تبیان، دستیار زندگی
اقی مانده است شاهرخی :مشكلات فوتبال ما به دعوت نشدن خداداد برنمی‌گردد نشست مطبوعاتی كادر فنی تیم ملی فوتبال بزرگسالان بعدازظهرشنبه در محل ساختمان جدید فدراسیون فوتبال برگزار شد. در این نشست كه برانكو ایوانكوویچ سرمربی تیم ملی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برانكو: دومرحله دیگر از برنامه‌هایم باقی مانده است

شاهرخی :مشكلات فوتبال ما به دعوت نشدن خداداد برنمی‌گردد


نشست مطبوعاتی كادر فنی تیم ملی فوتبال بزرگسالان بعدازظهرشنبه در محل ساختمان جدید فدراسیون فوتبال برگزار شد.

در این نشست كه برانكو ایوانكوویچ سرمربی تیم ملی فوتبال، حسین فركی، همایون شاهرخی و فخرالدین داوود بگوویچ حضور داشتند مسایل مختلفی از جمله برنامه‌های تیم ملی فوتبال بزرگسالان تا پیش از بازی با اردن و همچنین پاسخگویی به سوالات خبرنگاران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این نشست همایون شاهرخی مدیر فنی تیم ملی بزرگسالان گفت: پس از بازی با لائوس فرصت مناسبی در اختیار كادر فنی تیم ملی قرار گرفت تا به آمادگی هر چه بهتر این تیم بپردازد.

وی ادامه داد: در راستای آماده‌سازی تیم ملی، برانكو برای بررسی شرایط اردوهای خارج از كشور عازم چند كشور اروپایی شد كه این حركت به معنای نگاه به آینده با چشمان باز است. خوشحال می‌شویم كه همه‌ی شما با انتقادات سازنده و بدون حاشیه‌سازی برای تیم ملی راهگشای ما باشید و همواره فوتبال را یاری كنید.

برانكو ایوانكوویچ نیز گفت: حدود دو سال و نیم است كه به عنوان سرمربی در خدمت تیم ملی فوتبال ایران هستم و پس از بلاژویچ دو هدف اصلی را دنبال كرده‌ام كه شامل حفظ شایستگی و سطح فوتبال ایران در آسیا و همچنین گزینش بازیكنان برتر فوتبال ایران از بازی‌های بوسان و حضور آنها در المپیك بوده است.

وی ادامه داد: هدف اصلی من این بود تا تیمی را تشكیل دهم كه پایه‌ی آن از جوانان آینده‌دار شكل گرفته باشد و سال‌های بیشتری در كنار یكدیگر بازی كنند. قرار گرفتن تیم ایران در رده‌ی هفدهم و هجدهم جهان كه پیش از آن و در زمان بلاژویچ رده‌ی 46 و 47 بود اولین هدف من را از حفظ سطح تیم ملی برآورده كرد.

چیزی كه در تاریخ فوتبال ایران بی‌سابقه بوده است.

سرمربی تیم ملی فوتبال بزرگسالان خاطر نشان كرد: در ادامه‌ی كار باید در انتظار بازی‌های خوب از تیم ملی در جام ملت‌ها باشیم و این كه پختگی نهایی تیم ملی را در جام جهانی 2006 آلمان ببینیم. هدف دوم من تشكیل تیم المپیك بسیار قوی برای صعود به المپیك آتن بود.

وی افزود: حضور در مرحله‌ی نهایی مسابقات جام ملت‌های آسیا كه به عنوان فاز اول تحقق یافت و حضور قدرتمندانه در بازی‌های مقدماتی جام جهانی مقابل قطر و لائوس كه این امر نیز عملی شد. مرحله‌ی سوم برنامه‌های من از روز دوشنبه و با شروع اردوهای تیم ملی آغاز می‌شود كه این مرحله تا 21 تیرماه و روزی كه از اردوی اروپا باز می‌گردیم ادامه خواهد داشت. مرحله‌ی چهارم و پایانی نیز مربوط به جام ملت‌های آسیا در چین است.

برانكو ایوانكوویچ در رابطه با اردوهای آماده‌سازی تیم ملی توضیح داد: بخش اول اردوها از چهارم تا بیستم خرداد ماه و پیش از بازی با اردن برگزار می‌شود.

مرحله‌ی دوم از 21 خرداد تا 9 تیر ماه است كه در این مرحله شركت در تورنمنت فوتبال غرب آسیا را مد نظر داریم. دهم تا 21 تیر ماه اردوی خارج از كشور را در آلمان برگزار می‌كنیم و پس از آن از 27 تیر ماه تا 17 مرداد برای شركت در مرحله‌ی نهایی جام ملت‌های آسیا عازم چین خواهیم شد.

وی با اشاره به دعوت از 27 بازیكن كه 10 بازیكن حاضر در اردوی تیم ملی رده‌ی امید هستند، گفت: حاكم بودن جو خوب و سالم در تیم ملی برای رسیدن به موفقیت مهم است. البته به نظر می‌رسد بیش از 90 درصد با شما در لیست تیم ملی اتفاق نظر داشته باشیم كه خود نشان می‌دهد در انتخاب خود اشتباهنكرده‌ام.

در ادامه‌ی این نشست برانكو به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

برانكو در خصوص بازی تداركاتی 13 خرداد كه با یك تیم لیگ برتر انجام خواهد شد، گفت: مسابقات مختلفی با تیم‌هایی مانند صربستان، اتریش و اكراین مد نظر داشتم كه در رابطه با اتریش، آنها قرار است در نشست امروز خود تصمیم بگیرند. البته اصرار زیادی به انجام این مسابقه ندارم زیرا لیگ تازه تمام شده است و بازیكنان مدتی از پروسه‌ی تمرین دور بوده‌اند. به هر حال در آستانه‌ی بازی با اردن به نظر می‌رسد نیازی به بازی تداركاتی خارجی نداریم و انجام یك تمرین مناسب و جان‌دار نیاز اصلی تیم ملی است. البته پس از بازی با اردن مسابقات غرب آسیا به معنی چهار بازی تداركاتی برای تیم ملی است و چهار بازی هم در اردوی اروپا انجام خواهیم داد كه به نظر می‌رسد تا پیش از جام ملت‌های آسیا كافی باشد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر لیست بازیكنان تیم ملی و این كه آیا نفرات ذكر شده در جام ملت‌ها نیز حضور خواهند یافت، تصریح كرد: لیست ارایه شده مربوط به بازیكنان حاضر در اردو تا جام ملت‌های اروپاست. گرچه تا آن مقطع زمانی احتمال تغییر در نفرات نیز وجود دارد و نمی‌توان در خصوص تغییرات، پیش بینی مشخصی داشته باشیم.

برانكو درباره‌ی دعوت از هاشمیان نسبت به حضور در تیم ملی، تاكید كرد: اطلاعی از این كه وی پیشنهاد خود را برای همكاری به فدراسیون فوتبال ارایه داده است ندارم. اما در مرحله‌ای كه با وی صحبت كرده بودم وی قاطعانه اظهار داشت كه نمی‌خواهد برای تیم ملی بازی كند و حتی در مصاحبه‌ی اخیر خود نیز با روزنامه‌ها چنین چیزی را تكرار كرد. وی بازیكن بسیار خوبی است و باعث افتخار ماست كه در اروپا حضور دارد. اما زمانی كه خودش نمی‌خواهد برای تیم ملی بازی كند من چه باید بكنم و چرا این سوال را از من می‌پرسید.

وی همچنین درباره‌ی فریدون زندی اظهار داشت: زندی امروز آخرین بازی خود را در لیگ آلمان انجام می‌دهد و با توجه ارسال مدارك مورد نیاز به فیفا تصور می‌كنم هیچ دلیلی برای عدم بازی وی وجود ندارد. همان طور كه مطلع هستید پس از تمایل قطری‌ها به تغییر تابعیت تعدادی از بازیكنان شاخص، فیفا مقررات سفت و سختی را در این زمینه وضع كرده است. اما ما مدارك مورد نیاز فیفا را برای آنها فرستاده‌ایم و مشكلی وجود ندارد. حال باید دید كه در خلال تمرینات زندی برای بازی در كدام پست مناسب‌تر است.

در ادامه‌ی این نشست مطبوعاتی سوال تكراری دلایل عدم دعوت از خداداد عزیزی مجددا مطرح شد كه پاسخگویی به این سوال و نظرات مختلف خبرنگاران بخش زیادی از وقت این جلسه را به خود اختصاص داد. برانكو درباره‌ی عزیزی تصریح كرد: بارها گفته‌ام كه خداداد بازیكن بسیار خوب و كلیدی برای باشگاه خود است و همانند هر بازیكن دیگری بازی‌های خوب و متوسطی را از وی شاهد بوده‌ایم. اجازه دهید درباره‌ی مسایلی مانند وجود لیست سیاه و یا رابطه نسبت به انتخاب ملی‌پوشان مسایل سه سال اخیر فوتبال را بازگو كنم و این كه بلاژویچ خداداد را دعوت كرد اما خود این بازیكن نخواست كه ادامه دهد. حتی همایون شاهرخی در تورنمنت هنگ كنگ از وی دعوت كرد، كه این عوامل مجموعا نشان می‌دهد، ممنوعیتی در خصوص خداداد وجود ندارد. اما مساله‌ی اولویت و ارجحیت نفراتی است كه روی آنها نظر دارم. زیرا علاقه‌مند نبوده‌ام تا خداداد به عنوان بازیكن ذخیره و یا بازیكنی كه دقایقی اندك بازی كند به تیم ملی دعوت شود. این انتخاب بر اساس سلیقه‌ی من انجام شده است.

در این بین، یكی از خبرنگاران اظهار داشت كه یكی از مسوولان فدراسیون فوتبال در كارواش عنوان كرده است كه خداداد را هرگز به تیم ملی دعوت نخواهد كرد. برانكو در پاسخ به وی خواستار نام آن مسوول شد و شاهرخی در این باره اظهار داشت: هدف از این جلسه طرح چنین مسایلی نیست و باید به شكلی منطقی مسایل را مطرح كرد. برخی افراد چنان با احساس و حرارت از عدم دعوت خداداد سخن می‌گویند كه گویا تمامی مشكلات فوتبال ما مربوط به عدم دعوت از خداداد است. همه‌ی شما در روزنامه‌های خود از برانكو به نیكی یاد می‌كنید و او را باعث پیشرفت فوتبال ایران می‌دانید. پس بهتر است تا از لحن دوستانه‌تری استفاده كنید مسلما برانكو هرگز وجدان كاری، مسایل اخلاقی، فنی و انضباطی را زیر پا نمی‌گذارد.