تبیان، دستیار زندگی
تیم‌های ورزشی جانبازان و معلولین کشورمان تاکنون در 5 دوره رقابت پارالمپیک حضور داشته و بهترین نتایج را نیز در....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاریخچه حضور ایران در پارالمپیک

تقدیر از مدال آوران جانباز

تیم‌های ورزشی جانبازان و معلولین کشورمان تاکنون در 5 دوره رقابت پارالمپیک حضور داشته و بهترین نتایج را نیز در پارالمپیک 2000 سیدنی کسب کرده اند.

به نقل از مهر، کاروان ورزشی جانبازان و معلولین ایران پس از گذشت 4 سال از بازی های 2004 آتن، قرار است در مسابقات پارالمپیک 2008 پکن شرکت کند. اکنون مروری داریم بر تاریخچه حضور تیم های پارالمپیکی ایران پارالمپیک:

در سال 1988 کاروان ورزشی جانبازان و معلولین ایران برای نخستین بار در رقابت های پارالمپیک سئول در 4 رشته ورزشی والیبال‌نشسته، دوومیدانی، وزنه‌برداری و گلبال حضور پیدا کرد و در پایان با کسب 8 مدال شامل 4 طلا ، یک نقره و 3 برنز در جایگاه بیست و هشتم این رقابت ها قرار گرفت .

چهار سال بعد در سال 1992 کاروان ورزشی ایران به رقابت های پارالمپیک بارسلون اعزام شد و در چهار رشته ورزشی والیبال‌نشسته، دوومیدانی، تنیس‌روی‌میز و گلبال در این بازی ها شرکت نمود و موفق به کسب 4 مدال شامل یک طلا، 2 نقره و یک برنز و با نه پله سقوط در جایگاه سی و هفتم قرار گرفت.

تیم ملی فوتبال معلولان ایران

همچنین در سال 1996 و در رقابت های آتلانتا، کاروان ایران در چهار رشته والیبال‌نشسته، وزنه‌برداری، تیراندازی و دوومیدانی شرکت کرد و موفق به کسب 17 مدال شامل 9 طلا، 5 نقره و 3 برنز و با صعود در جدول رده بندی مدال ها در جایگاه بیستم ایستاد.

کاروان ورزشی ایران چهارسال بعد در رقابتهای 2000 سیدنی حضوری درخشان داشت و با شرکت در 5 رشته رشته ورزشی والیبال‌نشسته، وزنه برداری، دوومیدانی، تیراندازی و تیر و کمان، موفق به کسب 23 مدال شامل 12 طلا، 4 نقره و 7 برنز و با چهار پله صعود نسبت به دوره قبل، جایگاه شانزدهم مدال آوران را به خود اختصاص داد.

کاروان ورزشی 91 نفره ایران در 10 رشته ورزشی وزنه برداری ، والیبال‌نشسته، بسکتبال ‌با ویلچر، تیروکمان، دوچرخه سواری، جودو، تنیس ‌روی ‌میز، فوتبال ، دوومیدانی و تیراندازی به مسابقات 2004 آتن اعزام شد و با کسب 23 مدال شامل 6 طلا، 13 نقره ، 4 برنز و با هفت پله سقوط به جایگاه بیست و سوم منتقل شد.

کاروان ورزشی جانبازان و معلولین کشورمان امسال برای نشان دادن اقتدار ملی با اجرای برنامه‌ریزی های دقیق از سوی ستاد ملی پارالمپیک، حضوری مقتدرانه در بازی های 2008 پکن خواهد داشت.