تبیان، دستیار زندگی
به کاربرد اتاق نشیمن توجه کنید و پیش‌بینی کنید که باید چه فضایی داشته باشد تا هم کاربردی باشد و هم زیبا. یکی از حساس‌ترین قسمت‌ها در مراحل اولیه تغییر دکور منزل این است که مراحل مختلف کار را یادداشت کنید و نکات مهم را فهرست‌وار مقابل نظر داشته باشید تا در
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از اتاق نشیمن چه استفاده‌هایی می‌کنید؟

دکوراسیون

به کاربرد اتاق نشیمن توجه کنید و پیش‌بینی کنید که باید چه فضایی داشته باشد تا هم کاربردی باشد و هم زیبا. یکی از حساس‌ترین قسمت‌ها در مراحل اولیه ی تغییر دکور منزل این است که مراحل مختلف کار را یادداشت کنید و نکات مهم را فهرست‌وار مقابل نظر داشته باشید تا در نهایت، موردی از قلم نیفتد. پاسخ به سوالات زیر ممکن است مسیر درست را به شما نشان دهد:

- چه افرادی از اتاق نشیمن استفاده می‌کنند؟

- آیا افراد خانواده در این اتاق مطالعه می کنند یا سرگرمی خاصی انجام می‌دهند؟

- آیا در این اتاق به میز و صندلی یا نورپردازی خاصی احتیاج دارید؟

- آیا در این اتاق تلویزیون تماشا می‌کنید؟

- مبلمان باید در جای خاصی قرار بگیرد؟ نور چگونه و از چه سمت باید به تلویزیون بتابد؟ مبل‌ها و صندلی‌ها در کجای اتاق باید قرار بگیرند؟

- ممکن است وسایل صوتی خاصی داشته باشید که بخواهید در این اتاق قرار بگیرد، اگر این چنین است باید ببینید آیا جای کافی برای تلویزیون و وسایل صوتی وجود دارد یا نه؟

- آیا گرمای اتاق مناسب است؟ از رادیاتور شوفاژ استفاده می‌کنید یا آتش بخاری گازی؟ ممکن است تمایل داشته باشید به منظور ایجاد کانون توجهی در اتاق از شومینه استفاده کنید.

- آیا نورپردازی کافی است؟ در نظر بگیرید آیا هنگامی که دیگران تلویزیون تماشا می‌کنند یا بازی می‌کنند، کسی تمایل به مطالعه کردن دارد؟ ممکن است در جاهای مختلف اتاق احتیاج به انواع متفاوت نورپردازی داشته باشید.

- آیا در اتاق نشیمن کتابخانه دارید؟ شاید برای کتاب‌ها به جای بیشتری نیاز دارید. این موضوع را در نظر بگیرید که دوست دارید کتاب‌هایتان را کجا قرار بدهید. آیا می‌خواهید در دید باشد یا دور از دید؟

- آیا از اتاق نشیمن به عنوان اتاق غذاخوری هم استفاده می‌شود؟ به ایجاد یک فضای خاص ناهارخوری فکر کنید. این فضا می‌تواند پوشش کف و نورپردازی متفاوت داشته باشد و با یک پرده یا پارتیشن از اتاق نشیمن جدا شود. بستگی دارد به این‌گونه که بودجه شما برای عملی کردن این کار چقدر است.

در نظر گرفتن بودجه:

اساسی‌ترین بخش در یادداشت‌برداری اولیه، مربوط به همین قسمت بودجه بندی و برآورد هزینه‌هاست:

- بهتر است قبل از اینکه خرید را شروع کنید 10درصد بودجه را به هزینه‌های پیش‌بینی نشده اختصاص دهید. با توجه به سلیقه‌تان هزینه‌ها را الویت‌بندی کنید.

- ممکن است اگر بخواهید پارکت چوبی گران‌قیمتی انتخاب کنید مجبور باشید در هزینه نورپردازی و کاغذ دیواری صرفه‌جویی کنید. نگاه دیگری به یادداشت‌هایتان بیندازید و تصمیم بگیرید کدامیک از تغییرات برایتان از اهمیت بیشتری برخوردار است.

- هنگامی که شروع به خرید اسباب و اثاثیه می‌کنید، ابتدا نگاهی به قیمت هر شیء بیندازید و قبل از اینکه پولی بپردازید قیمت‌ها را محاسبه کنید، با این روش می‌توانید مطمئن شوید که مطابق بودجه‌تان خرج می‌کنید.

برآمدن از عهده مشکلات ساختمانی:

 کامل‌ترین خانه‌ها هم کمبودهایی دارند. وسیله‌ای که مورد علاقه یک نفر است شاید مورد نفرت دیگری باشد. شاید قادر به تغییر ساختمان اتاق نشیمن نباشید، اما با تاکید بر مواردی خاص و بیرون بردن وسایل اضافی، می‌توانید در فضای اتاق دگرگونی ایجاد کنید. در ذیل چند مشکل رایج و راه‌حل‌هایی برای آنها ذکر شده است:

سقف:

موقعی که به رنگ‌آمیزی سقف می‌رسیم، گویا افراد علاقه خود را به دکوراسیون منزل از دست می‌دهند. بعضی افراد، وقت زیادی صرف تصمیم‌گیری در مورد دیوار، پوشش کف اتاق و اثاثیه می‌کنند، اما سقف را به سادگی دو غاب سفید می‌زنند. شاید این کار هم مناسب باشد؛ ولی رنگ زدن سقف به شما کمک می‌کند آنچه واقعا می‌‌خواهید اجرا کنید، به ترتیبی که ذکر خواهیم کرد.

کوتاه‌تر جلوه دادن سقف:

اتاق نشیمن باید فضایی دنج و راحت باشد. اگر اتاق نشیمن شما نسبتا سرد و غیردوستانه به نظر می‌رسد، شاید علت آن بلند بودن سقف باشد. سعی کنید به طریقی عمل کنید که سقف کوتاه‌تر به نظر آید و حس کنید به شما نزدیک‌تر شده است. برای این منظور، رنگ سقف را تیره‌تر و گرم‌تر از رنگ دیوارها انتخاب کنید. اگر احساس می‌کنید فضای اتاق خالی است، از کاغذ دیواری‌های طرح‌دار استفاده کنید.

بلندتر جلوه دادن سقف:

خانه‌های مدرن که سقف کوتاهی دارند، معمولا با مشکلی خلاف مشکل بالا مواجه‌اند. در این مورد، بحث بر سر استفاده از رنگ سفید برای دورتر جلوه دادن سقف است.

رنگ سفید برای سقف رنگی غیرجذاب است؛ در این صورت کمی ماجراجویی کنید. می‌توانید به جای سفید خالص، از رنگی که روشن‌تر از دیوار باشد برای سقف استفاده کنید تا سقف اتاق‌تان دورتر به نظر برسد.

حتی می‌توانید برای دستیابی به تاثیری که می‌خواهید، از طرح‌های مختلف استفاده کنید؛ نوارهای نقاشی شده عمودی از جنس پارچه که به دیوار می‌چسبند، یا کاغذ دیواری‌هایی با راه‌های عمودی پهن و باریک که هم نمایی امروزی دارند، هم ارتفاع دیوار را بیشتر نشان می‌دهند و در نتیجه سقف نشیمن بلندتر به نظر می‌آید.

بزرگتر نشان دادن اتاق نشیمن:

بیشتر افراد فکر می‌کنند که فضای کافی ندارند و اتاق‌شان بسیار کوچک است؛ اما شما می‌توانید چشم را فریب دهید و از راه کم و زیاد کردن فاصله اسباب و اثاثیه اتاق‌کاری کنید که همه اتاق را بزرگتر از اندازه واقعی‌اش تصور کنند. اگر می‌خواهید اثاثیه بخرید، سعی کنید اشیای کوچک را انتخاب کنید؛ مثلا کاناپه راحتی کوچک دو نفره، صندلی کوتاه، میز عسلی کوتاه، تا به این ترتیب فضای ظاهری اتاق زیاد اشغال نشود. با ایجاد سایه روشن‌‌های رنگی، و تابلوهای عریضی که به اتاق می‌آویزید، بر عرض اتاق تاکید کنید؛ برای نمونه، فرش یا موکتی کاملا به اندازه اتاق تهیه کنید تا حرکت چشم را به گوشه‌ها هدایت کند. برای دکور از نور رنگی و طرح‌های کوچک روی دیوار استفاده کنید.

عریض‌تر نمودن اتاق نشیمن:

اگر اتاق نشیمن‌تان به گونه‌ای است که دو اتاق با هم تلفیق شده و اتاق نشیمن را به وجود آورده‌اند، ممکن است اتاق‌تان ظاهر یک تونل را پیدا کرده باشد، به‌خصوص اگر فقط دو پنجره در دو سر انتهایی اتاق نشیمن وجود داشته باشد. در چنین حالتی، برای عریض نشان دادن اتاق باید فکری کنید؛ به این ترتیب که در دو بخش انتهای اتاق رنگ‌های گرم به کار ببرید، به‌ویژه برای پرده‌ها، زیرا هنگامی که پرده‌ها بسته هستند محیط اتاق را جمع و جور و گرم تر نشان می‌دهد. از همه مهم‌تر اینکه، از قرار دادن اثاثیه کنار دیوار خودداری کنید. سعی کنید با قرار دادن دو مبل راحتی روبه‌روی یکدیگر و استفاده از میزهای کوچک، تنگی محیط را بشکنید و فضایی جذاب ایجاد کنید.

منبع : ایران آذین- با تغیرو تلخیص

مقالات مرتبط :

ترکیب های ساده و زیبا

سادگی ، زیبایی می آورد

سبک راحت

بیشترین استفاده از کمترین مکان (1)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.