تبیان، دستیار زندگی
در طراحى فضاى سبز با تركیب‏هایى از سنگ و گیاه باغچه‏هاى كوچك و زیبایى ساخته مى‏شود كه بسیار زیباست. این طرح‏ها در سال‏هاى اخیر طرفدارهاى بیشترى پیدا كرده است. در این شماره با نحوه آرایش سنگ‏ها و گیاهان و ساخت باغچه‏هاى كوچك صخره‏اى آشنا مى‏شوید. تهیه و ا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طراحی باغچه

باغچه

در طراحى فضاى سبز با تركیب‏هایى از سنگ و گیاه باغچه‏هاى كوچك و زیبایى ساخته مى‏شود كه بسیار زیباست. این طرح‏ها در سال‏هاى اخیر طرفدارهاى بیشترى پیدا كرده است. در این مقاله با نحوه آرایش سنگ‏ها و گیاهان و ساخت باغچه‏هاى كوچك صخره‏اى آشنا مى‏شوید.

تهیه و انتخاب سنگ

انتخاب و تهیه سنگ كار مشكلى نیست. در كنار جوى‏هاى آب قلوه‏سنگ‏ها و سنگریزه‏هاى رنگارنگ فراوانند، اما سنگ‏هاى بزرگ‏تر را باید از اطراف شهر تهیه كنیم.

آماده كردن زمین

قبل از هر چیز زمین را كودپاشى كرده و با بیل زیر و رو مى‏كنیم تا كاملاً هوا بخورد، سپس كلوخه‏ها را با چنگك خارج نموده و آن را صاف و یكنواخت مى‏كنیم، در صورت تمایل مى‏توانیم سطح باغچه را با خاكریزى بیشتر به شكل برآمده یا تپه درآوریم.

چیدن سنگ‏ها

ابتدا سنگ‏هاى بزرگ را در محلى مناسب قرار دهید. هر قدر سنگ‏ها بزرگ‏تر باشند باید فاصله آنها از یكدیگر بیشتر شود. بعد از چند بار جابه‏جا نمودن سنگ‏ها شكل مناسب و دلخواه شما به دست مى‏آید.

در اطراف سنگ‏هاى بزرگ (حد فاصل سنگ‏ها) قدرى خاك اضافه كنید تا بستر مناسب براى كاشت گیاهان آماده شود.

وقتى گیاهان را به زمین نشاندید، قلوه سنگ‏ها و در آخر سنگریزه‏ها را در زمین پخش كنید.

نكاتى كه در انتخاب گیاه به ما كمك مى‏كند عبارتند از:

وسعت زمین، نور، رطوبت نسبى محیط و مقدار آب موجود.

وسعت زمین

در باغچه‏هاى بزرگ‏تر از سنگ‏هاى بزرگ بیشترى استفاده مى‏شود. هر قدر باغچه كوچك‏تر باشد، حجم سنگ‏ها كمتر و امكان استفاده از گیاهان پوششىِ كوتاه بهتر فراهم مى‏شود. به طور مثال در كنار تخته سنگ‏هاى بزرگ درختچه‏هایى چون بربریس، زرشك، ماهونیا، پیراكانتا، زیتون، و كاج‏هایى چون تویا مى‏تواند مورد استفاده قرار گیرد.

اندازه و ارتفاعى كه گیاهان در سال‏هاى بعد پیدا مى‏كنند نقش مهمى در انتخاب آنها دارد.

براى كنارِ سنگ‏هاى بزرگ گیاهانى چون رزمارى، لاوان و بومادران كه سال به سال رشد مى‏كنند مناسبند؛ هر چند اینها هم باید كنترل شده و به موقع هرس شوند. گیاهان رونده كه خزنده‏اند و شاخه‏هایشان را به صخره‏ها و سنگ‏ها تكیه مى‏دهند، گیاهان مناسبى براى كنار سنگ‏هاى بزرگ هستند. اما وقتى قرار باشد یك باغچه كوچك را طراحى كنیم طبعا ناگزیریم سراغ گیاهان كوتاه‏تر برویم در این صورت ممكن است به جاى (تویا) كه ارتفاعى معادل یك متر و نیم دارد، از (كاج اِلودى) استفاده كنیم كه ارتفاع آن حداكثر هفتاد سانتى‏متر است.

نور

مقدار سایه یا آفتاب در طول روز نقش مهمى در انتخاب گیاهان دارد. در محل‏هاى آفتابگیر از انواع نازهاى دایمى، آلیسوم زنبق، كوكب، لاله، نرگس، تاج‏الملوك و گازانیا استفاده كنید. اما اگر باغچه نور كافى ندارد، كاشتِ آجوكا، یولاف وحشى و هِدِراهلیكس، سیپروس و پاناس‏گراس موفقیت‏آمیز است.

سطح خاك به وسیله گیاهان پوششى مانند انواع سدوم آجوكا و گیاهانى از خانواده شبدر (مانند چمن دایكوندرا) به آسانى پوشیده مى‏شود. در صورت تمایل مى‏توانید از سنگریزه‏هاى رنگى استفاده كنید. این سنگریزه‏ها كه معمولاً در رنگ‏هاى سفید، آبى، قرمز یا زرد هستند، زیبایى خاصى به باغچه مى‏بخشند.

منبع :اینترنت

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.