تبیان، دستیار زندگی
محمد اطبایی معتقد است: وجه اقتصادی جشنواره‌ی كن بر وجه هنری‌اش غالب شده است و علائمش هم در بازار فیلم و هم در خود جشنواره قابل مشاهده بود ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

محمد اطبایی در بازگشت از جشنواره‌ی فیلم كن

وجه اقتصادی كن بر هنری آن غالب شده است

حضور سینمای ایران در بازار جهانی شوخی بزرگی است

جشنواره‌ی فیلم كن

محمد اطبایی معتقد است: وجه اقتصادی جشنواره‌ی كن بر وجه هنری‌اش غالب شده است و علائمش هم در بازار فیلم و هم در خود جشنواره قابل مشاهده بود.

این كارشناس امور بین‌المللی سینمای ایران كه صبح امروز از جشنواره‌ی كن بازگشته است درگفت‌وگویی در ارزیابی شصت‌ویكمین جشنواره‌ی فیلم كن اظهار داشت: كارگردان‌های معروفی كه در بخش اصلی حضور داشتند، متاسفانه فیلم‌هایشان كمی ناامید كننده بود و كارگردان‌های جوان‌تر كه در بخش‌های جنبی مانند 15 روز كارگردانان، هفته‌ی منتقدین و نوعی نگاه فیلم داشتند آثارشان قوی‌تر بود.

او با بیان اینكه، ویژگی‌های جشنواره‌ی فیلم كن بازار را هم تحت تاثیر قرار داده بود، تصریح كرد: آنقدر حضور دراین جشنواره گران شده است كه یا خیلی‌ها نیامدند و یا تعداد روزهای حضورشان را محدود كردند و این فشردگی كه به‌وجود آمد، باعث شد خیلی‌ها همدیگر را ندیدند و در نتیجه بازار نسبت به سال‌های قبل كم رونق‌تر و خلوت‌تر بود.

اطبایی با بیان این‌كه وجه اقتصادی و تبلیغاتی جشنواره‌ی كن زیاد شده است‌ و گفت: پدیده‌ای به نام توریست جشنواره‌ای به‌وجود آمده و خیلی‌ها می‌آیند تا فقط فضای عمومی شهر را ببینند كه این برای برگزاركنندگان مثبت است اما برای شركت‌كننده ویژگی محسوب نمی‌شود.

وی درارزیابی از حضور ایران در بازار فیلم كن با بیان این‌كه باید در این بخش بازنگری صورت بگیرد، خاطرنشان كرد: بنیاد سینمایی فارابی امسال برای هجدهمین سال در بازار كن حضور داشت و دیگر صرف حضور و معرفی آثار كافی نیست. باید به خیلی چیزها می‌رسیدیم كه هنوز نرسیده‌ایم و باید حضور از این گسترده‌تر و نگاه حمایت‌گرانه‌تر باشد.

اطبایی حضور بخش‌خصوصی را دراین بازار كمرنگ دانست و اظهار داشت: از بخش‌خصوصی تنها سه‌نفر حاضر بودند درحالی كه بیشتر نهادهای رسمی مانند فارابی، سیمافیلم، حوزه‌ی هنری، كانون پرورش فكری كودكان‌ونوجوانان و مركز گسترش سینمای مستند و تجربی حضور داشتند و بزرگترین مشكل، عدم حضور نیروی متخصص و سرمایه‌گذار بخش‌خصوصی دراین زمینه است.

وی افزود: دربخش تولید، تهیه‌كننده باید به سود برسد و تا وقتی این نگاه وجود دارد در بخش‌های دیگر سرمایه‌گذاری لازم صورت نمی‌گیرد. درحالیكه هزینه‌ برای تبلیغات فیلم یك الزام است و پخش فیلم نیازهایی دارد كه ما در بخش‌دولتی و خصوصی به آن فكر نمی‌كنیم بنابراین چطور انتظار داریم كه در این زمینه موفق باشیم؟

این كارشناس سینما اظهار داشت: بعضی از نهادهای حاضر در بازار فیلم كن موفقیت خودشان را در انتخاب یكی از فیلم‌هایشان در یك جشنواره و یا دیدار با مدیر تعدادی جشنواره‌ ویا مذاكره با چند شركت برای فروش فیلم‌هایشان می‌دانند، درحالی كه این موفقیت نیست.

ما به بازار كن می‌رویم تا تولیداتمان را بفروشیم و بتوانیم تولید مشترك داشته باشیم. اما این اتفاق نمی‌افتد و در واقع حضور ایران در بازار جهانی یك شوخی بزرگ است و اگر بخواهد اتفاقی بیافتد باید دراین حوزه انقلابی رخ بدهد.

اطبایی حضور افرادی همچون مدیرعامل فارابی را دراین جشنواره لازم دانست و گفت: حداقل كمكش این است كه شرایط را از نزدیك ببینند كه امیدواریم بعد ازحضورشان سیاست‌گذاری مناسبی داشته باشند.

وی درباره‌ی فیلم «ترانه تنهایی تهران» ساخته‌ی سامان سالور كه در این جشنواره حضور داشت هم به ایسنا گفت: استقبال خوبی از این فیلم شد و 2نقد مثبت هم به همراه داشت، اما با وجود تلاش پخش‌كننده‌ی این فیلم، تبلیغات كم بود اما چیزی بیش از این نمی‌توان انتظار داشت.

اطبایی هم‌چنین با اشاره به فیلم «برف» اظهار داشت: نمی‌دانم چقدر باید این فیلم را ایرانی بدانیم؟! در كاتالوگ جشنواره‌ی نامی از ایران نبود اما در پوستر و بروشوری كه توسط تهیه‌كننده‌ی بوسنیایی فیلم آماده شده بود نام ایران درج شده بود و در مجموع نمی‌دانم این نوع مشاركت به چه كار ما می‌آید.

وی افزود: همه‌ی عوامل فیلم خارجی هستند و استفاده‌ای از نیروی متخصص ما نشده است. با توجه به این‌كه نام ایران هم مطرح نشده است، باید پرسید این مشاركت مالی چه دستاوردی برای ما دارد؟ این فیلم برگزیده شد اما هیچ نامی از ایران برده نشد و كسی آن را به‌عنوان كاری از ایران نمی‌شناخت.

منبع : ایسنا