تبیان، دستیار زندگی
فضاپیمای فونیکس با یک فرود آرام روی منطقه ی قطبی شمالی مریخ با موفقیت نشست. این فضاپیما به شکلی نسبتا عالی، صبح دوشنبه 6 خردادماه به سطح مریخ رسید، در حالی که تنها یک چهارم درجه نسبت به افق مریخ کج است! ودر جهت شرقی غ
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فونیکس با موفقیت روی مریخ فرودآمد!!

فضاپیمای فونیکس با یک فرود آرام روی منطقه ی قطبی شمالی مریخ با موفقیت نشست. این فضاپیما به شکلی نسبتا عالی، صبح دوشنبه 6 خردادماه به سطح مریخ رسید، در حالی که تنها یک چهارم درجه نسبت به افق مریخ کج است! ودر جهت شرقی غربی مستقر شده است.

همانطور که در اخبار قبلی عنوان شد، فونیکس، برای جستجوی محیط مناسب حیات ریزاندامی (میکروبی) در مریخ و تحقیق تاریخچه آب در آنجا به سوی مریخ اعزام شده است.

مک کایسشن Doug McCuistion سرپرست برنامه ی کاوش در مریخ ناسا، می گوید: «همه چیز مطلقا بی عیب بود. همه ی اتفاقات از پیش تعیین شده دقیقا در لحظه ای که باید، اتفاق افتادند، امواج رادیویی در حین فرود هرگز قطع نشد.» و حالا ناسا دارای 3 فضاپیمای در حال فعالیت در سطح مریخ است.

فونیکس با موفقیت روی مریخ فرودآمد!!
خوشحالی مرکز کنترل فونیکس، در لحظه ی فرود

فونیکس اولین نگاههایش را به صحراهای مریخی آغاز کرده است، و می خواهد با بازوی روبوتیک خود، سطح سیاره را حفر نماید تا به تاریخچه ی آب و هوای سیاره ی سرخ دست یابد.

فرود آتشین فونیکس از میان جو، اولین فرود بدون کیسه ی هوا، از زمان مریخ نشین وایکینگ در 1976 بود. یعنی فضا پیما با سرعت 21000 کیلومتر بر ساعت وارد اتمسفر مریخ شد و با استفاده از چتر نجات و موشکهای کوچک، به سرعت 8 کیلومتر بر ساعت رسید، تا بتواند فرود آرامی بر سطح مریخ داشته باشد. مریخ نشین های قبلی همه از یک کیسه ی هوا، به عنوان سرعت گیر استفاده می کردند. مرکز کنترل گزارش داده است که مخزن سوخت هلیومی فضاپیما به خوبی خالی شده است. چرا که موشکهای ترمز از هلیوم مایع استفاده می کردند.

فونیکس با موفقیت روی مریخ فرودآمد!!
فرود فونیکس بوسیله ی موشکهای آتشین

از باری گلداشتاین Barry Goldstein، مدیر پروژه، پرسیده شده است که آیا فکر می کرده که عملیات فرود به این خوببی انجام شود. در پاسخ گفت: «تو خواب هم چنین چیزی نمی دیدم! در حال حاضر من شوکه شده ام.. ما به تمام سیگنالهای ارسالی دسترسی داشتیم... ما بهترین تیم را در تمام دنیا داشتیم.»

5 سال زمان ساخت و آزمایش فضاپیمای فونیکس به نظر می رسد که به ثمر رسید. اولین اندازه گیری نشان می دهد که تمام سیستمها سالم هستند. مرحله ی مهم بعدی باز شدن آرایه های خورشیدی هستند که برای کسب انرژی از خورشید روی فضا پیما نصب شده اند. این بخش از فضا پیما به صورت تا شده قرار داشت و در حال حاضر باز شدن است.

بازرس اصلی تیم، پیتر اسمیت Peter Smith گفت که تیم علمی آماده است: «آنها به زودی عملیات سطحی را آغاز خواهند کرد. با دریافت اولین تصاویر مطمئن می شویم که فضا پیما سالم است. ... کشفیات ما متعلق به همه ی مردم است، چرا که این یک کاوش جهانی است.»

منبع:

http://www.universetoday.com/

ترجمه:

ا.م.گمینی

اخبار پیشین از فونیکس:

جستجوگر حیات به مریخ می رسد!

آیا در مریخ حیات پیدا خواهد شد؟