تبیان، دستیار زندگی
این حدیث را نیز بسیاری از محدثان شیعه و اهل سنن نقل كرده‏اند كه پیامبر فرمود: مَن آذاها فَقَد آذانی؛ هر كس او را آزار دهد مرا آزار داده است. وَ مَن اَغضبها فَقد اغضبنی؛ و هر كس او را خشمگین كند مرا خمشگین ساخته است. مَن سرها فقد سرنی؛ هر كس او را مسرور
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

محبت فراوان پیامبر به حضرت فاطمه علیهماالسلام

حضرت فاطمه علیهاالسلام

قال رسول الله:

اذا اشتقت الی الجنة قبلت نحر فاطمة؛ هنگامی كه شوق بهشت در دلم پیدا می‏شود گلوی فاطمه را می‏بوسم!

همه مورخان و راویان حدیث نوشته‏اند كه پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) نسبت به دخترش فاطمه‏ علیهاالسلام علاقه عجیبی داشت.

بدیهی است علاقه پیامبر تنها به خاطر رابطه پدری و فرزندی نبود، هر چند این عاطفه در وجود پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) موج می‏زد، اما تعبیرات و سخنانی كه پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) به هنگام اظهار علاقه نسبت به دخترش فاطمه‏ علیهاالسلام بیان می‏كرد، نشان می‏داد كه در اینجا معیارهای دیگری مطرح است. و:

این محبت از محبت‎ها جدا است                           حب محبوب خدا، حب خدا است‏

از میان روایات فراوانی كه در این زمینه رسیده است كافی است به چند روایت زیر كه در كتب معروف شیعه و اهل سنت آمده اشاره كنیم:

1- ما كانَ احدَ مِنَ الرِجالِ اَحَب اِلی رَسول الله مِن عَلی و لا مِنَ النِساءِ اَحَبَّ اِلیهِ مِن فاطمة؛ احدی از مردان نزد پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) محبوب‎تر از امیرمؤمنان علی‏ علیه‌السلام نبود و نه از زنان، محبوب‎تر از فاطمه علیهاالسلام.

جالب این است كه این حدیث را گروه زیادی از عایشه نقل كرده‏اند.

2- هنگامی كه آیه شریفه: «لا تَجعلوِا دعا الرسول بینكُم كدعا بَعضكم بعضاً؛ پیامبر را آنگونه كه یكدیگر را صدا می‏زنید، صدا نزنید.» نازل شد مسلمانان پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) را با خطاب «یا محمد» صدا نكردند، بلكه «یا رسول الله و یا ایها النبی» می‏گفتند.

فاطمه علیهاالسلام می‏گوید:

بعد از نزول این آیه من دیگر جرأت نكردم پدرم را به عنوان «یا ابتاه» (پدر جان!» صدا كنم، و هنگام كه خدمتش می‏رسیدم «یا رسول ‏الله» می‏گفتم.

یكی دوبار این خطاب را تكرار كردم، دیدم پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) ناراحت شد و از من روبرگردانید. دفعه سوم رو به من كرد و گفت:

«یا فاطمةَ اِنّها لَم تنزل فیكَ و لا فی اَهلكِ و لا نَسلكَ، انتَ مِنّی و اَنا مِنكَ، اِنما نَزَلت فِی اهلِ الجفاء و الغلظة مِن قُریش!؛ ای فاطمه این آیه درباره تو نازل نشده، و نه درباره خاندان و نسل تو، تو از منی و من از توأم، این در مورد جفاكاران و تندخویان بی ادب از قریش نازل شده است!

سپس این جمله عجیب و روح پرور را افزود: قولی: یا ابه! فانها احیا للقلب و ارضی للرب! «بگو پدر جان! كه این سخن قلب مرا زنده می‏كند و خدا را خشنود می‏سازد.»

آری آهنگ دلنواز پدر جان فاطمه‏(علیها‌السلام) با روح پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) همان می‏كرد كه امواج نسیم بهاری با شكوفه‏های لطیف درختان.

3- در حدیث دیگری آمده است پیامبر چنان مشتاق فاطمه علیهاالسلام‏ بود كه هر گاه به سفر می‏رفت آخرین كسی را كه با او وداع می‏كرد زهرا علیهاالسلام بود، و به هنگامی كه از سفر باز می‏گشت نخستین كسی را كه به دیدنش می‏شتافت فاطمه ‏علیهاالسلام بود.

4- این حدیث را نیز بسیاری از محدثان شیعه و اهل سنن نقل كرده‏اند كه پیامبر فرمود:

مَن آذاها فَقَد آذانی؛ هر كس او را آزار دهد مرا آزار داده است.

وَ مَن اَغضبها فَقد اغضبنی؛ و هر كس او را خشمگین كند مرا خمشگین ساخته است.

مَن سرها فقد سرنی؛ هر كس او را مسرور كند مرا مسرور ساخته نموده است.

وَ مَن سائه فَقد سائنی؛ و هر كس او را اندوهگین سازد مرا اندوهگین ساخته است!

بدون شك شخصیت والای فاطمه علیهاالسلام‏ علیها و آینده درخشان و مقام عرفان و ایمان و عبادتش این همه احترام را ایجاب می‏كرد. چرا كه امامان، همه، از نسل او بودند. و به علاوه او همسر بزرگمرد اسلام امیرمؤمنان علی ‏علیه‌السلام بود.

اما پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) با این عمل می‏خواست حقیقت دیگری را نیز به مردم تفهیم كند و دیدگاه اسلام را در زمینه دیگری روشن سازد و انقلاب فكری و فرهنگی بیافریند و بگوید:

دختر موجودی نیست كه باید زنده به گور شود.

ببینید من دست دخترم را می‏بوسم، او را بر جای خود می‏نشانم، و این همه عظمت و احترام برای او قائلم.

دختر انسانی است همچون سایر انسان‎ها، نعمتی است از نعمت‎های پروردگار، موهبتی است الهی.

دختر نیز می‏تواند مانند پسر مدارج كمال را طی كند و به حریم قرب خدا راه یابد.

و به این ترتبیب شخصیت در هم شكسته زن را در آن محیط تاریك احیاء فرمود.

پی‎نوشت‎ها:

1. فضائل الخمسة، ج 43، ص 127.

2. مضمون این حدیث در ده‎ها روایت از طرق اهل سنت نقل شده است (احقاق الحق)، ج 10، ص 167.

3. سوره نور، آیه63 .

4. مناقب ابن شهر آشوب، ج3، ص320.

5. فضائل الخمسة، ج3، صفحه132 .

پی‎نوشت‎ها:

برترین بانوی جهان فاطمه زهرا علیهاالسلام، آیة الله مكارم شیرازی .

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.