تبیان، دستیار زندگی
رژیم های غذایی غنی از پروتئین متداول كه نامناسب و نامتعادل می باشند، شامل موارد زیر است : الف: رژیمBanting در این برنامه ی غذایی، مصرف آب و مایعات محدود شده و روزانه یك كیلو گوشت كم چربی و لخم و صد گرم سبزیجات توصیه می شود....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كاهش وزن سریع با رژیم های لاغری نا متعادل(1)

رژیم های غذایی غنی از پروتئین متداول كه نامناسب و نامتعادل می باشند، شامل موارد زیر است :


الف: رژیمBanting

در این برنامه ی غذایی، مصرف آب و مایعات محدود شده و روزانه یك كیلو گوشت كم چربی و لخم و صد گرم سبزیجات توصیه می شود.


ب:Cooley- KUR یا بخور تا لاغر شوی

در این روش لاغری، مواد مجاز عبارت است از گوشت، تخم مرغ، غذاهای تهیه شده از سبزیجات مختلف، شیر كم چربی، آب میوه و یك برش كوچك نان سبوس دار، ولی استفاده از قند و شكر و فرآورده های آردی به طور كامل منع شده است.


ج: رژیم ابداعیGaylord Hauser

مواد غذایی توصیه شده ی رژیم ابداعی، عبارت است از گوشت، شیر تازه ی غنی شده با پودر شیر بدون چربی، سالاد، میوه و روزانه بین 3-1 عدد تخم مرغ. علاوه بر مواد نام برده شده، افزودن جوانه ی گندم، مخمر آبجو، ماست و ملاس سیاه تهیه شده از نیشكر جهت تقویت، تاكید می شود، اما به طور كلی مصرف فراورده های آردی، شكر و قند منع شده است.


د:Hollywood – KUR

دراین برنامه ی رژیم لاغری، امكان كاهش 6 تا 7 كیلو از وزن بدن در مدت 18 روز نوید داده شده است، به شرطی كه در طول ادامه ی رژیم فقط از تخم مرغ، گوشت بدون چربی، سبزیجات خام و به ندرت یك برش نان تست استفاده شود.


هـ : رژیم تخم مرغ

روزانه 6-2 عدد تخم مرغ( سه روز در هفته)، فقط یك برش نان به علاوه گوشت، سبزیجات و میوه جات میل می شود.


و: رژیم ماهی

دو روز پی در پی در ناهار و شام نیم كیلو ماهی ( یعنی روزانه یك كیلو ماهی )، به علاوه مقدار كمی میوه و آب میوه توصیه شده است و بقیه ی ایام هفته می بایست از یك رژیم كم كالری، كم چربی و كم كربوهیدرات استفاده شود.

به طوری كه ملاحظه می شود تمام رژیم های پر پروتئینی نام برده شده و صدها رژیم لاغری با ساز و كار مشابه كه اسمی از آنها آورده نشده است، با وجود اثرات سریع كاهش وزن و عدم احساس گرسنگی در كسانی كه رژیم می گیرند، به علت نامتعادل بودن آنها از یك طرف و افزایش یا كاهش شدید سطح تركیبات مختلف خون و مایعات و بافت های بدن از طرف دیگر، ایجاد خطرات شدید و عارضه های جبران ناپذیری می كنند؛ در نتیجه به هیچ وجه به طور روتین و بلند مدت توصیه نمی شوند.

خصوصاً اینكه به كارگیری چنین روش تغذیه ای برای افرادی كه زمینه ای ارثی و یا اكتسابی بیماری های كلیوی، قلبی، عروقی و كبدی دارند، حتی برای مدت محدودی ممكن است مرگ آفرین و معلولیت زا باشد. از طرف دیگر وزنی كه به سرعت كاهش پیدا كرده، دوباره در مدت كوتاهی حتی بیشتر از قبل افزایش پیدا خواهد كرد، آن هم باعوارض جدید!


مواد غذایی كه به طور نامتعادل و نسنجیده در این برنامه ها وجود دارند، چه تاثیراتی بر بدن فرد می گذارند؟

1- گوشت هایی كه به مقدار فراوان و بدون محدودیت، مصرف می شوند، علاوه بر تركیبات سمی كه در روند چرخه های متابولیكی عادی خود به وجود می آورند، سرشار از چربی و ملكول های پورین بوده كه عامل ایجاد اسید اوریك و زمینه ساز نقرس و سنگ های اورات در كلیه ها می باشند؛ به ویژه به علت عدم وجود مواد قندی لازم و كافی و افزایش تركیبات كتونی، دفع اسید اوریك از طریق كلیه ها نیز محدود و مهار می شود.

2- مصرف زیاد چربی ، چه به صورت كره، روغن و خامه و چه به صورت تركیبات گوشت، تخم مرغ، شیر، ماست و پنیر پرچربی عامل افزایش بیش از حد سطح چربی خون، چه به صورت كلسترول و چه به صورت تری گلیسیرید شده و باعث تصلب شرایین، فشار خون، بیماری های قلبی- عروقی، كلیوی و حتی پانكراس می شوند كه به طور ثانویه نیز ممكن است زمینه ی ابتلا به بیماری قند ایجاد شود.

3- عدم تعادل و تناسب در تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن، همچنین كاهش مصرف شدید فیبرهای محلول و نامحلول كه می بایست به طور روزمره جهت فعالیت طبیعی دستگاه های بدن در جیره غذایی روزانه گنجانده شوند، باعث افزایش اختلالات گوارشی به صورت یبوست های طولانی مدت و عدم تامین ویتامین های محلول در آب و املاح حیاتی و غیره می شوند.

باید توجه شما را به این موضوع مهم جلب كنم كه رژیم غذایی مناسب برای كاهش وزن رژیمی است كه به موازات از بین بردن چربی های اضافی بدن، باعث به هم خوردن تعادل بین سایر مواد مغذی مورد نیاز میلیاردها سلول بدن و یا كمبود آنها نشود.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.