تبیان، دستیار زندگی
بهترین زمان یادگیری، صبحها پس از خواب کامل شبانه است که مغز استراحت کاملی داشته و باعث تمدد اعصاب و تجدید قوای مغز و تقویت حافظه می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زمان را تنظیم کنید

چگونه فرزندان خود را برای امتحان آماده کنیم(2)

کتاب

مدت و زمان مطالعه

بهترین زمان یادگیری، صبحها پس از خواب کامل شبانه است که مغز استراحت کاملی داشته و  باعث تمدد اعصاب و تجدید قوای مغز و تقویت حافظه می شود.

در پایان شب که مغز خسته است نباید مطالب جدید مطالعه کرد زیرا علاوه بر اینکه یادگیری به تاخیر افتاده و اعتماد به نفس دانش آموز کاهش می یابد قوای او را تحلیل داده و بازده کاری او را در روز بعد کاهش می دهد.

برعکس درآخر شب می توان به مرور فرمولها، لغات سخت و مطالبی که قبلاً مطالعه شده ولی کاملاً یاد نگرفته یا به حافظه سپرده نشده پرداخت تا در ضمن خواب مرور شده و به خاطر سپردن آن آسانتر گردد.

دانش آموز پس از فعالیت سنگین ورزشی، بعد از غذا خوردن و بعد از کلاس درس باید استراحت کند و نباید بلافاصله به مطالعه بپردازد. چون تمام این فعالیت ها انرژی صرف کرده و از تمرکز دانش آموز می کاهند.

اثر تغذیه بر میزان تمرکز و حافظه دانش آموز

مرکز حافظه مثل سایر اعضاء بدن از سلولهای بسیار زیاد عصبی ساخته شده است که نیاز به اکسیژن، غذا،املاح، ویتامین ها و فلزات مختلف دارد. برای آنکه این سلولها بتوانند کارشان را به نحو احسن انجام دهند، لازم است تمام مواد مورد نیاز به مقدار کافی در دسترس آنها قرار گیرند.

بعنوان مثال مهمترین غذای مرکز حافظه قند (گلوکز) است. خوردن یک میوه شیرین یا یک غذای مختصر که دارای کمی قند باشد  مشکل حافظهرا حل می کند.

سلولهای مغز به چربی نیز نیاز دارند.بهترین چربی ها برای بدن چربی ماهی است که از خود ماهی بنام Fish Oil یا از کبد آن Code Liver Oil گرفته می شود و مقادیر زیادی امگا 3 دارد که برای مغز بسیار مفید است، مغز همچنین به پروتئین، ویتامین ها و املاح نیازمند است.

از عناصر فلزی مفید برای تقویت حافظه می توان به برم و روی اشاره کرد. "برم" در انواع آجیل، حبوبات، اسفناج،کلم بروکلی، بادام شیرین، بادام زمینی، انگور، هلو، گلابی و سیب به مقدار قابل ملاحظه ای وجود دارد.

خوردن یکی دو سیب در هر روز تقریباً این نیاز را برطرف می کند.

غذاهایی که حاوی "روی" زیاد هستند عبارتند از: ماهی، میگو، حبوبات، غلات، نان سبوس دار.

اجبار والدین

تأثیر داروها بر تمرکز دانش آموز:

1- برخی داروها باعث خواب آلودگی می شوند حتی الامکان این داروها را باید شب مصرف کرد، همچنین باید دارویی انتخاب شود که این عارضه را نداشته یا کمتر باعث خواب آلودگی شود .

2- برخی داروها باعث تهییج و تحریک فرد می شوند لذا باید در صورت امکان آخرین دوز قبل از ساعت 6 بعد از ظهر مصرف شود تا با خواب او تداخل نداشته باشد. مثل دارو هاییکه برای کودکان با مشکل تمرکز تجویز می شود.

3-گاهی مصرف داروها باعث اختلال گوارشی(تهوع، استفراغ، دل پیچه، اسهال) می شوند ، این داروها باید بعد از غذا و یا با آب زیاد مصرف شوند.

5-برخی داروها مانند کورتونها ممکن است در برخی افراد ایجادافسردگی یا سایر اختلالات روانی نمایند،  که تمرکز فرد را بهم بزند باید در صورت امکان با نظر پزشک دارو قطع یا با داروی کم عارضه تری جایگزین شود.

6- برخی داروها بعلت داشتن عوارض آنتی کلی نرژیک سبب اختلال در حافظه، عدم تطابق در دید و احساس گرما می شوند لذا برای اینکه بازده مطالعاتی دانش آموز پائین نیاید و سلامت وی نیز به خطر نیافتد باید مایعات زیادی مصرف کرده و در ساعات گرم روز کمتر از منزل خارج شود.

7- برخی داروها ممکن است سبب اختلال بینائی یا شنوائی شوند که می تواند یادگیری دانش آموز را تحت الشعاع قرار داده و یا در آزمونهای درسی موفق نشود بعنوان مثال برخی داروهای ضد روماتیسم چنین عوارضی ایجاد می کنند که در این موارد توصیه می شود دانش آموز تحت معاینات منظم چشم و گوش قرار گیرد.

8- در صورت مصرف انسولین، کودک ممکن است دچار افت قند خون شود لذا مصرف منظم دارو، وعده های غذایی و نیم چاشت ها ضروری است.

برای خواندن مقاله قبل اینجا را کلیک کنید

منبع: سایت نفت

مقالات مرتبط

انتظار نمره بیست دانش آموزان رادچار اضطراب می کند

دلهره کنکور این همه؟

اضطراب امتحان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.