تبیان، دستیار زندگی
امام خمینى شخصیتى آن چنان بزرگ بـود كه در مـیـان بـزرگان و رهـبـران جـهـان و تـاریخ بـه جز انـبـیـا و اولـیاى معـصـومـیـن(علیهم السلام) بـه دشـوارى مى تـوان كسى را با ایـن ابعاد و خـصـوصـیات تصـور كرد. الحـق شخصیت آن عزیز یگـانه, شخصـیتى دسـت نـیـافـتنـى
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شخصیت اساطیر گونه

ویژگى هاى امام از زبان مقام معظم رهبرى

امام خمینی و حضرت آیت الله خامنه ای

مقـام معظم رهبـرى در مـواضع متعدد به ویژگـى هاى امام اشاره فرموده اند.

بخشـى از ایـن ویژگـى هـا عبارت است از:

1 ـ شخصیت اساطیر گونه :

امام خمینى شخصیتى آن چنان بزرگ بـود كه در مـیـان بـزرگان و رهـبـران جـهـان و تـاریخ بـه جز انـبـیـا و اولـیاى معـصـومـیـن(علیهم السلام) بـه دشـوارى مى تـوان كسى را با ایـن ابعاد و خـصـوصـیات تصـور كرد. الحـق شخصیت آن عزیز یگـانه, شخصـیتى دسـت نـیـافـتنـى و جـایگــاه والاى انسانـى او جـایگـاهـى دور از تصـور و اسـاطیـر گـونه بود. (1)

2 ـ عبادت و تهجد :

او بـا مناجات و تهجد و تضـرع مخلصانه در سلك ((عسى ان یبعثك ربك مقاما محمودا)) درآمد.(2)

3 ـ عمل به قرآن در زندگى

او با عمرى كه روزها و ساعت ها و لحظه هایش به مراقبه سپرى شد, صدها آیه  قرآن را, كه در تـوصیف مخلصین, متقـین و صالحیـن است, مجسـم و عـینـى ساخت. او قرآن را نه فقط در محیط زندگى جامعه ویا تشكیل جامعه ى اسلامى, بلكه در نفـس خود و در زندگى خـود تحقق بخشید. (3)

4 ـ شجاعت اخلاقى و روحى

آن قدرت و صلابت معـنـوى و شجاعت روحـى و اخلاقى كه در یك لحظه یك موضعى را بـه خاطر اسلام و مـسـلمـیـن اتخاذ مى كند كه دنیا در مـقابل این مـوضع گیرى متحیر مـى ماند. كـم تر از بزرگان عالـم ایـن قـدر توانسته است آن را در اعمـال و رفتـار خـود نشـان دهــــد.(4)

5 ـ مصلح و احیاگر بزرگ

او آن روح الله بـود كه با عصا و ید بیضاى مـوسـوى و بیان فرمان مصطفـوى به نجـات مظلـومان كمـر بست. نخست فـرعون هـاى زمـان را لرزاند و دل مستضعفـان را به نـور امیـد روشـن ساخت.(5)

6 ـ احیاگر اسلام ناب محمدى(ص)

امـام بـراى حـیـات دوبـاره ى اسلام درسـت هـمـان راهـى را پـیـمـود كـه رسـول الله (ص) پیمـود(6). او به اسلام عزت بخشید و پرچـم قرآن را در جهان به اهتزاز درآورد(7).

7 ـ روشنى بخش و احیاگر

او مانند خورشیدى بود كه با درخشش خود اشیا را آشكار مى كند و مانندروحى بـود كه بـا دمـیـدن بـهnbsp; & كالـبـدى اجزاى آن را زنـده مـى سـازد, او مـا را زنـده كـرد و به حركت درآورد(8).

8 ـ قلب ملهم به الهامات

امام عزیزمان حقیقتـا قلب او در مـواردى ملهم از الهامات غیبـى بود و كلمات او گـویى در مـواردى كلمات متكـى به وحـى است(9).

9 ـ شخصیت دست نیافتنى

نه ایـن جانب... و نـه هیچ فرد دیگرى در جمهورى اسلامى قادر نیست كه بـه قله ى آن شخصیت ممتـاز و استثنـایـى دست یـابـد.

10 ـ آیه ى رحمت

هیچ روزى ماننـد دوازدهـم بهمـن نبـود كه در آن مـردى از دودمان پیامبران و بر شیـوه ى آنان با دسـتى پر معـجزه... چـون آیـه ى رحـمـت فرود آمـد و آنان را بر بال فرشتگان حق نشانیـد و تا عرش عزت و عظمت پر كشید(10).

خـدمـات امـام از دیـدگـاه مقـام معظم رهبرى

در نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامـى امام منشاء خـدمات بسیار بـود.

بخشـى از آن خـدمـات عبـارت است از:

1 - احیاى اسلام

2 - بـازگـردانـدن روح عزت به مسلمـانــان

3 - دادن احسـاس درك امت اسلامـى به مسلمـانـان

4 - برانـداختـن یكـى از مرتجع ترین و پلیـدتریـن رژیـم هاى جهان

5 - ایجاد حكومتى بر مبناى اسلام

6 - ایجاد نهضت اسلامى در جهان

7 - پـدیـد آوردن نگـرش جـدیــد در فقه شیعه

8 - ابطـال باورهاى غلط دربـاره ى اخلاق فـردى حكام و لزوم وجـود اخلاق فردى خاص در این گروه

9 - احیـاى روحیه ى خـودبـاورى در ملت ایـران

10 - اثبـات ممكـن بـودن نه شـرقـى و نه غربى در عمل با تـوجـه بـه ویـژگى هایى كه بـراى خـط روشـن خمـیـنى كبـیر برشمردیـم,عصر ما, عصر خمینى است بـى هیچ تردیدى عصر حاضر را باید عصر خمینـى نامیـد. مـقام معـظم رهبرى درباره ى زنـده بـودن راه و هدف امام راحل(ره) مـى فرماید:

ما صـریحا بـه هـمـه ى مـلـت هـاى جـهـان اعـلام مـى كنیـم كه تـفـكـر  خاتمه یافتـن دوران امـام خمینـى(ره) كه دشمـن با صـد زبـان سعى در القاى آن دارد, خـدعه و نیـرنگـى اسـتـكبـارى بـیـش نیست و علـى رغـم آمریكا و همكارانـش امام خمـینـى(ره) در مـیـان مـلـت خـود و جامـعـه ى خـود حـاضـر اسـت و دوران امـام خمـیـنى(ره) ادامـه دارد و ادامـه خواهد داشت. راه او, راه ما, هـدف او, هدف مـا و رهـنـمـود اومـشـعـل فروزنده ماست. (11)

امام از نگاه حضرت آیت‌الله خامنه ای (ره)

«... نام آوران بزرگ دوران معاصر یعنی امام روح الله خمینی (ره) دانشمندان پارسا و خردمندی و پرهیزكار و حكیمی‌سیاست مدار و مومنی نواندیش وعارفی شجاع وهوشمند وفرمانروایی عادل و مجاهدی فداكار بود، او فقیه و اصولی و فیلسوف و عارف ومعلم اخلاق وادیب وشاعر بود.

در او خصلت برجستة خدا داد در آمیخته با آن چه او خود از معارف قرآنی آموخته و دل و جانش را به آن زیور داده بود‌،  شخصیت عظیم و جذاب و تأثیر گذاری پدید اورده بود كه هر یك ا ز چهره ‌‌‌‌های برجستة یك قرن اخیر جهان –كه قرن رجال بزرگ و مصلحان نام آور دینی و سیاسی واجتماعی است – در برابر ان كم جاذبه و یك بعدی وكوچك به نظر می‌آمدند.

كاری كه او بدان همت گماشت و با ایمان وتوكل وتدبیر و صبر خود بدان دست یافت نیز به همان اندازه بزرگ و باور نكردنی واعجاب انگیز بود،شخصیت ممتاز و درخشان او در همة دوره ‌‌‌‌های حیات سیاسی اش  خیره كننده ومنحصر به فرد بود.»

«امام خمینی (ره) شخصیتی آن چنان بزرگ بود كه درمیان بزرگان و رهبران جهان و تاریخ‌،  به جز انبیا واولیای معصومین (ع) به دشواری میتوان كسی را با این ابعاد و این خصوصیات تصور كرد. »

امام بزرگوار ما با ارائه مكتب سیاسی اسلام خط بطلان بر همة تلاش ‌‌‌‌های فرهنگی و سیاسی دشمنان اسلام در طول یك قرن ونیم گذشته كشید كه سعی كرده بودند اسلام را به كلی از عرصة زندگی جامعه بیرون رانند.. . »

پى نوشت :

1- روزنـامه ى جمهورى اسلامـى, 68/3/2.

2- روزنامه ى اطلاعات, 68/4/24.

3- همان.

4- روزنـامه ى جمهورى اسلامـى, 68/4/31.

5- روزنامه ى اطلاعات, 68/4/24.

6- كیهان, 69/3/12.

7- جمههورى اسلامى, 72/3/28.

8- جلوه هاى نور,ص 24.

9- جلوه هاى نور, ص 24.

10- جلوه هاى نور, ص 27.

11- پیام رهبـر معظم انقلاب به مناسبت اولیـن سالگـرد رحلت امام خمینى(ره), 69/3/10.