تبیان، دستیار زندگی
1383 اصغر فرهادی: نقش «فقرا» در سینمای ما كارگردان فیلم‌های «شهر زیبا»‌ و « رقص در غبار » در باره‌ی توجه ویژه‌اش به افراد طبقه‌ی پائین جامعه گفت: به نظر من نقش آدم‌های فقیر در سینمای ایران طی این چند ساله تا این حد پررنگ شد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخبار ادبی وهنری 4خرداد 1383

اصغر فرهادی:

نقش «فقرا» در سینمای ما

كارگردان فیلم‌های «شهر زیبا»‌ و «رقص در غبار» در باره‌ی توجه ویژه‌اش به افراد طبقه‌ی پائین جامعه گفت: به نظر من نقش آدم‌های فقیر در سینمای ایران طی این چند ساله تا این حد پررنگ شده است و تصمیم دارم در فیلم بعدی‌ام بیشتر به خصوصیات آدم های طبقه متوسط توجه كنم وآنها را به آدم‌های فقیر فیلم نزدیك كنم.

به گزارش ایسنا،اصغر فرهادی طی نشستی در كانون فیلم و عكس داستان شیراز گفت: رقص در غباریك فیلم رئالیستی است كه نشانه‌های موجود در فیلم آن را از قصه‌های رئالیستی معمول متفاوت می‌كند. این فیلم را اگر بخواهیم در یك كلمه خلاصه كنیم به عشق می‌رسیم و این عشق است كه همه جزئیات داستان را در پی هم می‌كشاند.

فرهادی با تمجید از بازی باران كوثری در فیلم رقص در غبار  گفت: اگر 10 بار دیگر نیز این فیلم را بسازم پلان‌های مربوط به ریحانه را هرگز عوض نمی‌كنم چرا كه آنها دقیقا همان چیزی هستند كه من می‌خواستم و این در حالی است كه اگر این فیلم را بخواهم دوباره بسازم چند پلان مربوط به آقای قریبیان و نظر را عوض می‌كنم.

وی افزود: ریحانه در این فیلم واقعیت را خوب می‌فهمد و زود زیر گریه نمی‌زند. در صحنه‌های آخر حتی تماشاگر با مشاهده او به این حس می‌رسد كه ریحانه شوهر كرده است و این حس كه به نظرمن بسیار مثبت و خوب است از بازی عالی باران كوثری به دست آمد نه از بازی نظر.

این كارگردان درباره‌ی انتخاب بازیگر نقش «نظر» نیز گفت: برای این نقش حدود 200 نفر را تست كردیم و حتی به آذربایجان و اردبیل هم رفتیم. در نهایت با یك پسر جوان و درشت هیكل به توافق رسیدم تا در فیلم بازی كند اما وقتی داستان فیلم را شنید و متوجه شد كه باید زنش را در فیلم طلاق بدهد، گفت من بازی نمی‌كنم! ما هم كه شخصیت مورد نظرمان را پیدا كرده بودیم به هر دری زدیم تا بتوانیم او را دوباره راضی كنیم حتی با خانواده و دوستانش صحبت كردیم و یك آشنا را نیز واسطه كردیم اما آن پسر جوان راضی نشد در فیلم بازی كند ووقتی از او پرسیدم چرا ناگهان تغییر عقیده دادی، گفت: من نامردی نمی‌كنم!

فرهادی گفت: به این فیلم ظلم شد و با تبلیغات اندك فقط در 3 سالن فرعی تهران اكران شد، در اكران فیلم بعدی‌ام مقاومت بیشتری خواهم كرد تا اكران گسترده‌تری داشته باشد.

باران كوثری

، بازیگر فیلم «رقص در غبار» خاطرنشان كرد: كارگردان‌ها، در سینمای ایران نسبت به بازیگران بی‌اعتماد هستند و بازیگران نمی‌توانند درباره نقش‌هایشان نظر بدهند.اگر یك بازیگر، در یك فیلم خوب بازی كند، دیگر كارگردان‌ها نیز او را برای ایفای نقش در همان قالب قبلی انتخاب می‌كنند و از او توقع همان بازی قبلی را دارند در حالی كه بازیگران، قابلیت‌های بیشتری دارند.وی افزود: من دوست داشتم پس از زیر پوست شهر، یك كار متفاوت انجام دهم و برایم بسیار مهم بود و فكر می‌كنم شانس آوردم كه برای بازی در این فیلم و همكاری با ‌آقای فرهادی انتخاب شدم.