تبیان، دستیار زندگی
امروزه رایتر،به یكی از امكانات ضروری بر روی كامپیوترهای شخصی تبدیل شده است  . با استفاده از رایترها ، می توان در مدت زمان چند دقیقه اطلاعات متفاوتی نظیر داده ،  تصاویر و موزیك های دلخواه را  بسادگی بر روی یكCD ارزان قیمت (CD...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :


نحوه انتخاب یك رایتر


امروزه رایتر،به یكی از امكانات ضروری بر روی كامپیوترهای شخصی تبدیل شده است  . با استفاده از رایترها ، می توان در مدت زمان چند دقیقه اطلاعات متفاوتی نظیر داده ،  تصاویر و موزیك های دلخواه را  بسادگی بر روی یكCD ارزان قیمت (CD-R) ذخیره نمود. قابلیت نوشتن مجدد این نوع از درایوها ، امكان  حذف و نوشتن مجدد اطلاعات بر رویCD هائی با قابلیت نوشتن مجدد (CD-RW ) را تا بیش از یكهزار مرتبه فراهم می نماید. با استفاده از درایوهای فوق ، امكان انجام عملیات سه گانه خواندن ، نوشتن و نوشتن مجدد بر رویCD های متفاوت (CD-R , CD-RW) فراهم می گردد . با توجه به نقش محوری عملیات نوشتن در درایورهای فوق ، از آنان با نام " رایـتر" نیز یاد می شود. قیمت درایوهای فوق ،  نسبت به گذشته كاهش و امكان استفاده از آنان در مقیاس گسترده ای برای عموم كاربران كامپیوتر فراهم شده است . در این مقاله قصد داریم به بررسی پارامترهای مهم در رابطه با انتخاب یك رایتر پرداخته و از این رهگذر با ضوابط و معیارهای انتخاب صحیح آنان  بیشتر آشنا شویم .

جایگاه رایتر


تكنولوژی ساخت رایـترها در طی سالیان اخیر خصوصا" سال گذشته، رشد و متناسب با آن سرعت درایوهای فوق، افزایش یافته است . كاهش مدت زمان نوشتن اطلاعات بر رویCD ، مهمترین دستاورد تكنولوژی فوق در سالیان اخیر است. سرعت نوشتن در رایـترهای موجود نسبت به مدل های پیشین افزایش و هم اینك آنان در وضعیتی مطلوب قرار دارند . بررسی تفاوت سرعت نوشتن در مدل های موجود ، صحت گفته  فوق را تائید می نماید. مثلا" تفاوت سرعت نوشتن  یك درایو بیست و چهارسرعته (24X ) با یك درایو چهل و هشت سرعته (48X )  بر روی یكCD-R، كمتر از دو دقیقه و نیم می باشد . همچنین تفاوت سرعت بین درایوهای 48X و 52X ، به كمتر از چندین ثانیه رسیده است . در زمان انتخاب یك رایتر می بایست به نكات متعددی توجه گردد . سرعت خواندن ، نوشتن ، نوشتن مجدد ، اینترفیس درایو و توانائی نرم افزارارائه شده ، از جمله مواردی می باشند كه در زمان انتخاب یك رایتر می بایست موردتوجه قرار گیرد .

ویژگی ها ی مهم


از مهمترین ویژگی های مرتبط بارایتر، می توان به موارد زیر اشاره نمود :

سرعت نوشتن  CD- R:

بهبود و افزایش سرعت نوشتن اطلاعات بر رویCD ، همواره یكی از اهداف مهمتولید كنندگان رایتر بوده است . رایترها ازمقدار X كه نماینگر سرعت خواندن و نوشتن است ، استفاده می نمایند(  1X معادل 150KB اطلاعات در هر ثانیه است ). سرعت اعلام شده توسط تولید كنندگان ، نشاندهنده حداكثر سرعت نوشتن و یا خواندن اطلاعات از دیسك بوده و بیانگر سرعت متوسط آنان(Burn Speed) نمی باشد ( سرعت فوق، معمولا" 4X تا 6X كمتر از سرعت اعلام شده است).اكثر درایوهای موجود دارای سرعت48X و یا50X می باشند . حداكثر سرعت این نوع درایوها در حال  حاضر ،  52X می باشد.اكثر كارشناسان این صنعت اعتقاد دارند  كه با توجه به محدودیت های تكتولوژی موجود ، سرعت 52X آخرین سرعت قابل ارائه در این زمینه می باشد.عدم وجود تفاوت محسوس  سرعت بین درایوهای ارائه شده یكی از دلایل  عدم تمایل تولید كنندگان بمنظور برخورد با محدودیت فوق است . مثلا" سرعت دستیابی در درایوهای48X كمتر از دو نیم دقیقه می باشد و در صورتیكه سرعت درایو به52X افزایش یابد ، سرعت دستیابی صرفا" چندین ثانیه بهبود پیدا خواهد كرد .

سرعت نوشتن CD-RW:

یكی از تحولات مهم سالیان اخیر ، افزایش سرعت نوشتن به رویCD با قابلیت نوشتن مجدد(CD-RW ) است .افزایش سرعت از12X به24X مهمترین دستاورد در این زمینه بوده است. افزایش سرعت به24X در درایوهای فوق ، به آن اندازه كه تصور می شود ، بهبود سرعت نوشتن را در عمل بدنبال نداشته است . مثلا" اگر اطلاعاتی بالغ بر  یكصد مگابایت بررویCD-RW نوشته گردد ، صرفا" بین ده تا بیست ثانیه در زمان صرفه جوئی می شود .

سرعت خواندن C

D

-Rom

: سرعت خواندن دیسك ها (CD-ROM) در سریعترین درایوهای موجود، حداكثر 52X است .(سرعت فوق ، در مقابل درایو هایی كه سرعت خواندن آنان  48Xاست ، پیشرفت قابل توجه ای محسوب نمی شود )  بر اساس مطالعات و تست های انجام شده ، مشخص شده است كه سرعت نوشتن بر روی یك درایو با آنچه اعلام می شود نزدیك به واقعیت است ولی در ارتباط با سرعت خواندن ، تفاوت های مهمی از نظر میزان كارآئی وجود دارد. مثلا" بر اساس آزمایشات انجام شده بر روی  درایوهائی كه سرعت خواندن آنان48X می باشد ، چهل ثانیه تفاوت مشاهده شده است .

اندازه بافر:

بافر به مكانی در حافظه بمنظور ذخیره سازی اطلاعات موقت، اطلاق می گردد. رایترها عموما" دارای بافری به اندازه دو مگابایت بوده  كه باعث اطمینان از انتقال كامل و بدون وقفه  اطلاعات به دیسك می گردند. بدیهی است هر اندازه كه ظرفیت بافربیشتر باشد، با مشكلات كمتری از نظر سرعت انتقال اطلاعات به حافظه و برنامه مورد نظر ، مواجه خواهیم بود .  برخی از درایو ها، بافری معادل 4 تا 8 مگابایت را پشتیبانی نموده كه مقدار اندكی از آن بمنظور حفاظت درایو و از اكثر آن در جهت افزایش كارآئی استفاده می گردد .

اینترفیس :

درایو هایIDE داخلی ، ارزانترین نوع رایتری می باشند كه می توان آنان را تهیه نمود .نصب و راه اندازی این نوع درایوها نیز بسادگی انجام می شود.درایو هایی كه بصورتExternal استفاده می گردند،از طریق ( FireWire(IEEE394 و یا پورت USB2.0  به سیستم متصل و كارآئی آنان مشابه درایوهایInternal است .قیمت درایو هایی كه از FireWireجهت ارتباط با كامپیوتر استفاده می نمایند نسبت به درایوهائی با  پورت USB2.0، گرانتر می باشد (كامپیوتر،می بایست دارای پورت FireWire باشد،درغیراینصورت نصب یك كارت مخصوص بر روی سیستم بمنظور حمایـت از پورت فوق ، الزامی است ) . در مواردیكه از پورت USB1.1 برای درایوی شامل  پورت USB 2.0 ، استفاده می گردد ، سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات بر روی دیسك،حداكثر  4X خواهد بود( صرفنظر از حداكثر سرعت درایو ) . برخی از تولید كنندگان همچنان درایوهائی را برای استفاده از پورت  USB 1.1 طراحی و تولید می نمایند. در زمان استفاده از این نوع درایوها می بایست به این نكته توجه گردد كه سرعت آنان از 4X تجاوز نخواهد كرد . برخی از درایوهایExternal برای ارتباط با كامپیوتر چندین اینترفیس را ارائه می دهند (Fireware ،PC Card ، پورتUSB 2.0 و حتی پورت موازی ) . قیمت این نوع از درایوها ، نسبت به مدل هایExternal استاندارد، اندكی بیشتر است .

نرم افزار:

تمامی رایترها بهمراه یك و یا چندینCD-RW  و نرم افزار لازم بمنظور نوشتن اطلاعات بر رویCD ، ارائه می گردند. برخی از نرم افزارهای ارائه شده نظیر Ahead's Nero Burning Rom 5.5 كه به آن اختصارا"  Nero 5.5 گفته می شود، دارای امكانات و قابلیت های بیشتری نسبت به سایر نرم افزارهای موجود بوده و برخی دیگر  نظیر Oak Technology's SimpliCD و Roxio's Easy CD  بدلیل ارائه تسهیلات لازم جهت استفاده ، دارای محبوبیت بیشتری در بین كاربران می باشند.

تكنولوژی Mt. Rainier:

درایو هایی كه دارای قابلیت استفاده از تكنولوژی فوق می باشند ، قادر به نوشتن اطلاعات بر رویCD بدون نیاز بهنرم افزارهای اضافه ای می باشند(مانند Roxio DirectCD). در حال حاضر ، صرفا"نسخه هائی از لینوكس  از تكنولوژی فوق ، حمایت می نمایند .نسخه آتی ویندوز (  Longhorn  ) كه طی دو سال آینده ارائه خواهد شد ، از تكنولوژی فوق حمایت می نماید. برخی از درایوهای ارائه شده ، ادعا می نمایند كه از تكنولوژی فوق حمایت می نمایند ، با اینكه گفته فوق در اكثرموارد صحیح می باشد ولی در اغلب موارد لازم استFirmware سیستم ارتقاء یابد .برخی از درایوهائی كه با امكان حمایت از تكنولوژیMt.Rainier بفروش می رسد ، شامل نرم افزارهای لازم بمنظور حمایت از تكنولوژی فوق نبوده و لازم است نرم افزار موجود به نسخه ای جدید كه قادر به حمایت از تكنولوژی فوق است، ارتقاء یابد .برخی از نرم افزارها نظیرDirectCd از تكنولوژی فوق حمایت می نمایند ولی دیسك های نوشته شده با استفاده از تكنولوژیMt. Rainier با سیستم های عامل  قدیمی سازگار نبوده و می بایست از نرم افزارهائی خاص بمنظور خواندن دیسك ها استفاده گردد ( نرم افزارهائی كه از تكنولوژیMt. Rainier  حمایت می نمایند) .


تشریح مشخصات


 رایتر، امكان خواندن و یا نوشتن بر رویCD را فراهم می نماید (CD-R وCD-W ) . مهمترین ویژگی مرتبط با درایوهای فوق ، سرعت نوشتن اطلاعات بر رویCD است . از سه عدد برای نشان دادن سرعت درایو استفاده می شود: سرعت نوشتن ، سرعت نوشتن مجدد و سرعت خواندن  .  بیشترین میزان سرعت مربوط به سرعت خواندن اطلاعات و پائین ترین سرعت مربوط به نوشتن مجدد اطلاعات است . عددی كه معمولا" بین دو عدد فوق قرار می گیرد، نشاندهنده سرعت نوشتن اطلاعات است ( عدد فوق ، هرگز از سرعت خواندن اطلاعات بیشتر نخواهد بود ) . لازم است به این نكته اشاره گردد كه سرعت نوشتن  اطلاعات بر رویCD در درایوهائی با سرعت48X ، می بایست از لحاظ تئوری  دو برابر سرعت درایوهائی با سرعت24X باشد ولی در عمل تفاوت اندكی در این راستا مشاهده می گردد.
پارامترهای زیر را می توان در زمان انتخاب یك رایتر در نظر گرفت :

سرعت نوشتن


  حداقل :32X تا48X   پیشنهادی :48X تا 52X  حداكثر :48X تا 52X
پارامتر فوق ، بیانگر سرعت نوشتن اطلاعات بر رویCD-R است .بدیهی است هر اندازه سرعت فوق بیشتر باشد، مدت زمان كمتری صرف نوشتن اطلاعات بر رویCD خواهد شد .

سرعت نوشتن مجدد


حداقل : 16X یا كمتر   پیشنهادی : 24X    حداكثر : 32X
پارامتر فوق ،بیانگر سرعت نوشتن بر روی یكCD-RW است (CD با قابلیت نوشتن مجدد اطلاعات بر روی آن ) . مشخصه فوق ارتباطی با سرعت نوشتن بر روی دیسك هایCD-R ( نوشتن یك مرتبه ) نخواهد داشت .

سرعت خواندن


حداقل : 24X به بالا    پیشنهادی : 40X تا52X  حداكثر : 52X
پارامتر فوق ، بیانگر سرعت خواندن اطلاعات ذخیره شده بر روی یك دیسك است .

نرم افزارنوشتن  CD


حداقل : برخی اوقات ارائه می گردد .  پیشنهادی : همواره با محصول ارائه می گردد.  حداكثر : همواره با محصول ارائه می گردد .
پارامتر فوق ، اشاره به نرم افزارهای مورد نیاز بمنظور ذخیره  داده ، موزیك و فرمت نمودن دیسك هایCD-RW دارد . تمامی تولید كنندگان اصلی بهمراه محصول تولیدی خود ، نرم افزار خاصی را نیز ارائه می نمایند. برخی از تولید كنندگان علاوه بر ارائه نرم افزار اختصاصی نوشتن  اطلاعات ، نرم افزارهای دیگری را نیز بهمراه  محصول خود ارائه می دهند ( نظیر نرم افزار ویرایش تصاوئر ) .

اینترفیس برای درایوهای داخلی


حداقل :IDE    پیشنهادیIDE    حداكثر :IDE وSCSI
اینترفیس هایIDE ، در اغلب كامپیوترهای شخصی بعنوان یك استاندارد پذیرفته شده اند . برای استفاده از اینترفیس هایSCSI  می بایست بر روی كامپیوتر یك كارت اضافی نصب گردد( با فرض عدم پتانسیل ارائه شده توسط مادربرد ) .

اینترفیس برای درایوهای خارجی


حداقل :USB 2.0 یاPC Card  پیشنهادی :USB 2.0 ،PC Card و یا Firewire    حداكثر :USB 2.0 ،PC Card و یا Firewire
درایوها ی خارجی در كامپیوترهایNotebook ممكن است از یك اتصالUSB 2.0 ، یك اتصال سریعترPC Card  و یا یكFireWire استفاده نمایند . قبل از انتخاب یك درایو خارجی ، می بایست از وجود اینترفیس لازم در كامپیوترمطمئن گردید . در صورتیكه سیستم دارای پورتUSB 2.0 نمی باشد ،می توان درایوUSB 2.0 را از طریق پورتUSB 1.1 به سیستم متصل نمود ، در چنین حالتی پورت فوق صرفا" قادر به حمایـت از سرعت4X خواهد بود.

با فر حافظه


  حداقل : دو مگابایت تا چهارمگابایت   پیشنهادی : دو تا هشت مگابایت   حداكثر : دو تا هشت مگابایت
بافر ، مسئولیت ذخیره سازی داده  در زمان نوشتن اطلاعات بر رویCD را برعهده دارد. هر اندازه كه ظرفیت بافر بیشتر باشد ، با اشكالات كمتری مواجه بوده و پیشگیری لازم در ارتباط با خرابیCD انجام می شود.

نكاتی دررابطه با تهیه رایتر

ا

نتخاب یك درایو با سرعت  مناسب

. در صورت انتخاب یك رایتر با سرعت كم ، زمان بیشتری برای نوشتن و خواندن  اطلاعات صرف خواهد شد . بنابراین می توان پس از بررسی درایوهای موجود ، نسبت به تهیه یك درایو با سرعت مناسب و از یك تولید كننده معتبر ، اقدام نمود

استفاده از رایترهائی با اینترفیس

IDE

. درایوهای فوق  دارای قیمت و سرعت مناسب بوده و بسادگی نصب می گردند.

ا

ستفاده از چهار مگابایت حافظه و یا بیشتر

. ظرفیت بافر ارتباط مستقیمی با  كارآئی سیستم دارد .

انتخاب مناسب اینترفیس در درایوهای خارجی با توجه به نسبت سرعت و هزینه

. درایوهائی كه از پورتFirewire حمایت می نمایند ، دارای بالاترین سرعت بوده و استفاده از آنان مشروط به حمایت از پورت فوق توسط سیستم است .سرعت درایوهائی كه از پورتUSB 2.0 استفاده می نمایند نیز مناسب  بوده و در عین حال قیمت آنان كمتر از نوعFirewire می باشد .  درایوهائی كه دارای پورتUSB 2.0 می باشند را می توان از طریق پورتUSB 1.1 نیز بخدمت گرفت و لی لازم  است  به این نكته توجه شود كه در چنین حالتی سرعت نوشتن حداكثر4X خواهد بود . دستگاههایPC Card دارای سرعت كمتری نسبت بهFirewire می باشند.

اطمینان از تطبیق نرم افزار ارائه شده با خواسته های موجود

. كاربران بمنظور نوشتن اطلاعات نیازمند استفاده از نرم افزارها ی خاصی می باشند. تمامی تولید كنندگان بهمراه محصول خود ، نرم افزارهای مورد نیاز را نیز ارائه می دهند .كاربران می توانند علاوه بر نرم افزارهای ارائه شده بهمراه درایو خریداری شده از سایر نرم افزارهای موجود نیز استفاده نمایند .

حمایت از تكنولوژی Mt. Rainer .

در صورت استفاده از نسخه های لینوكس  و یا  ارتقاء سیستم به نسخه جدید ویندوز ، می توان  از رایتری استفاده نمود كه از تكنولوژیMt. Rainer  حمایت می نماید . ( عملیات نوشتن بر روی این نوع درایوها مشروط به حمایت سیستم عامل، مشابه استفاده از یك فلاپی درایو می باشد . عدم نیاز به نرم افزارهای خاص بمنظور نوشتن بر رویCD ).

برگرفته از سایت www.data-srco.ir