تبیان، دستیار زندگی
فیلم سینمایی "سکوت لورنا" ساخته ژان ـ پی‌یر و لوک داردن که دو جایزه نخل طلا در کارنامه دارند، روز دوشنبه در بخش مسابقه شصت و یکمین جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برادران داردن برای سومین نخل طلایی کن خیز برداشتند

جشنواره فیلم کن

فیلم سینمایی "سکوت لورنا" ساخته ژان ـ پی‌یر و لوک داردن که دو جایزه نخل طلا در کارنامه دارند، روز دوشنبه در بخش مسابقه شصت و یکمین جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد.

برادران فیلمساز بلژیکی پس از دو فیلم تحسین‌شده "روزتا" و "کودک" این بار با درام "سکوت لورنا" به ساحل زیبا جنوب فرانسه آمده‌اند که داستان یک زن جوان آلبانیایی به نام لورنا با نقش‌آفرینی آرتا دوبروشی است.

لورنا آرزو دارد با دوست خود به بلژیک برود و یک مغازه باز کند. او برای رسیدن به این هدف پیشنهاد یک تبهکار را می‌پذیرد و برای به دست آوردن تابعیت بلژیک با مردی معتاد ازدواج می‌کند. قرار است وقتی لورنا به خواسته خود رسید از آن مرد جدا شود و با یک گنگستر روسی ازدواج کند که او نیز می‌خواهد تابعیت بلژیک را بگیرد. اما لورنا وابسته مرد معتاد می‌شود و...

برادران داردن این بار نیز به سبک "واریته" آشنای خود کار کرده‌اند. به اعتقاد پیتر شاو منتقد گاردین، "سکوت لورنا فیلمی خوش‌ساخت است، اما داستان فیلم ایراد دارد. در مقابل نویسنده تلگراف از "سکوت لورنا" به عنوان "یک درام بسیار تاثیرگذار" یاد کرده است.

ژان ـ پی یر 57 ساله و لوک 54 ساله کار فیلمسازی را اواخر دهه 1970 آغاز کردند، اما در سال 1999 پس از دریافت جایزه نخل طلا برای فیلم "رزتا" بود که در سطح بین‌المللی به شهرت رسیدند. آنها سه سال پیش برای فیلم "کودک" برای دومین بار نخل طلایی کن را از آن خود کردند. برادران داردن برای فیلم "پسر" (2002) نیز برنده جایزه ویژه هیئت داوران کلیسا جهانی شدند.

"دو عاشق" ساخته جیمز گری دیگر فیلمی بود که روز دوشنبه در بخش مسابقه به نمایش درآمد. این فیلم که در آخرین لحظه‌ها به جمع رقبای نخل طلا اضافه شد، اولین درام رومانتیک گری است که بیشتر با فیلم‌های جنایی چون "اودسا کوچک" و "شب متعلق به ماست" شناخته می‌شود. او هشت سال پیش نیز با فیلم "محوطه" در جشنواره فیلم کن حضور داشت.

جشنواره فیلم کن

داستان فیلم "دو عاشق" در بروکلین روی می‌دهد و یواکین فینیکس نقش مردی را بازی می‌کند که پس از یک شکست عشقی ناامیدکننده پیش خانواده‌اش باز می‌گردد و در آنجا با دو زن آشنا می‌شود: میشل، همسایه جدید با بازی گوئینت پالترو و ساندرا، دختر یکی ازدوستان خانوادگی با بازی وینسا شاو. گری این فیلم را با الهام از کتاب "شب‌های سفید" داستایفسکی ساخته است.

دیروز همچنین مانوئل دی اولیویرا، فیلمساز صاحبنام پرتغالی که اخیرا 100 ساله شد، با دریافت نخل طلا یک عمر دستاورد هنری مورد تقدیر قرار گرفت. مراسم تقدیر از دی اولیویرا در سالن لومی‌یر با حضور ژیل ژاکوب رئیس جشنواره، شان پن رئیس و تعدادی از اعضاء هیئت داوران شامل ناتالی پورتمن، آلفونسو کوارون، مرجانه ساتراپی و رشید بوغریب برگزار شد.

کلینت ایستوود که فیلم "معاوضه" او امروز در بخش مسابقه کن پخش می‌شود، از دیگر چهره‌های سرشناس شرکت‌کننده در مراسم تقدیر از فیلمساز پرتغالی بود. کریستن آلبانل وزیر فرهنگ و ارتباطات فرانسه و مانوئل باروسو رئیس کمیسیون اروپا از مقام‌های رسمی حاضر در مراسم بودند.

پس از نمایش "کار کردن روی رود دورو" اولین فیلم دی اولیویرا تولید سال 1931، ژاکوب با خواندن نامه‌ای شخصی از فیلمساز سالخورده برای دستاوردهای او در دنیای سینما تقدیر کرد.

"معاوضه" ایستوود که امروز در بخش مسابقه جشنواره کن پخش می‌شود تا پیش از این "بچه عوضی" نام داشت. داستان این فیلم در سال‌های 1920 روی می‌دهد و درباره مادری است که فرزند او ربوده شده است. نقش مادر را آنجلینا جولی بازی می‌کند و جان مالکوویچ و ایمی رایان دیگر بازیگران این فیلم هستند.

"دلتا" کورنل موندروچیو مجارستانی دومین فیلم بخش مسابقه است که امروز پخش می‌شود و داستان این فیلم در یک دهکده روی می‌دهد. نمایش مستند "مارادونا" ساخته امیر کوشتوریستا درباره ستاره پیشین فوتبال آرژانتین در بخش نمایش‌های نیمه‌شب و مستند "رومن پولانسکی: تحت تعقیب و دلخواه" ماریانا زنوویچ در بخش نمایش‌های ویژه دیگر اتفاق‌های ششمین روز کن است.

شصت و یکمین جشنواره فیلم کن از 14 مه (25 اردیبهشت) با نمایش فیلم "کوری" به کارگردانی فرناندو میره‌یس آغاز شد و تا 25 مه (پنجم خرداد) ادامه دارد.

منبع : مهر