تبیان، دستیار زندگی
یكروسافت‌ رویاهای  مرد رویایی‌ بیل گیتس، بنیانگذار مایكروسافت در سخنانی خطاب به مدیران شركتش اعلام كرد كه وبلاگ برای كسب و كار مفید است. هفته گذشته مدیران ارشد مایكروسافت از سراسر جهان گردهم آمده بودند تا در كنار یكصد مدیر سا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :


جدیدترین سخنرانی بیل گیتس درباره وبلاگ، بلوتوث و آینده مایكروسافت‌

رویاهای  مرد رویایی‌


بیل گیتس، بنیانگذار مایكروسافت در سخنانی خطاب به مدیران شركتش اعلام كرد كه وبلاگ برای كسب و كار مفید است.

هفته گذشته مدیران ارشد مایكروسافت از سراسر جهان گردهم آمده بودند تا در كنار یكصد مدیر سایر شركت‌های بزرگ دنیا به سخنان گیتس در مقر مایكروسافت در ایالت واشنگتن گوش دهند. حضور خبرنگاران در این سخنرانی ممنوع بود، ولی آنها می‌توانستند از طریق پخش زنده از اینترنت به سخنان معمار اندیشه‌های برتر مایكروسافت گوش دهند.

گیتس گفت كه بلاگ می‌تواند ابزار مناسبی باشد تا شركت‌ها به مشتریان، كاركنان و شركای خود بگویند كه دارند چه كار می‌كنند. به عقیده وی، بلاگ نسبت به ایمیل و وب سایت برتری دارد. او گفت كه اگرچه بلاگ‌ها در بخش رسانه به خدمت گرفته شده و اكنون به یك پدیده اجتماعی تبدیل شده‌اند، ولی كسب و كارها نیز می‌توانند از آن بهره ببرند.

گیتس سال جاری میلادی را از نظر عرضه فناوری‌های زیرساختی نظیر پردازشگر 64 بیتی مهم خواند و گفت: بر خلاف گذار از فناوری 8 بیتی به 16‌بیتی كه مدت‌ها پیش صورت گرفت، گذار به پردازشگر 64 بیتی هموار خواهد بود، زیرا آن هم با تجهیزات قدیمی و هم جدید سازگاری دارد. در نتیجه جابجایی نرم‌افزار آسان خواهد بود. میزان حافظه‌ای كه می‌توانید روی این سیستم‌ها و كامپیوترها بگذارید، به هیچ‌وجه مردم را دلسرد نخواهد كرد و در واقع محدودیتی وجود نخواهد داشت.

شبكه‌های فوق‌العاده عریض‌

بنیانگذار مایكروسافت سپس به بحث «شبكه» پرداخت و گفت كه Bluetoothپهنای باند بسیار محدودی برای مبادله اطلاعات دارد و اكثرا بجای تلفن استفاده می‌شود. او خبر داد: مایكروسافت ظرف چند سال آینده یك شبكه منطقه‌ای كوچك جدید به نام Ultra Widebandعرضه خواهد كرد كه پهنای باندش پانصد برابر بیشتر خواهد بود. یعنی سرعت انتقال اطلاعات به قدری بالا خواهد بود كه دیگر لازم نیست رایانه را به نمایشگر متصل كنید. در مناطق وسیع‌تر، فناوری Wimaxرا عرضه خواهیم كرد كه سرمایه‌گذاری سنگین در موردش انجام داده‌ایم و آن تا ده‌ها مایل را پوشش می‌دهد و هزینه‌های اتصال را به شدت كاهش خواهد داد. به كمك Ultra Wideband، حتی دیگر لازم نیست به فكر انتقال عكس‌هایتان از دوربین دیجیتالی بیافتید. هر گاه به نزدیكی رایانه می‌رسید، عكس‌هایتان به طور خودكار به آن انتقال خواهند یافت و برای هر كس كه تعیین كرده باشید، توزیع  خواهد شد. اما امروزه باید نگران كمبود فضای ذخیره‌سازی باشید.

گیتس حتی نوید داد كه در آینده شبكه‌های بدون سیمی برای خانه‌ها دایر خواهد شد كه انتقال محتویات ویدئویی را آسان‌ خواهد ساخت. او سپس به فناوری‌ نوین RFID )شناسایی با فركانس رادیویی) اشاره كرد و گفت: آن قطعاً یك فناوری تحول‌برانگیز است، ولی نمی‌توان یك شبه آن را در همه جا به خدمت گرفت، اما اكثر كسب و كارها به زودی آن را به خدمت خواهند گرفت تا جابه‌جایی اجناس و افراد را كنترل كنند.

وی همچنین خبر داد كه به زودی به كمك پیشرفت‌های فناوری می‌توان صفحه كلیدهای كوچك و مكانیسم تشخیص صدا را روی موبایل‌ها نصب كرد تا كاربر به راحتی بتواند پیام‌های دلخواهش را تولید كند.

سرمایه‌گذاری هنگفت‌

گیتس در ادامه این سخنرانی در هشتمین اجلاس سالیانه مدیران مایكروسافت، امسال راسال تبلیغات اینترنتی خواند و گفت كه گرایش به این شكل تبلیغات به دو صورت انتشار آگهی اینترنتی یا خرید كلید واژه‌های جست‌وجو تبلور یافته است. او سپس اعلام كرد كه مایكروسافت برای نیل به رویای كار بدون دردسر با رایانه 8/6 میلیارد دلار در بخش تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری كرده كه در مقایسه با سایر شركت‌ها، تنها پس از داروسازی Pfizerدوم است. اما این رقم در صنعت فناوری بیشترین مبلغ بودجه  تحقیقاتی تلقی می‌شود.

گیتس همچنین به تبیین اركان رویاهای خود و همكارانش در مایكروسافت برای این دهه پرداخت و گفت: یكی از این ستون‌ها ارائه تعریفی جدید از سرگرمی است، اینكه هرگاه می‌خواهید، هر برنامه‌ای را تماشا كنید و وقتی برنامه‌ها را تماشا می‌كنید، بتوانید با افراد درون‌ آن گپ بزنید. همچنین در دو سه سال آینده شاهد نسل تازه‌ای از بازی‌های ویدئویی خواهیم بود كه اختلافشان با واقعیت بسیار اندك خواهد شد. ستونی دیگر، دیجیتالی كردن شیوه زندگی است تا بتوانید تمام خاطراتتان را ضبط كنید و به عكس‌های فرزندانتان دسترسی آسان داشته باشید. این دو ستون بیشتر مشتری‌محور است، ولی من ترجیح می‌دهم به دو ركن دیگر یعنی تبیین مجدد بهره‌وری تجاری و اتوماسیون اقتصاد بپردازم.

اجازه دهید آشكارا بیان كنم: اینها ظرف یكی دو سال اتفاق نخواهد افتاد.

ما در سال‌های باقیمانده این دهه، 40 میلیارد دلار صرف تحقیق و توسعه این اركان، یعنی 10 میلیارد دلار برای هر ركن، خواهیم كرد.

او سپس به تشریح مفهوم تبیین مجدد بهره‌وری تجاری پرداخت و گفت: امنیت مساله مهمی است، چون نه تنها بهره‌وری را پیش می‌برد، بلكه آن را هرز می‌دهد. اما برخی شركت‌ها با نصب دیوار آتشین در نوعی انزوا فرو رفتند، این شیوه خیلی مشكل بود و برخی دیدند كه در بعضی جاها از امنیت برخوردار نیستند. برخی سیستم‌ها هستند كه شما نمی‌خواهید منزوی سازید مانند وب‌سایت و سرور ایمیل‌تان بنابر این باید امنیت را به میزان قابل ملاحظه‌ای بهبود بخشید. ایمیل عاری از دردسر نیست. قطعا هرزنامه بارزترین آنهاست و ما برنامه‌ای بسیار فعال داریم تا اطمینان یابیم ایمیل‌ها تایید می‌شوند و شما نامه ناخواسته دریافت نكنید. ما در زمینه Mail Caller IDپیشرفت‌های زیادی كرده‌ایم. یعنی ایمیل افرادی كه شما نامه‌‌نگاری مرتب با آنها دارید، به طور مستقیم وارد صندوق شود و فقط ایمیل غریبه‌ها فیلترشود تا مباداهرزنامه باشد.

كارآمدی وبلاگ در تجارت‌

گیتس سپس به مزایای بلاگ برای كسب و كار پرداخت و گفت كه در مورد ارسال ایمیل، ممكن است چند نفر كه باید آن را دریافت كنند، از قلم بیافتند. وب سایت‌ها نیز مشكلات خاص خود را دارند، ولی با وبلاگ یا (RSS) Real Simple Syndicationمی‌توان به مردم اطلاع داد كه چه موقع اطلاعات جدیدی افزوده شده است.

گیتس گفت: بلاگ و اعلامیه‌های الكترونیكی برقراری ارتباط را بسیار آسان می‌سازد. ایده نهایی این است كه شما هر گاه می‌خواهید، اطلاعات را دریافت كنید.

در حال حاضر بسیاری از كاركنان مایكروسافت شروع به نوشتن بلاگ كرده است و بیش از 700 نفر در این شركت وبلاگ دارند. البته اكثر بلاگ‌های مایكروسافت درباره طرح‌های توسعه محصولات جدید و قدیمی است و برخی از آنها استاد و دانشجویان دانشگاه‌ها را به عنوان مخاطب قرار داده‌اند. مایكروسافت در حال حاضر، ابزار بلاگ‌نویسی انفرادی تولید نمی‌كند، ولی انتظار می‌رود به زودی وارد این عرصه شود. اگر چنین شود، رقابتش با گوگل و سایرین مانند AOLتشدید خواهد شد.

ایده دیگر گیتس برای تقویت تجارت، پدیده بزرگ ایجاد اجتماعات اینترنتی حول محور محصولات است. او می‌گوید: در نهایت همه شركت‌ها باید در وب سایتشان این توانایی را داشته باشند كه مشتریان، قطعه ‌سازان و مردم مختلف با همدیگر در تعامل باشند و كاركنانشان بتوانند بر اینگفت‌وگو نظارت داشته باشند و كمك كنند.

رضا اسدی

برگرفته از سایت http://www.donya-e-eqtesad.com