تبیان، دستیار زندگی
روزی مادربزرگی به دیدن نوه اش آمد . برای او یك عروسک خریده بود . مادر بزرگ به مادر نوه اش گفت : « حالا می‌توانی عروسک قدیمی‌واز قیافه افتاده و كهنه را توی سطل اشغال بیاندازی ! » كودك از شنیدن این حرف خیلی ناراحت شد و عروسک دوشت داشتنی اش را محكم به بغل خو
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عروسک کهنه یا سنگ صبور!

اسباب بازیهای كهنه كودك را چه كار كنیم

عروسک

روزی مادربزرگی به دیدن نوه اش آمد . برای او یك عروسک خریده بود . مادر بزرگ به نوه اش گفت : « حالا می‌توانی عروسک قدیمی‌واز قیافه افتاده و كهنه را توی سطل اشغال بیاندازی ! » كودك از شنیدن این حرف خیلی ناراحت شد و عروسک دوشت داشتنی اش را محكم به بغل خودش چسباند . چون خاطرات زیادی از آن داشت و او را خیلی دوست می‌داشت . حتی حالاهم كه كهنه شده و سوراخی در پایش ایجاد شده بود . باز هم آن را دوست داشت . مادر كه میزان علاقه مندی كودك را دید . قول داد كه برای عروسک قدیمی‌اش لباسی جدید بدوزد و روی سوراخ پایش هم یك وصله بزند . كودك خوشحال شد و گفت هر دو عروسک باهم دوست می‌شوند .

وقتی اسباب بازیهای كودك شكسته و یاكهنه می‌شوند . ما حق نداریم آنها را بدون اجازه كودك دور بریزیم و یا آنكه به كسی بدهیم . حتی حق نداریم آنها را به برادر و یا خواهر كوچكش بدهیم . باید به عقیده ، حق تصمیم گیری و حس مالكیت او احترام بگذاریم و به او فرصت و امكان بدهیم تا ارزش مالكیت را به درستی و عملا درك كند .

كودك ممكن است از اسباب بازی اش هرگز استفاده نكند ولی به خاطر آنكه آن را  یکی ازدوستان ، پدر ، عمو و .... به او هدیه داده است خیلی آن را دوست داشته باشد .

اگر می‌خواهید بفهمید كه كدام یك از اسباب بازیهایش را بیشتر دوست دارد ، هنگام مرتب كردن اسباب بازیها باكودك همكاری كنید . آن وقت متوجه ارزشی كه او برای اسباب بازیهای مختلف خود قائل است خواهید شد و وقتی كودك ناراحت و بیمار است همین اسباب بازی می‌تواند مانند یك دوست قدیمی‌او را خوشحال كند . كودك با او گفتگو می‌كند و همانند سنگ صبورش با او سخن می‌گوید و احساسات خودش را آشكار می‌كند.

رهنمودهایی برای والدین :

بعضی والدین فكر می‌كنند اسباب بازی های كهنه ی كودك ارزشی ندارد و آنها را دور می‌ریزند در صورتی كه ممكن است همان اسباب بازی كهنه از اسباب بازیهای نو برای كودك ارزش بیشتری داشته باشد . به كودك كمك كنید تا اسباب بازیهای شكسته و فرسوده را تعمیر كند .در صورتی كه خودش قادر به این كار نیست او را یاری دهید . هرگز اسباب بازی های قدیمی را در سطل آشغال نیندازید.

اسباب بازیهای شكسته و فرسوده ، بهترین فرصت را برای كودك فراهم می‌كند تا از اسرار درونی آنها سردر آورده و به حس كنجكاوی اش پاسخ مناسبی بدهید ، لذا توصیه می‌شود كه آنها را دراختیارش قرار دهید تا به هر صورتی كه می‌خواهد با آنها مشغول شود .

منبع: گروه سبک زندگی سیمرغ- باتغییروتلخیص

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.