در حالی كه در حین بازی تنوع تاكتیكی این تیم بسیار زیاد بود و این موضوع باعث دردسرهای زیادی برای مربیان تیمهای مقابل می شد. همین امر باعث پیروزی پرگل موناكو در اكثر بازیهایش شد. تیم موناكو و نوع بازی در این فصل درسهای زیادی برای علاقمندان و سایر تیمها داشت و بدون شك باید این تیم را آغازگر تحولی جدید در فوتبال دانست و شاید بتوان به جرات گفت موناكو خاطرات آژاكس اوایل دهه هفتاد را برای فوتبالدوستان زنده كرد.

موناكو در راه صعود فینال متحمل سه باخت شد كه هر سه در زمین حریفان رخ داد و این در حالی بود كه این تیم فرانسوی در استادیوم لویی دوم ( ورزشگاه اختصاصی موناكو)هیچ گونه شكستی را در كارنامه اش ثبت نكرده است، تیمی كه در این راه بزرگانی چون رئال مادرید و چلسی را در كمال اقتدار از پیش رو برداشت.

موناكو در دور اول این رقابتها با دپورتیوو، آیندهوون و آاك آتن همگروه بود و با سه برد و دو تساوی و یك باخت در مجموع با 11 امتیاز به عنوان تیم اول به دور دوم صعود كرد در این مرحله موناكو به مصاف لوكوموتیو مسكو رفت كه در مجموع دو بازی رفت و برگشت با نتیجه 2 بر 2 و با احتساب گل زده در خانه حریف پیروز شده و به دیدار با رئال شتافت. دیدار رفت رئال- موناكو را مادریدی ها با نتیجه 4 بر2 از آن خود كردند اما در بازی برگشت این موناكو بود كه در یك بازی به یاد ماندنی3 بر یك از سد رئال گذشت تا در مرحله یك چهارم نهایی در مقابل چلسی قرار گیرد. موناكو هم چلسی را با نتیجه 5 بر 3 پشت سرگذاشت و حالا باید دید شاگردان دشان در دوئل با پورتو چه خواهند كرد؟ و آیا می توانند پس از سالها انتظار جام قهرمانی باشگاههای اروپا را به فرانسه ببرند و پرچم فرانسه را در آلمان برافراشته كنند؟